Het leed is al geschied, ‘k doe ‘t al jaaaaaren
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even een update: hebben jullie rekening gehouden met de snelheidsindex van de alternatieve banden? Ik had van de week zo’n “goedkoper” alternatief in handen en het viel mij gelijk op dat dit een T-band was. Derhalve ongeschikt voor montage op de injectiemodellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En dan ga je in B of in D voor schut!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ik moet (nou ja, moeten…) twee nieuwe voorbanden. Ik pak gelijk de velgen even mee, KTL-en en nieuw in de lak. De vraag welke banden te monteren stel ik niet (net zoveel antwoorden als lezers), maar wat ik me afvraag is of de nieuwe Michlins nu zo tegenvallen op de DS. De oude zullen vast goed zijn, maar ik ga geen tweehonderdnogwateuro betalen voor een band, en ik kan me niet voorstellen dat de techniek in 40 jaar op dat vlak heeft stilgestaan. Op de andere Troen zijn Michelin Energysavers gemonteerd en dat rijdt eigenlijk uitstekend, zou dat een aardige keus zijn voor de DS of zijn de karakteristieken juist echt niet op elkaar afgestemd?
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou zeggen: lees het topic eens goed door . O ja, energy savers bestaan niet in de maat die jij voor je ds nodig hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
185/65 R15 is er gewoon hoor
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En die is echt te klein…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pvanessen schreef:185/65 R15 is er gewoon hoor
er moet 185-80-15 op. Ook wel 185-15 genoemd!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
pvanessen schreef:185/65 R15 is er gewoon hoor
Die 65 staat voor 65% van de bandbreedte en dan gaat het over de hoogte. Dus het past wel, maar de wielen worden kleiner.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het past, maar ziet er niet uit. Bovendien gaat je motor nog meer toeren maken bij dezelfde snelheid.
Citroen!
Dat klopt allemaal, maar hoe zijn de rij- en remeigenschappen op een droog en nat wegdek en hoe is het comfort ten opzichte van de originele banden (gebaseerd op veertig jaar oude technologie)? Hoe energy savers zich op een moderne Citroën gedragen weten we, maar hoe zit dat op een DS?
Ik heb ze wel eens op een geparkeerde DS gezien en het stond minder erg dan ik verwachtte. Het effect op het toerental is natuurlijk wel irritant…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb ze op de SM. 205 65 15. Rijdt goed maar de wangen zijn te slap. dat merk je in snelle bochten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die slappe wangen zorgen waarschijnlijk wel voor meer comfort op klinkerweggetjes. Op de achterwielen is het mischien nog niet zo gek; 175/65-15 ipv 155/80-15 scheelt maar weinig in bandhoogte.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik heb sinds een jaar of 4-5 Michelin Energy Saver banden in de maat 195/65-15 op mijn DS liggen ter vervanging van de Michelin XAS 185-15. Ik weet nog dat ik het een verademing vond, de auto stuurt veel scherper en het comfort blijft goed. Wat verder een verademing was was het remgedrag op nat wegdek. Ik heb nu voor Hankook k 715 in de maat 185/80-15. Rijdt best goed maar geeft minder stuurgevoel, dit zal waarschijnlijk aan de groter wanghoogte liggen. De auto is tevens stiller agv de groter bandontrek. Ik vind de discussie wel aardig over bandenalternatieven. De Michelin XAS was volgens de verhalenvroeger altijd de beste. En u is de band volledig gewijzigd en volgens diezelfde verhalen weer het beste en moderne alternatieven zijn voor sommigen nauwelijks bespreekbaar.
Zelfde ervaring als Pieter met de Michelin Energy Saver banden 195/65-15. Gewoon beter weggedrag dan de Michelin XAS 185-15 die ik daarvoor had. Inderdaad 5% afwijkende wielomtrek.
En vreselijk veel beter dan de Vredestijn 185R15. Daar valt vind ik niet mee te rijden, die zijn naar de achter wielen van de break verhuisd en dan gaat het.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper