Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:.....Wat wel kan zijn is dat dat verdeelblok vervuild is geraakt en daardoor niet meer functioneert; dan stuurt ie nog een stukje zwaarder dan een model ZONDER stuurbekrachtiging ook.
.....
Klopt. Een bekrachtigde stuurinstallatie is wat directer, en zal daardoor zonder hydraulische hulp dus zwaarder sturen dan een standaard onbekrachtigde installatie.
Wat bandenspanning betreft: pomp maar flink op!! Ik heb mijn banden lekker op 2,7 bar staan. Slijten ze misschien wel wat harder van, maar het rolt ook wel lekker (en als het goed is ook wat zuiniger), en je loopt minder risico op banden die ineens wel erg zacht zijn (wat nog veel meer slijtage oplevert, niet alleen aan je banden). Bovendien willen een hoop luchtpompen nog wel eens een wat hogere spanning aangeven dan daadwerkelijk het geval is. En vergeet je reservewiel niet!!
2,7 bar????
hopelijk heb je geen kunstgebit, of anders kukident ultrastrong
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
mpostma schreef:En idd, sb is geen standaard op een 16 tzi. Ach, t’is wel prettig, maar een jonge vent die claimt niet zonder te kunnen moet maar eens het luie vet van zijn armen af gaan trainen
Vooral het verschil in de directheid van het stuurhuis (4,4 om 2,8 omwentelingen van het stuur) is erg prettig.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
kstrik schreef:2,7 bar????
hopelijk heb je geen kunstgebit, of anders kukident ultrastrong
Valt erg mee hoor, en het gaat lekker strak de bocht door! Met een lagere spanning voelt het eerder wat zompig aan. Comfort is er heus wel, daar heb je immers HP-vering voor.
Opvallend vind ik wel dat ik al lange tijd met wat te harde banden rijd, maar ondanks dat ik met deze banden al zo’n 50.000 km doe (zelfs langer, want met deze banden kocht ik de BX) zijn de banden mooi gelijkmatig afgesleten. Dus hoe hard is eigenlijk te hard?..... Vergeet niet dat de BX TZD Turbo zo’n beetje de zwaarste BX is, alleen de Break is nog zwaarder (en misschien de 16V, weet ik niet zeker).
Neem die 50.000 km wel met een korreltje zout, want ‘s winters zitten er winterbanden onder de BX. Die overigens ook lekker flink zijn opgepompt.
Valt erg mee hoor, en het gaat lekker strak de bocht door! Met een lagere spanning voelt het eerder wat zompig aan. Comfort is er heus wel, daar heb je immers HP-vering voor.
het is echt rodeo rijden met 2.5 bar in de banden… op een klinkerweg is het stuiteren van de binnen naar de buitenbocht (wel grappig eigenlijk).
alleen als ik de grens over durf te gaan (belgie) dan wordt je lichtelijk gestoord van die betonrichels
Of een TRI die heel zwaar stuurde ZONDER. Mijn 14 met 145 banden stuurde daarentegen weer redelijk zwaar. Daarna dezelfde 14 op BX-Sport velgen met 165 bandenn (michelin) en het leekk wel alsof je sb had.
ik las al eerder op dit forum wat over michelins, misschien dat ik bij de 2ehands bandenboer eens ga informeren, het is toch ook weer een poging waard!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Mijn ervaring met BXen zonder SB is dat de 1400 serie wel iets lichter stuurt vanwege een minder zware motor, in vergelijking met een 1600 of 1900. Toch denk ik dat het wel iets te maken kan hebben met je stuurhuisolie, en de lagers in je stuurkolom. Ik heb een 1400 gehad, en 10 km daarin was effectiever dan een avondje sportschool. Ik heb nu een 1400 erbij, en daar is met een pinkje in te sturen. Echt een wereld van verschil. Ik ben nou niet thuis, maar zal vanavond even de Haines induiken, en kijken of er iets instaat over stuurhuisolie vervangen. Of iemand anders die uit parate kenneis put>?
Test
dat zou ik erg kunnen waarderen
ik heb namelijk nog altijd het idee om eens naar hegru te gaan om het eens na te laten kijken,
ofwel het zit me nog niet helemaal lekker, dit stuurgedrag…
ik vind het ook niet logisch, als ik met moeite bijv. een kleine korrektie doe op een rechte weg en dan het stuur loslaat, dan houdt ie de nieuwe koers strak aan. dus korrigeren geblazen, als in een oude amerikaanse film met nepachtergrondjes
alvast bedankt, ik lees het graag!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
waarom zo voorzichtig met die bandenspanning er kan makkelijk 2,5 bar in. de soort band is ook erg belangrijk.wat zit er nu op?? maat en merk?
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
er zit nu dus 2,5 bar in, het zijn trouwens michelins (voor) , maar dat maakt een ontzettende herrie , en het hele binnenwerk trilt zo’n beetje los…bij kleine oneffenheden als kinderkopjes en klinkers en betonplaten met naden…
ik kan me ook niet voorstellen dat dat bij nat en winters weer de wegligging erg ten goede komt, 2,5 bar of meer
vering is trouwens prima.
met andere woorden, als het sturen op zich soepeler zou gaan, zouden mijn banden weer een paar tiende bar minder vol worden.
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
bij het kopje ‘hegru’ al een tip van de sluier opgelicht: stuurprobleem is zo goed als weg. de veerbollen rondom zijn in veldhoven vervangen door volle. wat een verschil zeg!! voor zaten ze nog zo’n 50% vol en achter zo’n 75%. nu stuurt ie ook veel frisser, misschien ook omdat de ene bol voller zat dan de andere, en ze nu de hele voorkant netjes terugduwen naar boven na elke bult?????
en dus de neus rechter staat…
logica van de kouwe (voel maar buiten) grond misschien, maar dit is echt een verbetering.
en de harde banden, ze doen er bij hegru blijkbaar ook 2,4 bar in. gewoonste zaak van de wereld. en met het nieuwe veergedrag heeft dat ook minder dan eerst dat gestuiter als gevolg.
wat een meevaller weer, voor E 90,—weer zorgeloos verder rollen… hmmm
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’