Morgen krijgt mijn Xantia een Zusje erbij
Na zijn hele leven Japans gereden te hebben, eerst motor en toen Toyota’s, besloot mijn oom dat er een Citroen moest komen. 1 rondje in mijn Xantia was voldoende om hem te overtuigen van het comfort van een Franse auto.
Het is een zilverkleurige Xsara-2 1.6-16V uit 2001 geworden, met slechts 75K op de teller.
Een nette auto van binnen en van buiten, technisch in zeer goede staat, wel moet de D-riem binnekort gedaan worden, zit er alweer 10 jaar op.
Mijn oom vind de wisser en sproeier op de achterruit al heel veel luxe.
Word nog een cultuurschok morgen met de climate-controle, boordcomputer, stuurbediening met originele radio, etc etc. Zijn kinderen riepen al vrolijk dat ze eindelijk ook een auto hebben die omhoog en omlaag kan, ik heb ze maar uit de droom geholpen
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
proficiat ermee…
Ik zal morgen foto’s posten.
De remmen piepen wel een beetje, die moeten schoongemaakt worden.
De remmen voor snap ik wel bij een Xsara, dat is vrij simpel, maar de schijfremmen achter zien er nogal ingewikkeld uit, tenminste op service.citroen. Zijn de achterremmen ook net zo simpel als voor, of moet ik ergens op letten ?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nou, als ik een setje blokken achter kan vervangen moet het jou zeker lukken
Ik heb overigens een Bosch systeem, zal bij die van je oom Lucas zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ok het valt dus wel mee, komend paasweekeind gaat de Xsara al onder het mes voor een uitgebreide grote beurt incl. D-riem. Weet iemand wat voor olie er in de stuurbekrachtiging gaat? meestal staat het op de dop van het reservoir, iets van Dexron ofzo? In het boekje staat Total synthetic ATX, is dat gewoon ATF ?
De eerste indruk van mijn oom, dit voelt als een degelijke auto aan en wat rijd dat soepel over drempels.
Gebroederljk naast mijn Xantia
En opeens is er nog veel meer Citroen gezelschap
Gaaf die foto met die drie zilveren troenen achter elkaar!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuke foto’s zo
Zakt de HDi nu in aan de achterkant?
Zelfs alle wieldoppen lijken op elkaar. De Xantia en Xsara zijn denk ik zelfs hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ATX is wel een soort ATF. Maar ik zou me wel houden aan de voorschriften. Je zal niet de eerste zijn waarbij de stuurpomp in elkaar loopt door verkeerde olie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat dacht ik al, dus bij de dealer een flesje ATX kopen.
De pompen gaan inderdaad stuk, daarom ververs ik de olie maar preventief, dat kan nooit kwaad.
@Arjan, de HDI zakt inderdaad iets in, sinds de rijhoogte is aangepast, zie het topic over de HDI
De wieldoppen zijn inderdaad identiek.
Als ik in deze Xsara zit, dan denk ik weer terug naar 10 jaar geleden toen ik door heel de Benelux reed voor mijn werk in een Xsara. Het voelt zo vetrouwd aan, alsof het de dag van gisteren was
Wat voor olie moet er eigenlijk in deze 1.6-16V TU motor (NFU).
Kan er 10W40 in, of moet er 5W30 of 5W40 in?
Volgens mij moet er 10W40 in alle TU-blokjes.
10W40 voor de 8-kleppers, maar de 16-kleppers?
Volgens de website van Shell en Croon, moet er 5W40 in ???
Iets dunnere olie klinkt wel logisch, i.v.m. de hydraulische stoters.
er moet idd 5w40 in.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Yep, dat zit er bij mij ook in.
Dat dacht ik al, 5W40 dus, even mijn boodschappenlijstje aanpassen.
Ik ververs ook meteen alle vloeistoffen, nieuwe filters, bougies en thermostaat.
De spanrollen van de multi-riem, de multi-riem en de krukaspoellie laat ik zitten, als ze echt slecht zijn dan gaan er nieuwe op. De auto zal nog geen 10.000km/jaar gaan rijden, vervangen kan altijd nog, het is gelukkig niet zo vol onder de motorkap.
Vandaag de grote beurt, incl. de D-riem gedaan, samen met Marco.
De D-Riem set van SKF bevat een spanrol met waar 2 pijltjes samen horen te vallen, wat de juiste spanning is. Heel mooi van SKF om dit soort setjes te ontwikkelen, nog even en Citroen kan hun dure SEEM-Meters op de brandstapel gooien.
Nou is dit niet mijn eerste riemwissel, maar wel de eerste keer dat ik een idioot klein maatje zeskant tegen kom voor de D-riemkap, dopje zes. Een normaal dopje 6 past niet, de 1/4” aansluiting is te dik om in het kleine gat te komen. Gelukkig had ik een dopje 6 met een smalle bovenkant, bedoeld voor een accu-boor. Degene die dat verzonnen heeft, grrr.
Het ging allemaal voorspoedig, op een regenbuitje tussendoor na.
Ook de stuurbekrachtigings olie vervangen, niet door Total ATX, maar door Total AT42, dat schijnt de vervangen te zijn van ATX, en is beter volgens de specificaties. De olie was behoorlijk ranzig, eerst doorgespoeld met een liter, de AT42 heeft een mooie paarse kleur