Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vandaag weer een rammel/trilling/vibratie weten te verwijderen.
Door de foto’s van SPAM die z’n accu en radiateur geoplaatst heeft.
Bij mij zat de accuhouder bovenaan tegen de radiateur aan.
Ik heb het linker scherm eraf gehaald en de accuhouder er helemaal uitgehaald.
Waarschijnlijk heeft mijn auto vroeger een aanrijding gehad of i.d.
De accuhouder stond ietwat scheef richting de radiateur.
Met een hamer en een tasje de boel weer in model geklopt.
Nu zit het wel goed, bovenin meer dan een centimeter ruimte.
Vanmiddag een proefrit gemaakt en de vibratie is nagenoeg weg.
Ik ga nog een keer de uitlaat vernieuwen want de dempers zijn lek en dat hoor je zowiezo.
Met een nieuwe ophangset verwacht ik nog meer trilling te verwijderen.
Peter.
Gaat goed zo
Ik heb de kunststof plaatjes in de portieren er op gekit met siliconenkit en vastgezet met gaffer tape. Dat is gegarandeerd 100% waterdicht en als je er bij moet zet je er een scherp mes tussen en snijdt ze los. Kun je ze later opnieuw met kit vastzetten.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vandaag voor het eerst de wegenwacht nodig gehad.
Ik ben op en neer geweest vanuit het Westland naar Den Bosch.
Op de terugweg net uit Hardinxveld loopt mijn temperatuurmeter op naar rood.
Het was na een stop van anderhalf uur,(dus de boel was alweer wat afgekoeld) ik doe de klep open en voel aan de radiateur.
Die was bovenin nog helemaal koud, dus m’n thermostaat was niet open gegaan.
Na even gelopen te hebben begon de temperatuur weer wat te zakken en dacht ik dat ik wel weer verder kon.
Na anderhalve kilometer weer in het rood met het rode lampje van de watertemperatuur erbij.
Weer de klep open en toen was de slangklem onderaan de waterpomp eraf gebroken (van de druk denk).
Heel veel koelvloeistof op de weg en een kapotte klem.
Ik had gelukkig nog zo’n klem in m’n gereedschapskist zitten,dus die heb ik er weer omheen gedaan.
Maar een paar liter koelvloeistof had ik natuurlijk niet bij me.
De wegenwachter was gelukkig snel ter plaatse met een jerrycan met water.
Hij heeft de thermostaat in de slang naar de radiateur eruit gehaald en een gat erin geknipt.
Zo kon ik mijn weg weer vervolgen.
Het heeft bij elkaar nog geen drie kwartier geduurd en ik was weer opweg.
De temperatuur bleef vervolgens ver onder het midden staan.
Dus zonder thermotaat heb je bijna geen verwarming ben ik achter gekomen (niet dat ik die vandaag nodig had).
Nu nog even een nieuwe thermostaat scoren en terug plaatsen.
Al met al een geslaagde reparatie met een snelle en sympathieke wegenwachter.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bekend euvel en even bekende remedie: Gewoon de thermostaat eruit halen en vullen met water/koelvloeistof.
Eigenlijk zo simpel dat je het zelf zou kunnen (maar als het je voor de eerste keer gebeurt…..).
Veel plezier weer met de DS!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
(maar als het je voor de eerste keer gebeurt…..).
Dat was nou net het geval.
Ik had zelf ook het idee om de thermostaat weg te laten.
Maar die eerste keer zoek je toch een bevestiging bij de vakman
peter.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Niks mis mee….
Citroen!
“Hij heeft de thermostaat in de slang naar de radiateur eruit gehaald en een gat erin geknipt.”
Kun je uitleggen waar dat gat is geknipt.
Ik zou denken de thermostaat eruit en de slang zonder thermostaat terug monteren.
Waar heeft de wegenwachter geknip??
Groet,
Frank
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Waar heeft de wegenwachter geknip??
De thermostaat is een ronde schijf met een veer in de midden (grof omschreven)
Hij heeft de veerhouder kapot geknipt waardoor er een groot rond gat in de midden ontstaat.
Hij heeft hem toch maar terug geplaatst voor de stevigheid in de slang.
Dit was denk ik niet echt nodig maar het zit wel lekker stevig.
Ik kan morgen wel een foto posten van de geknipte thermostaat.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hier een foto van de thermostaat zoals voor nood teruggeplaatst.
Hij heeft het binnenwerk eruit gehaald.
Ik heb vanmorgen een nieuwe besteld en die kan er morgen weer in.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het opgetreden verschijnsel bij jouw auto kan ook opgetreden zijn wegens te weinig koelvloeistof? Wegenwacht zal geen thermostaat in bakje water opgewarmd hebben…
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
De koelvloeistof stond netje twee vingers onder de rand.
Heeft altijd zo gestaan, ik denk dat de thermostaat over de datum was
Ik ben nu weer met een andere klus begonnen, ik kan toch niet rijden zolang de thermostaat nog niet binnen is.
Ik had een nieuwe uitlaat gekocht (jawel r.v.s. een diepte investering) de oude had ik al eens gelast bij de middendemper en de einddemper heeft ook roestverschijnselen.
Er zit ook geen gevlochten flexibele pijp tussen maar een ander geval,wat best eens een trilling kan veroorzaken.
Besloten om dit in de garage te doen, zonder brug dus.
Het forum een beetje doorgespit en besloten om het uitlaatspruitstuk met vlampijp en al eruit te halen (er zit ook een nieuwe vlampijp bij).
Vanmorgen met kruipolie alle draadeinden ingespoten (een aantal keer vandaag) en vanavond reeds vijf los kunnen draaien, waaronder de laatste die zowat onder het dashbord zit.
Drie zitten er nog vast, die krijgen morgen een beurt en ik heb ze weer ingespoten met kruipolie.
De drie die het dichts bij het dashbord zitten zijn sleutel 13 en de andere 12.
Kan ik hier uit opmaken dat ze al eens opgetapt zijn naar een andere maat?
Peter.
Nee, de draadeinden aan de uitlaatzijde zijn alle M8. Standaard wordt er op M8 een moer met sleutelwijdte 13 gebruikt, alleen heeft Citroen op de DS af fabriek koperen moeren M8 met een sleutelwijdte 12 gemonteerd. Deze kunnen in het verleden eens vervangen zijn bij jouw auto.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Bedankt voor de info, ik ga het morgen eens controleren.
Wat zitten die draadeinden vast zeg!!. en je kan er ook zo lekker bij.
Bij twee kwam het hele draadeind mee en bij de rest alleen de moer.
Kan ik het beste die oude draadeinden weer gebruiken of is vernieuwen beter?
Peter.
Wanneer de schroefdraad in de kop en op het draadeind zuiver zijn, is het geen probleem ze weer te gebruiken. Eventueel het draadeind in de kop met loctite monteren, moeren met keramisch vet, of, als je dat niet hebt, met kopervet.