Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gebruik de moeren met sleutelwijdte 12.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vanmiddag weer lekker bezig geweest op de draadeinden en de moeren van het uitlaatspruitstuk.
Ik heb het spuitstuk met de vlampijp eraf.
Er zijn helaas toch twee draadeinden afgebroken, het zijn de twee van de eerste cilinder (gelukkig waar je het beste bijkan).
Allebei weer royaal ingespoten met kruipolie en binnekort maar weer een poging wagen.
Ze steken beide nog wel 1,5cm uit dus ik kan er misschien wel een moer oplassen.
Of heeft iemand een beter idee?
Peter.
Merkwaardig dat ze afbreken, bij mij kwam er een uit de kop vandaan en daarom vind ik het persoonlijk geen goed idee om de tapeinden er met Loctite in te zetten. Als het dan weer eens los moet in de kans op breuk groot en je kunt beter een tapeind uit de kop draaien. Die neem je dan mee naar de bankschroef en met een scherpe beitel sla je de moer open, maakt de draad goed schoon met een staalborstel en/of snijmoer en je gebruikt gewoon een nieuwe moer bij de montage.
Wat ik zou doen is een moer op het afgebroken tapeind lassen, waarbij dat resterende deel goed heet wordt en dan met beleid het spul er uit proberen te draaien. Zorg dat hij niet nog een keer breekt.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Moer erop lassen. Wordt dat tapeind lekker heet en draai je hem er waarschijnlijk zo uit.
Als ie dan toch nog een keer afbreekt: Vlak afslijpen met de kop, centreren en uitboren. Ook geen probleem, lijkt me.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Zo ga ik het doen, eerst moer erop lassen zodanig dat ie kersenrood wordt.
Af laten koelen en dan voorzichtig draaien met veel kruipolie.
Breekt het af, dan uitboren klein beginnen en steeds een beetje groter.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Sanders heb ik er versleten wielmoeren voor zien gebruiken: soms twee of drie keer voordat tapeind loskwam, overigens.
Kan hardnekkig zijn, maar zolang je kans hebt op succesvol uitdraaien blijven proberen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Van de twee tapeinden die nog in de kop vastzaten heb ik er 1 uitgekregen met een opgelaste moer.
De andere zit nog steeds erg vast, ik laat hem nog even weken in de kruipolie.
Morgen nog een poging doen met oplassen als dat niet lukt ga ik uitboren.
Bij het losmaken van de vlampijp van het uitlaatspruitstuk brak er ook een tapeind af.
Deze zijn m7 en heb hem er uitgekregen met oplassen van een bolletje en daarna met een griptang en veel kruipolie.
Ik heb nog wel van gedore een tapeind-uitdraai setje gekocht.
Je boort een centraal gat en dan met linkse draad een soort tapstoe lopend freesje wat het restant aan draad mee moet nemen.(ik heb hier geen ervaring mee,iemand?)
Dit ga ik als laatse proberen want ik wil wel m’n schroefdraad heel houden.
Peter.
Die linkse tappen moet je niet gebruiken als je met het losdraaien al een tapeind hebt gebroken, je breekt ook gegarandeerd de linkse tap. Die zijn bedoeld om een stuk bout of tapeind er uit te halen welke met het vastdraaien is gesneuveld omdat hij veel te vast werd gezet. Je boort dan een gaatje en met de linkse tap, die zich vastvreet in dat gat, haal je het gebroken eind er uit dat immers niet vast zit in zijn draad.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dus daar heb je niets aan in een oud vastgeroest stuk tapeind?
Dan is uitboren van klein naar steeds groter een betere methode?
Als draaien niet lukt.
Peter.
Je kunt het natuurlijk proberen, gat boren en die linkse tap er in, maar forceer het niet want als hij breekt heb je een stuk gehard staal in dat gat zitten en dan ben je uitgeboord.
In het ergste geval beschadig je met boren de draad en dan kun je twee dingen doen, een helicoil of een draad van M10 er in tappen en een tapeind maken van M10 naar M8. Maar breek die linkse tap niet want dan ben je de klos.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Nou het is gelukt, ik heb op het stompje wat er nog zat draad kunnen snijden.
Met behulp van zo’n snijrondje wat normaal van die lange handgrepen heeft.
Met dit ijzer kon ik niet uit de voeten tegen de kop aan.
Ik heb het snijrondje in een griptang gezet en dan steeds los en vast zettend gesneden.
Daarna twee oude moeren erop gedraaid eerst een m8 sleutel 13 en daarop een m8 sleutel 12.
Toen dit goed vast zat en na weer veel injecties met kruipolie, met een grote ratel met dop 13 kwam ie los Hoera!!!.
De voldoening was groot, nu kan ik weer verder zonderdat de kop is beschadigd.
Peter.
De aanhouder wint
Succes verder.
Mooi gedaan Peter en ik kan me voorstellen dat je daar voldoening van hebt!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekker slapen, vannacht!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Weer even een update,
De nieuwe thermostaat zit erin en de nieuwe uitlaat eronder.
Nu is de nieuwe thermostaat een 70gr thermostaat m’n temperatuurmeter loopt niet verder meer op dan net boven de streepjes (zie afbeelding)
Is dit eigenlijk wel goed? de bedrijfstemperatuur komt dus nooit meer op de 90gr.
Met m’n vorige thermostaat zat de meter altijd netjes in het midden van het witte vlak.
Groeten Peter.