Beste forum leden,
Na een tijdje rondgekeken te hebben ben ik op een citroen saxo gestuit.
Dit betreft een saxo VTS 1.4 uit 2000. Verder heb ik totaal geen idee
wat de zwakke punten van zo’n saxo zijn en waar ik goed op moet letten.
De Saxo heeft 160.000 km gelopen, is dit veel voor een Saxo?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
met vriendelijke groet,
Bas
welkom op het forum
lekke koppakking, spelling op de achteras, d-riem vervangen na 120.000km /10jaar (preventief) km stand blok loopt makkelijk 400.000km mits goed onderhoud. voort de normale slijtage onderdelen remmen voor en achter koppeling eventueel
Oke, hartelijk dank voor de reactie! Hoe kan ik de koppakking en de speling op de achteras controleren?
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Zo controleer ik of er speling op de achteras zit:
1 kant achteraan opkrikken en aan je band schudden en kijken of er veel beweging op zit.
Normaal mag dit niet veel kunnen bewegen, anders heb je speling.
Idem andere kant achteras.
Ook kan je het zien al je rijd: bij +-90km per uur kan je al zien of er speling opzit, je steekt je hoofd eens buiten het raam en kijkt naar de wielen achteraan. Als ze slaan dan zit er speling op, draaien ze mooi rond dan is de as nog ok.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
spelling kfc_ice methode is goed ik prefereer de krik methode net iets veiliger en beter zichtbaar vindt ik persoonlijk.
koppaking motor starten paar minuten 4000 a 5000 toeren aanhouden motorkap openen en linksvoor zal je indien deze lekt een smurie zien. en natuurlijk de witte rook die raar riekt als de motor warm is.