Dat zul je altijd zien, nog zo voorzichtig, altijd extreem afstand houden tot voorgangers, omdat ik wist dat de wegen slecht waren en de voorruit onvervangbaar. Maar het mocht niet baten. Op weg naar wintersport kwam er, je verzint het niet, een steen vanaf de tegengestelde rijbaan over de vangrail vol op de voorruit! Gevolg: grote ster en 2 seconden later al een grote scheur.
Kilometers lang eerst vloekend, daarna beteuterd naar de steeds groter wordende scheur gekeken, maar ik heb het nu geaccepteerd, dit is gewoon het risico, stomme pech, de BX is om in gereden te worden, dan hoort dit erbij.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een type 1 BX (beige sfinx) met brons getint glas, met dus een tot voor kort een orginele, kras en ster vrije bronze voorruit. De ster en scheur zitten niet in het zicht, maar het ziet er gewoon niet uit in de verder nog zo mooie, gave BX.
Ik heb begrepen dat een brons getinte voorruit niet makkelijk te vinden zijn. Ik zit al te scouten op leboncoin, maar zijn er nog meer opties? en waar moet ik op letten? is type 1 en 2 uitwisselbaar? En hoe herken ik de juiste kleur, zijn er veel varianten, of is brons gewoon brons? En als ik een voorruit vind in een ‘BX pour piece’ is dat makkelijk er zelf uit te halen, of breekt ie in de helft van de gevallen?
Of is het mogelijk een gewone (nieuwe) blanke ruit te coaten om de brons tint te benaderen?
Als ik dan toch bezig ben ga ik gelijk op zoek naar een getinte bestuurders ruit, want die is blijkbaar een keer ingeslagen en daar zit nu een blanke ruit in.
Op de eerste foto (nog heel) is goed de kleur van de ruit te zien. Op de tweede zie je de plek, afgeplakt met ductape in de hoop het scheuren te stoppen…
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Ook ik ben bezig een nieuwe voorruit te vinden voor mijn BX type 1. Volgens mij maakt het niet uit wat voor een type je hebt ivm de constructie altijd het zelfde is gebleven.
Als ik citroen service nakijk dan kan je uit de volgende dingen kiezen:
01
95 619 451
NFP
01 VOORRUIT COMPL
"PAM" CLAIR
- BEHALVE (E) SPANJE
95 619 452
NFP 01 "PAM" TEINTE BRONZE
- TOT ORG 04495 BEHALVE (E) SPANJE
95 653 182
NFP 01 "PAM" TEINTE VERT
- SINDS ORG 04496 BEHALVE (E) SPANJE
01 VOORRUIT
- CLAIRE EN (E) SPANJE
8116 N4
NFP 01 - (E) SPANJE
BRONS
8116 N5
NFP 01 - (E) SPANJE
GROEN
8116 RC
NFP 01 - CLAIRE BEHALVE (E) SPANJE
8116 RE
NFP 01 - TOT ORG 04495 BEHALVE (E) SPANJE
BRONS
8116 RF
NFP 01 - SINDS ORG 04496 BEHALVE (E) SPANJE
GROEN
Er zijn dus maar 2 kleuren mogelijk, Groen en Brons zoals je ziet.
Ook nog even gekeken voor die zijruiten:
95 560 676
LE-0208 01 LINKS
- TOT ORG 04495
BRONS GETINT
95 560 675
NFP 01 RECHTS
- TOT ORG 04495
BRONS GETINT
Zijn ze eigenlijk nog ergens gewoon te krijgen? of ben jij ook al lang op zoek?
Ik spreek goed Frans en kom circa 2x per jaar door Frankrijk (richting alpen). Als ik contact moet leggen of iets voor je mee kan nemen, moet je het maar laten weten. Ik ben alleen dan weer wat onervaren in het BX / klussen gedeelte.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het BX-club magazijn kan deze ruiten nieuw leveren, ook in brons.
Ik heb me gelijk aangemeld, dat was ik eigenlijk al langer van plan. Bedankt voor de tip, ik had niet verwacht dat ze ook nieuwe ruiten hadden.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Heb je al reactie van het magazijn? Ik heb ook even gekeken, moet ook brons hebben.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
je moet er goed om denken dat je het goede vooruitrubber koopt!!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Gelukkig, het magazijn heeft waarschijnlijk nog een voorruit, maar het moest nog nagekeken worden. Ook het rubber.
Wat bedoel je overigens met het goede rubber? Daar zitten dus verschillen tussen, waar moet ik dan op letten en hoe kun je zien wlek rubber voor welk type is?