













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe ver is de bak uit elkaar gehaald dat men kon zien dat de rest van de tandwielen blauw zijn? Als je het deksel van de 5 afhaalt kan alleen die groep worden bekeken. Wat kost dat vervangen van alleen de 5? Wat kost een bak vervangen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat varieert per adres, de hele bak: tussen de 1.000 en 2.000 euro.
alleen de 5e groep: tussen de 500 en 1200 euro.
vandaag is alleen het deksel aan de zijkant eraf geweest.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Toch wel zonde om een auto weg te doen om deze reden.
Of zit je al tijden aan te hikken tegen dat almaar terugkerende verhaal van ‘onderhoud aan de CX’?
Met het verdwijnen van de 25+ regeling qua belasting is zelfs het ‘voor weinig’ verkopen van een CX niet makkelijk meer. Ik wens je succes!
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
het was al een tijd lang de vraag hoe lang we ons nog 2 auto’s konden permitteren, laat staan met een CX als tweede auto
Een CX kost nu eenmaal (veel) geld om te onderhouden en dat wil ik goed doen, of helemaal niet.
Als ik een CX rijd, moet dat een mooie zijn en geen “jammer” auto ...
Ik hoop alleen maar dat de nieuwe eigenaar van mijn dame er net zo over gaat denken.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Erg zuur zoiets. Het loopt nu mis op de bak terwijl de rest van de auto best nog goed is. Kan je haar niet ergens opslaan tot het budget de reparatie toestaat? Als het je al lukt haar te verkopen, zal je er in de huidige staat niet veel voor krijgen ben ik bang.
In ieder geval sterkte…
Of met een bevriende thuisknutselaar zelf een andere bak eronder lepelen ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik kan me de keuze van Tinfoil goed voorstellen, hoe zuur het ook is. Er komt een moment dat je moet zeggen: genoeg is genoeg.
Erg, erg jammer Tinfoil.
Maar oude liefde roest niet en wie weet, op een dag…
Robin Visser schreef:Of met een bevriende thuisknutselaar zelf een andere bak eronder lepelen ?
er komen nu inderdaad opeens wat onverwachte opties bovendrijven;
nog even geen details, maar er is hoop ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tinfoil schreef:vanmiddag droevig nieuws van Nard:
de versnellingsbak blijkt lek te zijn en dat al enige tijd.
Toen hij de bak openmaakte voor inspectie, kwam er nog een halve liter gitzwarte olie uit en dat was het dan. De 5e groep is schuin afgesleten en alle andere tandwielen zijn blauw gestookt.Conclusie:
alleen de 5 vervangen kan, maar het verdient aanbeveling de bak compleet te vervangen.
Maar dan doemen er toch wat vragen op:
1.) Heb je dan nooit olie onder de auto zien liggen? Er zit normaal zo’n 2 liter in dus er is ergens anderhalve liter bakolie ‘verdwenen’
2.) Is er bij een grote beurt nooit bakolie ververst of althans het peil gecontroleerd?
3.) Die bak zit er pas 40.000 km in zei je net. Is er dan destijds geen nieuwe pakking tussen gezet of zomaar overgelepeld uit een andere auto of…. had jij die auto toen nog niet, kan ook natuurlijk.
4.) Wat waterman al zei: als alleen het voorste kapje er is af geweest kun je toch niet zien of alle tandwielen in de hele bak zijn blauw gestookt??
Tuurlijk, lekkages kunnen altijd voorkomen of ontstaan, maar dat het nooit is opgevallen vind ik zo vreemd.
Overigens kun je ook alleen de assen met tandwielen vervangen zonder de motor + bak uit te bouwen. Is overigens nog altijd veel werk en vrij prijzig hoor.
Echt kl*te dit voor je Eric!!!!!!!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tinfoil schreef:er komen nu inderdaad opeens wat onverwachte opties bovendrijven; nog even geen details, maar er is hoop ...
Goed nieuws. Kijk, als je de auto zo verkoopt, levert die echt drie keer niks op. Je mag sowieso zelfs blij zijn de auto kwijt te raken. Laat je de auto repareren en je zou ‘r dan verkopen, dan krijg je meer, oplopend tot iets van 4 k. Met een reparatie van 1,5 k zou dat een netto verkoopprijs zijn van 2,5 k. Dat tegenover nu niks…. Maar laten we hopen dat je de auto niet weg hoeft te doen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Nu doe je net of je een 20RE van na ‘86 zo maar even verkoopt als hij in goede staat verkeert. En dan ook nog eens voor 4K. Dat is wel erg optimistisch gesteld hoor.
Een CX verkoop je niet makkelijk en een 20RE is bovendien niet erg populair. 3K is denk ik echt de max en dan loop je er al snel een hele tijd mee te leuren. In die tijd lopen de kosten dus gewoon door.
Tinfoil kan natuurlijk zelf het best afwegen wat in zijn geval de beste keuze is. Maar laten we de zaken niet rooskleuriger voorstellen dan ze zijn.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Kan je hem niet schorsen? en ergens wegzetten?
Ik denk dat iedereen op zijn tijd tegenslagen krijgt, kijk maar naar Mulder, waarna er weer een probleemloze periode komt…....toch. Kom op, positief blijven ondanks de tegenslagen.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je niet zo ver weg zou wonen, dan zou ik er een andere groep “5” voor je in kunnen beunen en kijken hoe ver we komen…. grote kans dat je jaren kan rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan ie nog rijden ? Olie in de bak, kwartier rijden, weer olie etc. en op het dooie akkertje naar Badhoevedorp en hopen dat het heel blijft…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De 1 t/m 4 doen het sowieso. Maak je er een mooie toerrit over binnenwegen van…
Ben benieuwd wat het wordt Eric.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)