





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Als je niet zo ver weg zou wonen, dan zou ik er een andere groep “5” voor je in kunnen beunen en kijken hoe ver we komen…. grote kans dat je jaren kan rijden.
Ja, want ALLE tandwielen geheel kapot, dat gaat echt zo gauw niet hoor.
Zoals gezegd: ik begrijp niet helemaal hoe men dat heeft kunnen constateren.
En zo hard zal de olie er ook niet uitlopen anders was het je wel eerder opgevallen. Toch?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De man en vrouw van Hydraulique zitten een stuk dichterbij jou in de buurt eric.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
welnu, ik zal de stilte doorbreken.
De dame staat weer voor de deur, want inderdaad - alleen de 5 is kapot.
De andere tandwielen zijn nog goed, al vermoedde Nard wel dat die “een knauw gekregen hebben”. Daarom bevool hij aan een andere bak te monteren - Nard wil duidelijk alles perfect in orde hebben, daar valt beslist iets voor te zeggen. Helaas staat mijn portomonee geen perfecte auto toe, dus moeten we het anders oplossen.
Inmiddels heeft Dibert aangeboden er een andere 5e groep in te zetten en de keerringen van de bak te vervangen, als ik het goed begrijp, kan dat zonder de bak eruit te halen. De afspraak is al gemaakt; volgende week zaterdag tuf ik op mijn gemak naar Borculo, waar Dibert maandag zijn kunstje gaat doen. Tot die tijd heeft de dame even rust op de stoep.
En om aan alle vraagtekens een eind te maken: ja ik heb olie op de stoep zien liggen, al was het niet zoveel. Ik heb me regelmatig afgevraag waar het vandaan kwam, omdat ik de motorolie eigenijk nooit hoefde bij te vullen. Nooit aan de versnellingsbak gedacht
Bij het rondje hydrauliekvloeistof, motorolie en koelwater bij elke lange rit komt nu dus ook “bakolie peilen”.
Kortom: de dame mag toch nog even blijven.
Als het een Jaguar was, zou ik zeggen dat ze negen levens heeft, maar hoe zit dat bij een Citroën?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Goed nieuws Tinfoil!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tinfoil schreef:Bij het rondje hydrauliekvloeistof, motorolie en koelwater bij elke lange rit komt nu dus ook “bakolie peilen”.
Goed nieuws dat de CX mag blijven
Dat peilen van de bakolie vind ik niet echt een fijne klus…
Hopelijk kan je er bij jouw CX beter bij.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Mooi dat je weer verder kunt en dat peilen van de bakolie lijkt me alleen nodig als je ziet dat er regelmatig een plek olie onder je auto ligt.
igg succes met de reparatie maar dat is wel in goede handen zo te lezen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Eind goed, al goed Eric, mooi om te horen dat je in je CX kan blijven rijden!
Nu alleen je advertentie op Te Koop nog even weghalen, anders dan blijft je mailbox volstromen…

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tinfoil schreef:De andere tandwielen zijn nog goed, al vermoedde Nard wel dat die “een knauw gekregen hebben”. Daarom bevool hij aan een andere bak te monteren - Nard wil duidelijk alles perfect in orde hebben, daar valt beslist iets voor te zeggen.
Kan zijn, maar ik vind dat dat bepaald wordt door de wensen en portemonnee van de eigenaar en niet door de garagist.
Maar goed, mooi dat die blauwe nog even verlenging heeft gekregen, ik hoop dat het met een sisser afloopt (al is dat in het geval van een CX misschien een wat ongelukkige uitdrukking).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Arjan Verkade schreef:Dat peilen van de bakolie vind ik niet echt een fijne klus… Hopelijk kan je er bij jouw CX beter bij.
Ik als niet techneut vraag me nu dan ook af waar je dat nu weer kan vinden…....?
Hebben alle CX’n 2 pijlstokken? of alleen de automaten?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
CX’en hebben inderdaad in de handbak een peilstok. ‘T is wel een gepiel van jewelste, zeker de eerste keren. Maar als je het eenmaal weet en vaker gepeild hebt, dan is het niet moeilijk meer…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Je moet het reservewiel eruit halen en dan helemaal onderin duiken om bij die peilstok te kunnen en ook de automaten hebben er een.
en als je het ding de eerste keer zoekt neem dan maar een zaklamp mee om hem te vinden.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je de peilstok voor het eerst ziet, zover dat al mogelijk is, dan denk je direct, waarom zit die daar
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mark Gielen schreef:
en als je het ding de eerste keer zoekt neem dan maar een zaklamp mee om hem te vinden.
...en om hem weer terug in het gat te krijgen…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Arjan Verkade schreef:Als je de peilstok voor het eerst ziet, zover dat al mogelijk is, dan denk je direct, waarom zit die daar
Zal wel weer typisch frans zijn, op het laatst moment toen de versneliingsbak klaar was kwamen ze erachter….
oops we zijn de peilstok vergeten laten we die er ergens inprutsen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
wat ik alleen nog niet heb ontdekt, is waar ik eventueel moet bijvullen;
kan iemand dat zeggen?
Enne, de reden waarom die peilstok zo ver weg zit?
Simpel: omdat je er nooit bij hoeft; ‘t zijn tenslotte gewoon hele goeie auto’s
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250