Sinds enkele weken begint de koelventilator te draaien wanneer ik de motor afzet. Vrij normaal als het erg warm is en er nog wat nagekoeld wordt. Is dus niet het geval, zelfs als motor maar heel even heeft gelopen en nog lauw is slaat de ventilator aan. Bij het verder op contact zetten, net voor het starten, begint de vin met dubbele snelheid te draien ofwel slaat de 2e vin ook aan. Zal wel ergens een kapotte thermostaat zijn maar waar zit-ie en hoe test ik die?
Wat voor een uitvoering heb je, want bij mijn weten zijn de fans van een xm niet contact geschakeld. Dat beteken dat bij contact af zetten de fan’s echt moeten stoppen met draaien.
Waar je thermostaat zit, als je die echt bedoeld, hangt helemaal af van de motor die je erin hebt liggen.
Defecte koelwater sensor op het motorblok.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
De koelwater ventilatoren blijven nadraaien met contact af gedurende 6 minuten indien de watertemperatuur boven de 105 graden ligt.
Hier bij Mitch echter niet van toepassing.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Sorry, ik had het verhaal in 1 keer moeten vertellen. Als ik me niet vergis heeft Mitch een V6 met ZPJ motor. Op het blok bevindt zich een sensor met een bruine plug. Dat is hem! Mogelijk gewoon slechte verbinding. Als je deze bruine plug eraf trekt met het contact aan gaan de ventilatoren op volle kracht draaien.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Nee ik heb (helaas) geen V6… slechts een 2.0 16v. Ventilatoren stoppen gewoon bij het volledig van contact halen maar draaien als het contact in “de eerste stand” staat, dus waarbij de radio het doet en de waarschuwingslampjes branden.
Omdat de fans op verschillende snelheid draaien, vermoed ik eerder dat de Bitron module z’n beste tijd gehad heeft. Deze stuurt de fans aan en zit onder het handschoenenkastje. Als je dat eruit hebt kijk je er recht tegenaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mitch schreef:Nee ik heb (helaas) geen V6… slechts een 2.0 16v. Ventilatoren stoppen gewoon bij het volledig van contact halen maar draaien als het contact in “de eerste stand” staat, dus waarbij de radio het doet en de waarschuwingslampjes branden.
Even om onduidelijkheden voor te zijn:
De eerste stand is ACC (accessoires), dan doet de radio het, de 2de stand is ON (‘op contact staan’) dan branden pas de waarschuwingslampjes.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ok, je hebt dus een 16v. Die heeft maar 1 fan tenzij je airco hebt.
LAs je de sleutels eruit haalt na een rit, gaat er dan wel of niet iets draaien ? Zodra je de boel namelijk op contact zet loopt er stroom rond en kunnen de fan’s afhankelijk van de temp idd gaan draaien. Sleutels eruit, kan dat dus niet.
Als je de stekker van je bruine plug trekt zouden de fan vol moeten gaan draaien. Heel veel schiet je met die test niet op want je probleem zou in de aansturing moeten zitten
Aan de andere kant… het is naar mijn idee een beetje onvolledig verhaal. Is dat starten met koude motor dat dan de fan aanslaan of heb je gereden en de boel even stilgezet en dan starten. Wellicht dat je iets specifieker kunt zijn.
Die heeft maar 1 fan tenzij je airco hebt.
Mitch had het al over een 2e fan.
Maar ja, een beetje meer info zou gewenst zijn
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Yep, hij noemde idd een tweede fan, maar ik weet niet zeker of die airco fan ook met de motor fan geschakeld is en dus op dezelfde momenten aanslaat.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Check je remlichten eens, in mn vorige xm had ik sluiting bij het (achteraf) aangesloten 3e remlicht. Toen gingen ook spontaan de fans op turbostand draaien als ik het contact aanzette
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
gompy58 schreef:Yep, hij noemde idd een tweede fan, maar ik weet niet zeker of die airco fan ook met de motor fan geschakeld is en dus op dezelfde momenten aanslaat.
Ik dacht van wel, maar dat moet te verifieren zijn. In de schema’s duiken?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Willem schreef:Check je remlichten eens, in mn vorige xm had ik sluiting bij het (achteraf) aangesloten 3e remlicht. Toen gingen ook spontaan de fans op turbostand draaien als ik het contact aanzette
Ja, het is een Citroen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
ik denk dat het wel handig is om eerst een goede beschrijving te hebben van wat er nu op welk moment gebeurt bij welke situatie.
Even lexia er aan hangen, en de sensoren uitlezen.
Als je van plan ben naar de meeting te gaan zaterdag, stuur dan even een PB, dan zal ik proberen niet te vergeten de lexia in de kofferbak te gooien.