Is ook geen toeval Loop daar weer regelmatig in overall rond.
In de winter mag de trax naar binnen (garagebox, staat nu de Mehari in), nu staat ie gewoon buiten. Kan ie wel hebben.Auto moet rijden.
Omdat de wagen een nogal dreunend geluid maakte boven de 85 km, toch maar eens de banden gebalanceerd.
Dit was nog nooit gedaan. Althans geen loodjes te vinden op de velgen.
De balanceer-machine omgebouwd naar 5 gats velg,wielen erop en ja hoor ik kon er veel lood tegen aan timmeren. Heel veel lood… Sommige meer dan 50gr per kant
Daarna via de ring naar huis, en kijk 100 rijden zonder dreunen. Hoera!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
50 gram of meer is niet ok. Dan moet je de band laten leeglopen, 180 graden doordraaien op de velg, opnieuw op druk brengen en nogmaals balanceren. Grote kans dat je daarna veel minder lood hoeft te gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goed gewerkt…
Thanx Y. voor de tip, ga ik een keer proberen! Ben in ieder geval blij dat ik ze netjes binnen de marge heb gekregen. (en dat het dreunen weg is)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ook goed wil helpen: banden demonteren, binnenbanden demonteren, velgen goed ontroesten en de binnenkant van het wiel (aandrijfaszijde) goed vet vrij maken. Daarna de boel weer monteren opnieuw balanceren. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Naast het vele rijden moet er binnenkort nog wat tijd worden gevonden om nog wat achterstallig onderhoud weg te werken. Dus liggen er opeens een blik verse olie, een v-snaar en een klepdekselpakking in de auto. Tijd voor een rondje kleppen stellen!
Vraagje voor de ervaren Trax sleutelaars: kleppen stellen volgens de methode “tuimelen” (als cyl 4 op tuimelen staat dan stel je cyl 1 etc etc) of “op volgorde” (als nr.. zoveel licht dan stel je klep nr..) ?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zou ik even op moeten zoeken, maar damn, waar ligt dat boek ook al weer?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon de tuimelmethode gebruiken hoor. werkt al 100 jaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Inderdaad, dat roept het ‘boek’ ook. Klepspeling stellen bij warme motor, voor een perfo inlaat 0,15, uitlaat 0,20, voor een 11D 0,20 en 0,25mm.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jouw tweede keuze (op volgorde) is beter.
uitlaatklep cyl 1 open inlaatklep cyl 3 en uitlaatklep cyl 4 stellen
uitlaatklep cyl 3 open inlaatklep cyl 4 en uitlaatklep cyl 2 stellen
uitlaatklep cyl 4 open inlaatklep cyl 2 en uitlaatklep cyl 1 stellen
uitlaatklep cyl 2 open inlaatklep cyl 1 en uitlaatklep cyl 3 stellen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Waarom “beter”?
(ik deed m’n DS vroeger ook zo trouwens)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:Gewoon de tuimelmethode gebruiken hoor. werkt al 100 jaar…
Werkt natuurlijk ook, maar met de uitlaatklep-methode zit je niet aan de rand van de sluit-cyclus te werken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
En omdat er altijd wat te doen is aan een Trax…
Vanmiddag in de file gestaan in de stad, na een kwartier liep de temperatuur van de koelvloeistof(volgens de meter)op naar 105 graden. Is dit een normale waarde voor een trax in de file? Of moet ik e.e.a. gaan checken?
Op koelere dagen nergens last van gehad tot nu toe. De temperatuur bleef tussen de 70 en 90 graden.
Verder ploft de auto flink bij gas loslaten sinds een dag of drie . De ontsteking vroeger of later zetten helpt niet. Is dit koolafzetting ergens? Of een verkeerde bougie?
En als allerlaatste, wat is een normale waarde voor de oliedruk? (stationair en op toeren)
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat ploffen, het is maar wat je wilt. Met de Hemelvaartrit van de TAN (rijden in heuvelachtiger terrein) viel me op dat eigenlijk alle Tractions bergaf (gas los) ploffen. De één meer dan de ander. Eén van de Tractions doet het heel sterk en de eigenaar wil er graag vanaf. Van andere Tractionnisten krijgt hij juist de vraag hoe hij dat leuke geplof voor elkaar heeft gekregen.
Het zal vast niet goed zijn, maar ik vind het wel wat hebben.
Files zijn natuurlijk altijd lastig voor een oude auto die gebouwd is om te rijden. Mijn vader had het ook flink, hij heeft uiteindelijk een extra fan voor de radiateur gebouwd (zie je wel vaker).