Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar de klappen worden soepeler opgevangen en daardoor krijgt de hele ophanging minder te verduren. Dus er is voor beide wat te zeggen.
En wat wegligging betreft, ik denk dat een Xantia met comfortbollen nog steeds veiliger rijd dan een AX. Dus ja, het is allemaal relatief. Anders allemaal aan de Activa!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
boukewerff schreef:Maar de klappen worden soepeler opgevangen en daardoor krijgt de hele ophanging minder te verduren. Dus er is voor beide wat te zeggen.
En wat wegligging betreft, ik denk dat een Xantia met comfortbollen nog steeds veiliger rijd dan een AX. Dus ja, het is allemaal relatief. Anders allemaal aan de Activa!
Klopt: ik ben nu 8 jaar (220.000km.) aan de comfortbollen en heb nog geen enkele ophangingsonderdelen hoeven vervangen. Dat zegt wel wat op de beroerde wegen die ik dagelijks rijd en de snelle slijtage aan deze onderdelen van allerlei andere auto’s. Laatst hier nog over gehad met een keurmeester die niet van citroen houdt, maar wel moest toegeven dat de gebruikelijke afkeurpunten bij onze Xantia lang mee blijken te gaan.
En als het over wegligging gaat: probeer maar eens met een legale, streng goedgekeurde, lege, achterwiel aangedreven ford transit bus (zo maar een voorbeeld) hard door een bocht te gaan - te remmen - etc. mega onveilig hoor maar ben je daar eenmaal achter dan doe je dat geen tweede keer. Ben het er wel mee eens dat mega hard de bocht door met een hp geveerde citroen beter
vermeden kan worden. Een racemonster is zo’n xantia sowieso niet.
Slijtage-delen aan de wielophaning van een Xantia, zijn zo rond de 250 aan de beurt.
Dit uit eigen ervaring met een rustige rijstijl, en nooit hard door bochten.
Zoals Waterman het zegt, het gaat om de grenssituaties, en dan kun je beter gewone bollen hebben. Stel dat je ergens niet bekend ben of even niet oplet en opeens is er een bocht waar de (advies) snelheid 80 of 90 is, en je rijd ruim 100 met je comfortbollen..???
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Goed dan, morgen worden er vier nieuwe comfortbollen onder m’n Xantia gezet. Ben benieuwd. Ik laat jullie weten hoe het rijdt. Ik heb er nu 113.000 km opzitten met de Xantia, dus de ophanging moet het zo te lezen nog wel even vol kunnen houden. Ik ben erg benieuwd…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Mijn Xantia HDi heeft ook comfortbollen sinds mei 2009.
Het gevoel is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vind het voor een deel heel erg lekker rijden maar af en toe ook weer niet. Vooral op de snelweg is het geweldig rijden met de comfortbollen.
Helaas ben ik toch minder tevreden in bochtenwerk, kleine oneffenheden en op drempels.
Bochtenwerk omdat het lijkt of de Xantia toch meer gaat overhellen, daarnaast worden kleine harde oneffenheden slechter gedempt en door de zachtere dempers moet ik drempels met een lagere snelheid nemen anders raak de Xantia bij het inveren vaak de veerstops.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Zo, daar ben ik dan weer. Heb nu een paar 100 kilometer gereden met m’n nieuwe comfortbollen en ik kan niet anders zeggen dan dat het geweldig rijdt! Nu is het natuurlijk wel zo dat m’n oude bollen echt op waren, dus ik ga van een hele stugge Xantia naar een soepel verende Xantia. Het verschil is dus groot, maar oei, oei, wat lekker zweven.
Ben het wel eens Quo: het bochtenwerk is wat lastiger (zeker als je ‘m echt door een bocht trekt). Maar ik had n.a.v. de verschillende posts veel erger verwacht.
V.w.b. kleinere oneffenheden kan ik niet zeggen dat ie daar meer moeite mee heeft dan met normale bollen. Ik heb het idee dat dat gelijk is gebleven.
Over drempels: de auto glijdt moeiteloos over de wat ‘langere’ drempels: /————\, maar bonkt wat meer bij kortere drempels: /-\. Ik heb daarbij het idee dat de ophanging het naar beneden vallen van de auto niet kan bijbenen of zoiets. Als je dus met een wat grotere vaart zo’n drempel pakt, hoor je echt een bonk. De demping is er niet minder om, maar ik heb niet echt het gevoel dat het goed is voor de auto.
Dan de hamvraag: ben ik tevreden met de comfortbollen? Ik zeg ja, ik zeker. De Xantia veert, dempt en glijdt als nooit te voren. Met name op langere stukken (snelweg) is het echt heerlijk vertoeven in de Xantia. Ik kan me echter goed voorstellen dat als je een wat vlottere rijder bent en niet veel snelwegkilometers maakt, je comfortbollen niet of minder op prijs zult stellen. De auto is gewoonweg wat slapper geveerd.
Ik ben er in ieder geval voorlopig enthousiast over. Mocht dat veranderen dan zal ik jullie dat ook zeker laten weten.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als er ooit nog een vraag komt of over xantia comfortbollen geschreven moet worden: beter te verwoorden dan in je laatste post is naar mijn idee niet mogelijk. Ben het 100% net je analyse eens. Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
AF Dekker schreef:Ben het wel eens Quo: het bochtenwerk is wat lastiger (zeker als je ‘m echt door een bocht trekt).
Dit zegt genoeg….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik moet zeggen na een poosje met nieuwe comfortbollen op de BX gereden te hebben dat het toch minder bevalt als vroegah.
Ik heb de grens wel op gezocht, en hij breekt nog altijd bijna niet uit, maar in strakke bochten duikt de neus wel erg veel naar de grond. Als je even snel binnendoor van A naar B moet zijn comfortbollen wel een beperkende factor. (op 80km wegen met wat hobbels krijg je al gauw een boot effect)
Enorm pluspunt vind ik dat je de dwarsrichels veel minder voelt, iets wat met gewone veerbollen onmogelijk is. Het zwevende gevoel op de snelweg is ook heerlijk. Ze blijven er alleen om deze reden al op zitten.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Tja, ik heb ook voor de keuze gestaan. Uiteindelijk ‘standaard’ bollen gemonteerd (Duits fabrikaat). Paar keer op en neer naar Frankrijk geweest de laatste tijd en ze veert echt heerlijk. Ook eens een op-en-neertje gemaakt met een Mitsubishi ASX (toekomstige crossover van Citroën) en was name vanwege het matige veercomfort toch aanzienlijk moeier dan met de Xant.. Pluspunt van de Mits was de cruisecontrol. Op dat soort afstanden, zo’n 950 km, echt een zegen…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er is iets niet goed aan mijn comfortbollen. Het veelgenoemde boot-effect blijft ten enen male uit bij mijn TD. Hogervp, weet je zeker dat je comfortbollen hebt laten monteren??
Mij benieuwen water gebeurt na een verversingsbeurtje LHM dan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!