Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Ik heb al een tijdje last dat de benzine overloopt binnenin mijn solex32
Vlotter en vlotternaald al, aagepast maar tevergeefs
Deze avond ander carburator geplaatst en steeds loopt ze over, nadat motor uit is loopt die dan leeg via overloop.
Nu denk ik dat mijn benzine pomp te zwaar of teveel druk geeft, kan dit?
Het is niet de originele maar een groter met extra benzine vatje (glaasje).
mvg
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat overloopje zit er natuurlijk niet voor niets, maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat telkens bij stilstand de vlotterkamer leeg trekt. Aangezien de benzinepomp niet werkt bij stilstaande motor lijkt jouw suggestie van teveel druk me weinig steek houden. Drijft je vlotter nog wel goed, ofwel drukt ie de vlotternaald ook in de zitting? Ook niet echt een geweldige suggestie, omdat je juist aangeeft dat met een andere carburateur hetzelfde euvel zich voordoet. Bij een Traction is het wel vrij normaal dat de benzine terug of weg loopt bij langere stilstand, maar ik dacht niet dat dit meteen bij stilleggen hoorde te gebeuren. Ik zal je vraag eens even kopieren naar het bulletin board van TAN en kijken of ik er daar een antwoord op krijg.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Als ik nu start met de nieuwe solex32 en motor uit zet, en trek ik de benzine darm er van, spuit er enorm veel benzine uit met druk.
Daarom mijn conclusie dat ik het bij de benzinepomp moet gaan zoeken…?
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij veel te veel druk zou tijdens het rijden het vlotterniveau te hoog staan. Dat zou wel een heel hoog benzineverbruik geven. 2 carburateurs met een niet goed afdichtende vlotternaald is natuurlijk niet waarschijnlijk, maar het kan wel….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op het bulletin board van de club kreeg ik van een van de vaste gasten het volgende antwoord:
Over dit onderwerp heb ik al eens een reactie gegeven.
Ik neem aan dat de vlotternaald goed afsluit en dat de vlotter niet lek is (check No 1)
Als No 1 in orde is, is het meest waarschijnlijk dat de benzine weglekt tussen het aluminium carburateurhuis en het messing inzetstukje dat midden in de venturi staat. Dit messing deel is de vernevelaar, voorzien van een luchtsproeier bovenop (ajutage d’automaticité in de handboeken) en twee of drie naar beneden gerichte openingen. De langsstromende lucht pikt hier de benzine op, die ervolgens als explosief mengsel in de cilinders terechtkomt. Binnen in deze vernevelaar staat de benzine net zo hoog als in de vlotterkamer (communicerende vaten). Als je de motor stilzet, bestaat de kans dat de benzine langs dit inzetstuk, dat in het carburateurhuis geperst is, gaat weglekken en via het welbekende buisje naar buiten z..kt.
Als je het deksel van de carburateur verwijdert, kan je voorzichtig voelen of dit inzetstuk soms wat los zit (als een losse kies). Als dit het geval is, heb je de meest waarschijnlijke oorzaak te pakken.
Oplossing: inzetstuk uittrekken, beide delen met een doek met wat wasbenzine goed schoon en vetvrij maken (niet schuren!). Vervolgens wat twee-componentenlijm op basis van epoxyhars aanmaken (van Bison Kit verkrijgbaar). Het ronde pasvlak van het inzetstuk voorzien van een dun laagje van deze lijm, vervolgens inzetstuk terugplaatsen en aandrukken (met klein hamertje op tikken). Lijm helemaal laten uitharden (minimaal een etmaal). De lekkage moet nu voorbij zijn.
Werk heel netjes en pas op dat je niet met de epoxyhars knoeit. Als er onverhoopt een druppel hars in het verbindingsbuisje naar de vlotterkamer terechtkomt, krijg je deze er nooit meer uit.
Epoxyhars is benzinebestendig (we coaten tenslote onze benzinetanks met dit spul) en kan vrij goed tegen hoge temperaturen.
Succes
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Ik ben op eigen gevoel in gegaan…
dus een kleiner benzine pomp gemonteerd, wel heb ik de nieuwe solex laten staan.
Resultaat: Alles loopt perfect flotter staat op goede hoogte en er komt geen druppel meer uit.
We hebben de druk op de benzine darm gecontroleerd met de oude pomp en die was veel te hoog.
Enkele mensen op een beurs vertelden dat dit zeker niet kon zijn… zo zie je maar.
Het was een leuk weekend tA rijden!
merci
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Fijn dat het opgelost is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Had je ook deze benzinepomp gemonteerd? (zie afbeelding) Ik heb deze op mijn ID zitten en de carb loopt ook vaak over…..