Ik heb afgelopen donderdag 7 april mijn nieuwe DS3 opgehaald
het is een e-HDI.
Ik heb hem aangeschaft zonder er in te hebben proef gereden, was wel een gok vond ik.
Had nog nooit in een diesel gereden, en niemand kon mij vertellen hoe deze Label A auto zou gaan rijden.
Ik rij er nu een paar dagen in, en ben meer dan zeer tevreden, wat een fijne wagen.
rijdt echt fantastisch, is heerlijk stil, rijdt lekker zuinig.
Ik moet wel zeggen dat ik gekozen heb voor de meest luxe uitvoering, en daar heb ik geen spijt van.
De stoelen zitten heerlijk.
Ik wil eigenlijk alleen nog maar rijden
Mijn vorige auto was een Toyota prius, was ook een fijne auto, heb nu wel wat ruimte in moeten leveren, maar ja je kan niet alles hebben.
Afgelopen vrijdagmiddag mijn e-HDi opgehaald. In het weekend een kleine 400 km ‘ingereden’, waaronder het grootste gedeelte snelweg. Hier mijn eerste indrukken. Ik heb overigens een Clio benzine van 3 jaar oud bij de dealer achtergelaten.
Het instappen:
De stoelen zitten fantastisch, heerlijk stevig, en ik voel gelukkig niet de naden van het leer. Ook na 1,5 uur geen centje pijn. Zitpositie is goed, het enige is inderdaad dat je je linkerelleboog op een gegeven moment gaat voelen als je die continu op de linkerdeur laat steunen.
Wat een grote binnenspiegel! Of eigenlijk, wat zit ie dichtbij, waardoor je rechtsvoor best wel een grote ‘dode hoek’ hebt. Het zicht naar achteren is daardoor wel erg goed, al is de automatisch dimmende spiegel vrij donker, maar daardoor zeker niet storend.
Het rijden:
Wat een heerlijke motor, lekker veel trekkracht, veel toeren zijn niet nodig en je rijdt in no time 150. Na járen benzine vanwege de weinige kilometers, éindelijk weer een diesel. Wat rijdt dat toch relaxed. Ik moet wel wennen aan de versnellingsbak en koppeling; toch een beetje ‘hakerig’ en je kunt niet echt heel snel schakelen als je dit absoluut schokvrij wilt doen, waar ik een groot voorstander van ben. In mijn Cliootje benzine kon dat heel soepel, al had die bak ook heel korte overbrengingen.
Ook de versnellingen zelf zijn vrij lang, waardoor met name de lagere (stads-)snelheden toch wel zijn ‘eigen’ versnelling heeft. Ik heb bijv, moeite om in z’n 3 een bocht in de stad te nemen, of in z’n 4 een kleine rotonde te doen. Wederom met de Clio was dat geen probleem.
Het kán allemaal wel, met 1000 toeren of zoiets, maar dan wel heel voorzichtig. Daardoor schakel ik in stadsverkeer vooralsnog meer dan met de Clio.
Het ‘comfort’ tijdens het rijden:
Ik rij op de standaard bandenmaat, om Ashera-velgen. De drempels in de stad moet ik iets rustiger nemen dan met de Clio. Die had niet alleen een langere wielbasis, maar uiteraard ook een zachter (zoals de C3?) onderstel. Het ‘verlies’ maak je weer goed in de bochten . Daar kan ik echt veel harder doorheen, omdat de DS3 als een plank op de weg blijft liggen, heerlijk! Op de snelweg merk ik niets van nerveus gedrag; met de cruise control op 128 rijd je echt met één vinger, bij wijze van spreken dan. Waarschijnlijk is dat toch een verschil met 17 inch of nog meer.
Overig:
Het start-stop werkt perfect; heel snel aan gewend. Alleen als je voor een stoplicht staat, waar de weg licht hellend is, moet ik nog even een modus vinden. Je zou je voet op de rem kunnen houden, maar zelf vind ik die continue remlichten van je voorganger nogal vervelend. Je zou dus, zoals het hoort, de handrem moeten gebruiken, maar dan moet je bij ‘groen’ met dezelfde rechterhand dus 2 handelingen doen. Hangt ook een beetje van je plaats in de rij af natuurlijk.
De cruise control werkt geweldig (mijn eerste auto hiermee). De werking van de hendel went heel snel en gelukkig zitten die knoppen niet op het stuur! Ik hou bepaald niet van zo’n ‘kermisstuur’ met 100 knoppen voor vanallesennogwat.
De ruimte achterin valt me vooralsnog niet helemaal tegen; hoewel duidelijk minder dan de Clio, maar volgens mij gelijk aan de C3, kunnen mijn kleinere kinderen er zeer ruim zitten, zonder met hun schoenen tegen de voorstoelen aan te trappen. Ook 3 naast elkaar (6, 7 en 10 jaar). Doe dat maar eens in een Mini.
Over het verbruik kan ik uiteraard nog niet veel zeggen; Ik merk wel dat als de cruise control op 85 staat (provinciale weg), dat ie dan rustig 3l/100km aangeeft. Bij 128 op cruise is dat rond de 5l/100km. Hoewel ik zeker voor zuinig rijden ben (en ook doe), wil ik de auto wel goed ‘los’ rijden. Dat betekent dat ik de eerste paar duizend km zo gevarieerd mogelijk ga rijden. Dus af en toe lekker doortrekken en ook stukjes 160 (waar kon ik die flitspalen ook alweer downloaden ).
Minpuntjes/vraagtekentjes?
Vanaf 80-90 km per uur hoor ik langs het linkerportier (daar zit ik ) wat windgeruis. Het wordt niet echt sterker met toenemende snelheid, maar ik vraag me af of er niks aan gedaan kan worden.
Tussen 120 en 130 hoorde ik op de snelweg een lichte fluittoon; daar onder en daar boven niet. En nee, het is niet de turbo, want ik geef dan nauwelijks gas en zelfs bij ‘gas los’ bleef ik het horen.
Voorlopige conclusie:
Uiteraard ben ik zeer kritisch; het blijft toch een auto van ruim boven de 20 mille. Maar ik ben voorlopig zeer tevreden en hij is het geld waard. Heerlijke rijdersauto, als je het portier dicht gooit, gooi je ook écht wat dicht! En wat is ie mooi! Het rode dak en rode leer staan echt geweldig bij elkaar. En het dashboard is natuurlijk ook prachtig. Kortom, een gelukkige DS3-bezitter.
Persoonlijk vind ik dat je pas een mening kan geven over een versnellingsbak en koppeling als deze “ingereden” zijn. Tegenwoordig is het blok inrijden niet echt nodig. Maar wel de bak en koppeling.
Daarom dien je de eerste kilometers naar mijn mening op binnenwegen te rijden, met zoveel mogelijk afwisseling als mogelijk. Zorgen dat je moet schakelen, af en toe wat doortrekken.
Zodra de scherpe kantjes van de tandwielen af zijn en de koppeling wat ingesleten is, dan werkt alles naar behoren.
Uiteraard dien je ten allertijde het blok wel op temperatuur te rijden, de olietemp. wel te verstaan.
Daarvoor heeft de motor toch wel een 20tal minuten nodig.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Mooi bericht Arian!
En Scottie, ik betwijfel even of jij de scherpe kantjes van je bak afrijdt!!! Volgens mij als je dat doet malen/vreten de metaalsplinters de rest van je bak in no-time weg! En die magneet in je bak is dan in no-time verzadigd. Bakken zijn tegenwoordig toch echt wel van betere kwaliteit!!
Nja, laat ik het dan anders zeggen.
Je tandwielen dienen echt wel op elkaar in te lopen.
En je synchromesh zal zich “zetten”.
Er zullen geen grove metaalsplinters vanaf komen die je vermorzeld worden of je bak in puin doen geraken. Dat lijkt me niet. Al meer dan 15 jaar hoeft de versnellingsbakolie van een handgeschakelde auto niet meer vervangen te worden. Dat zou niet mogelijk zijn als er volop metaal aanwezig zou zijn.
De bak wordt daardoor wat soepeler. Dat is mijn ervaring.
Door op binnenwegen te rijden dien je vaker te schakelen.
Heeft nix met snelheid te maken. Op de snelweg zit je in notime in de hoogste versnelling en het enige wat je dan doet is de motor belasten.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Oftewel het maakt niet uit, als je veel snelweg rijdt zal het hooguit langer duren voordat de bak zich gezet heeft. Zo kijk ik erna moet ik zeggen.
Laat ik ook even ontkrachten dat een bak zich zet naar de gebruiker (mijn mening!)...ik heb een voormalig lesauto die dus zeer waarschijnlijk bereden is door honderden zo niet nog meer gebruikers. Auto gekocht 2 jaar oud 100K op de klok, nu zijn het er bijna 200K en geen centje pijn in de bak, die gaat nog steeds soepel en makkelijk.
Het ‘comfort’ tijdens het rijden:
Ik rij op de standaard bandenmaat, om Ashera-velgen. De drempels in de stad moet ik iets rustiger nemen dan met de Clio. Die had niet alleen een langere wielbasis, maar uiteraard ook een zachter (zoals de C3?) onderstel. Het ‘verlies’ maak je weer goed in de bochten . Daar kan ik echt veel harder doorheen, omdat de DS3 als een plank op de weg blijft liggen, heerlijk! Op de snelweg merk ik niets van nerveus gedrag; met de cruise control op 128 rijd je echt met één vinger, bij wijze van spreken dan. Waarschijnlijk is dat toch een verschil met 17 inch of nog meer.
Ook met 17 inch is het zeer comfortabel rijden en wordt ie zeker niet nerveus.
Arian het windgeruis boven de 100 kmh heb ik ook gemerkt het is ook aan de passagiers kant,
navraag gedaan bij de verkoper daar hij ook DS3 rijdt en het was hem ook opgevallen.
als ik onder de 2000 toeren zit komt er een gierend geluid uit de bak als je gas los laat of gas geeft en bijna alle versnellingen. Zijn er hier meer die dat hebben. ?
Iemand nog meer de bovenstaande ervaring met het geluid uit de bak ?
DCAR schreef:Iemand nog meer de bovenstaande ervaring met het geluid uit de bak ?
Heb je ook wat aan een ontkenning? Ik heb dat gierende geluid niet, ik kan de auto tot 1000 toeren laten afzakken voor ik schakel, en als ik tot 3000 toeren doortrek en schakel dan heb ik het ook niet.
Lijkt me goed om een monteur van je dealer even mee te laten rijden om mee te luisteren.
Ik heb dat gierende geluid ook. Maar dan wel in mijn 206 cc. dat hoor je voornamelijk bij het loslaten van het gas onder de 2000 toeren. Kweet niet of dat hetzelfde is, maar t lijkt er op. Kan volgens mij geen kwaad.
Als hij nog koud is (dikke olie) is het minder tot bijna niet hoorbaar, maar als hij warm is kan ik zelfs de radio op standje 10 zetten en zelfs dan is het nog goed hoorbaar. dat lijkt me voor een premium auto van 22 mil met 1000km op te teller niet normaal ik irriteer me daar ook erg aan, met dealer overleg gehad en we wachten even tot we 2 a 3000 km op te teller hebben staan en dan gaan we even vergelijken met een andere ehdi en dan kijken we verder.
Verder loopt hij erg goed fijne wagen.
Afgelopen vrijdag ook mijn DS3 eHDI ontvangen. Heb er nu 600km mee gereden. Eerste indrukken zijn goed. Ik had er voorheen al 14000km opzitten in een 1.4 benzine, dus wist al hoe strak en direct een DS3 rijdt. De diesel bevalt mij prima. Allereerst wil ik melden dat ik het hierboven omschreven ‘gejoel’ direct herken. Ik twijfel nog of ik het storend vind, of niet Het is wel op het randje. Voor de rest; heerlijk koppel onderin, echt diesel rijden. Vooral het comfort op de snelweg bij 130km/u op de teller verbaast me. 2500tpm cruisen en denken dat je voor je gevoel 100 rijdt o.i.d. Ik stap hier in ieder geval een stuk rustiger uit na een lange rit dan uit de benzine DS3 die ik tijdelijk had hiervoor (wat een lawaai ding was dat). Qua verbruik valt er bij mij nog niet alles over te zeggen, heb er slechts 600km in gereden nu en hij staat op 1 op 19,1. Dat is met 90% snelweg en 10% stad, rijgedrag; redelijk pittig.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
is er al iemand opgevallen dat als je snel overschakelt en op het gas gaat dat hij dan even inhoud / schokt en dan pas de motor vermogen gaat geven ?