HELP! Dynamobout BX afgebroken
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 15 november 2005 06:12 PM

M’n dynamo van m’n Cannes is stukgegaan, dus die ben ik gaan vervangen. Maar de bout waar de dynamo aanhangt zat zo stroef (ondank een flinke dosis kruipolie) dat deze aan het eind (midden in de scroefdraad) is afgebroken. Ik krijg de dynamo er nu dus met geen mogelijkheid meer uit. :20

De beugel verwijderen wil ook niet, omdat er twee bouten achter de dynamo zitten. Wat nu???

—Erwin

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 november 2005 06:17 PM
  [ # 1 ]

Re: HELP! Dynamobout afgebroken

edokter schreef:

M’n dynamo van m’n Cannes is stukgegaan, dus die ben ik gaan vervangen. Maar de bout waar de dynamo aanhangt zat zo stroef (ondank een flinke dosis kruipolie) dat deze aan het eind (midden in de scroefdraad) is afgebroken. Ik krijg de dynamo er nu dus met geen mogelijkheid meer uit. :20

De beugel verwijderen wil ook niet, omdat er twee bouten achter de dynamo zitten. Wat nu???

—Erwin

Kun je het uitstekende stukje draad in de steun nog aan de andere kant zien zitten? Dan kun je er misschien een griptang opzetten en terug draaien zodat ie aan de andere kant eruit kan. Haakse boormachine gebruiken?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 november 2005 06:18 PM
  [ # 2 ]

Zou je er geen flex tussen kunnen krijgen, zodat je dat ding er af kunt slijpen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 15 november 2005 06:22 PM
  [ # 3 ]

Het uiteinde zit al een halve centimeter naar binnen. Ik krijg er ook niets tussen, zelfs geen vloeitje. Er is dus geen mogelijkheid om bij het afgebroken stuk te komen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 november 2005 06:25 PM
  [ # 4 ]
edokter schreef:

Het uiteinde zit al een halve centimeter naar binnen. Ik krijg er ook niets tussen, zelfs geen vloeitje. Er is dus geen mogelijkheid om bij het afgebroken stuk te komen.

Dan zou je nog kunnen kijken of je hem van rechts kan uitboren. Lukt dat niet dan zul je denk ik grof geweld moeten gaan gebruiken. Steun forceren en dan kijken of je de dynamo eruit kan rossenn. En ondertussen op jacht naar een andere dynamosteun en bout.

Lekkere klotensituatie zeg.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 november 2005 06:31 PM
  [ # 5 ]

Stap 1: Neem een centerpons en sla precies in het midden van de afgeknapte bout met de centerpons een deukje. Hopelijk gaat de bout dan al wat losser zitten en trekt de kruipolie uit stap 2 beter in de schroefdraad.

Stap 2: Pomp kruipolie op de afgeknapte bout en laat die een paar dagen in trekken. Elke dag even ‘bijvullen’.

Stap 3: Neem een imbussleuteltje. Als je de dikte op de platte kanten opmeet met een schuifmaat, moet dat 3mm zijn. Vervolgens slijp je de voorkant (korte kant!) van de imbussleutel af. Op die manier krijg je er mooie scherpe pintjes aan en dat wil je !

Stap 4: Neem je een boortje met een diameter van 3mm en boor je in het centerpuntje wat je eerder in de bout geslagen hebt een gaatje van ca. 5 mm diep. Dit gat moet recht in het boutje geboord worden en als je het deukje wat je met de centerpons eerder in het boutje geslagen hebt in het midden zit, zal het gaatje wat je boort ook in het midden komen.

Stap 5: Neem je het afgeslepen imbussleuteltje en sla je deze met de korte kant in het gat en draai je de bout los.

Als het mislukt, herhaal dan stap 2 t/m 5, maar nu met een boortje en een imbussleutel die 1 mm dikker zijn. Eventueel kan je het gat iets dieper boren. Je laatste redmiddel is dat je de volledige bout uitboort en dat je er nieuwe schroefdraad in tapt. Het is namelijk onmogelijk om een gat te boren in het midden van de schroefdraad. Daardoor zal de nieuwe schroefdraad niet goed zijn en dus niet sterk (genoeg) zijn.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 november 2005 06:33 PM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Stap 1: Neem een centerpons en sla precies in het midden van de afgeknapte bout met de centerpons een deukje. Hopelijk gaat de bout dan al wat losser zitten en trekt de kruipolie uit stap 2 beter in de schroefdraad.

Stap 2: Pomp kruipolie op de afgeknapte bout en laat die een paar dagen in trekken. Elke dag even ‘bijvullen’.

Stap 3: Neem een imbussleuteltje. Als je de dikte op de platte kanten opmeet met een schuifmaat, moet dat 3mm zijn. Vervolgens slijp je de voorkant (korte kant!) van de imbussleutel af. Op die manier krijg je er mooie scherpe pintjes aan en dat wil je !

Stap 4: Neem je een boortje met een diameter van 3mm en boor je in het centerpuntje wat je eerder in de bout geslagen hebt een gaatje van ca. 5 mm diep. Dit gat moet recht in het boutje geboord worden en als je het deukje wat je met de centerpons eerder in het boutje geslagen hebt in het midden zit, zal het gaatje wat je boort ook in het midden komen.

Stap 5: Neem je het afgeslepen imbussleuteltje en sla je deze met de korte kant in het gat en draai je de bout los.

Als het mislukt, herhaal dan stap 2 t/m 5, maar nu met een boortje en een imbussleutel die 1 mm dikker zijn. Eventueel kan je het gat iets dieper boren. Je laatste redmiddel is dat je de volledige bout uitboort en dat je er nieuwe schroefdraad in tapt. Het is namelijk onmogelijk om een gat te boren in het midden van de schroefdraad. Daardoor zal de nieuwe schroefdraad niet goed zijn en dus niet sterk (genoeg) zijn.

Best mooie beschrijving, alleen jammer dat je er van zijn lang zal zijn leven niet bijkomt. De bout is ong. 15 cm lang en is zoals ik het begrijp aan het eind afgebroken.

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 15 november 2005 06:52 PM
  [ # 7 ]

Gelukkig heb ik ook een nieuwe beugel liggen, dus die mag sneuvelen…

Na even wat over de situatie nagedacht te hebben, ga ik eerste eens kijken of ik de dynamo niet helemaal naar boven kan kantelen om bij de bouten te komen. Als dat niet werkt, gaat er een breekijzer tussen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 november 2005 06:57 PM
  [ # 8 ]

Pas wel op want als je de andere kant afbreekt van je blok ben je helemaal de sjaak.
kan je er met een dremel met dun slijpschijfje tussen? en dan jutteren tot ie afbreekt?
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 16 november 2005 08:10 PM
  [ # 9 ]

Operatie geslaagd!

Uiteindelijk bleek de operatie minder dramatisch dan gedacht. Met een beetje geduld heb ik de dynamo met beugel los kunnen halen.

De nieuwe zit erin en de auto krijgt weer stroom… En opeens doen al mijn lampjes op het dashbord ook weer Smile Het viel mij namelijk op dat voor het starten het dynamo en waterdruk lampje nooit branden, nu dus wel weer.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 22 november 2005 09:12 PM
  [ # 10 ]

Gefeliciflapstaart!!

Wat ook gekund had, indien genoeg ruimte:

Gaatje boren precies in het centrer, en dan met een linkse tap het stuk draadeinde eruit draaien. (Zo heb ik ooit restandjes bout uit een XUD9 gevist, toen er een motorsteun afgbroken was.)

Test

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 november 2005 10:34 PM
  [ # 11 ]

Raad ik niet aan. Staal is enigzins elastisch. Op het moment dat je het zo doet, zet het restje bout uit waardoor deze nog meer klem komt te zitten. Jij zet er meer kracht op, boutje zet meer uit en op een gegeven moment gaat er iets stuk.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook