Een maandje geleden een ZX Avant Break 1.8 gezien en na een testrit gekocht.
vanuit Ridderkerk(bij Rotterdam)1 keer naar Hengelo gereden en 1 keer naar Venlo
Alles bij elkaar een 800 km.
In Venlo viel me een plasje onder de auto op en nadat ik de kap opende zag ik dat er olie in de olie dop lag en alles er omheen met olie besmeurt.
de olie dop en alles erom heen een beetje schoongemaakt
Toch maar terug gereden.de motor word wel snel warm maar op de snelweg bleef het acceptabel.
terug thuis weer gekeken en weer veel olie op de dop en aande linker zijde van de plastic kap
ernaast
ik heb staan kijken met draaiende motor maar zie nergens daadwerkelijk lekkage
Nu is mijn vraag waarom ligt er olie op de dop en waarom word hij snel warm??
en wat kan ik eraan doen??
Rob( weet niet heel veel van auto’s)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
In de buurt van de oliedop zitten slangen van de carterontluchting aan de kleppendeksel bevestigd.
Mogelijk zitten deze niet goed meer vast.
Het kan ook de nokkenaskeerring zijn die lekt, de draaiende nokkenas spettert de olie (tussen kapje en kleppendeksel)in fijne nevel omhoog en komt op het kleppendeksel terecht, vaak zit het dan ook tegen de binnezijde van de motorkap!
Ook de kleppendekselpakking kan mogelijk lekken.
Ik zou in ieder geval in deze situatie wel regelmatig het oliepeil kontroleren!
Wanneer de motortemperatuur oploopt bij stilstand en langzaam rijden gaat de koelventilator voor de radiateur niet (op tijd) in werking, dit is makkelijk zelf te kontroleren door de motor een tijdje stationair te laten draaien, op een gegeven moment moet de ventilator aanslaan voordat de temperatuur op de 100 graden staat.
Ook moet het koelvloeistofniveau natuurlijk goed op peil staan!
Dank G-ikX voor de suggestie’s
de slangen zitten allemaal goed vast en daar is geen olie op te zien.
de binnenzijde van de motorkap ik relatief droog dus kan/mag ik uitsluiten dat het de nokkenaskeerring is die lekt?
Dan zou er de kleppendekselpakking over blijven.
Is dit moeilijk zelf te vervangen en waar moet ik opletten.
wat moet er allemaal open om er bij te komen?
Ik wil dit eigenlijk eerst zelf proberen voordat ik weer met een hoge rekening bij de garage wegga…
Groeten
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Een klepdekselpakking vervangen van deze motor is best nog wel even prutsen wanneer je het nooit gedaan hebt, de kans bestaat dat de pakking bij de montage niet goed komt te zitten en (weer) gaat lekken omdat je het allemaal niet zo goed kan zien.
Het is toch wel zeker dat het motorolie is op de olievuldop en geen lekkende koelvloeistof ivm. te hoge temperatuur?
En lekt de oliedop misschien zelf niet?
Nee het is zeker geen koelvloeistof,want dat niveau hou ik ook goed in de gaten.
Daarbij ben ik redelijk zeker dat het motorolie is als ik het goed zie en bij een gelijkblijvend koelvloeistofnivo en daarbij een dalend oliepeil.
over die oliedop heb ik ook nagedacht maar dat kan ik zo goed als uitsluiten,die zit redelijk goed vast en is bijvoorbeeld niet verdraaid na een rit.misschien een andere manier waarop ik kan testen of de dop lekt?
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
De enige manier die ik kan bedenken om de oliedop uit te sluiten van lekkage is deze af te plakken met (brede) tape of zo iets, maar dan moet de boel wel goed ontvet worden.
Zitten overigens de bouten van de kleppendeksel vlak naast de oliedop wel goed vast?
Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat deze losgetrild waren met lekkage tot gevolg…..........
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
het kan natuurlijk zijn dat het rubber van de dop gewoon niet genoeg meer is en dan lekt. De CX doet dat ook (de originele dop dan. Probeer het anders met een sloopdop of dik het rubber aan met tape of een extra ring
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
He bedankt weer voor de tips.
Ivm met de Rotterdam Marathon even niks aan de auto gedaan want met pijn in mijn rug is het slecht lopen, maar vandaag ben ik er weer mee aan de gang gegaan
de dop is op zich goed maar als je er iets aan trekt zeg maar dan komt ie wel iets omhoog,misschien om een druk kwijt te raken>???
het kleppendeksel heb ik er ook maar afgehaald,ik was zo lekker bezig
die pakking die daar in zit lijkt heel ,niet gescheurd,maar het ziet er ook naar uit dat ie een keer klemgezeten heeft en daar staan zeg maar tandjes in,als je in je arm bijt ,zo een tekening,weet niet anders uit te leggen
Ik wil deze pakking dus uit voorzorg wel vervangen nu de boel toch open ligt.
Waar bestel ik deze of koop ik deze het beste?? en weet iemand de juiste code voor de pakking?
en dan gelijk maar de vraag,waarom moet je er minimaal 2 bestellen?VB http://www.winparts.nl
en dan bij het terug doen,waar moet ik op letten, ik las ergens iets over de bouten niet te strak aandraaien???
Moet er nog een vetje tussen of vaseline of juist helemaal niets??
ff genoeg gevraagd maar ben denk ik dicht bij de oplossing:-)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Het originele citroennummer van de pakking is: 024971 en de prijs is 27,14 euro incl. btw.
Mijn advies is om deze aan te schaffen en niet een goedkopere imitatie ivm. de pasvorm met (weer) lekkage tot gevolg !
Succes!