Hoi Daan,
Het kost even tijd maar ik heb je gehele topic eens doorgelezen, jammer dat de oude foto’s weg zijn maar toch is er erg veel informatie in te vinden.
Ga het zeker verder volgen.
Gr
Quinten
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Elders op dit forum wat discussie gevolgd over het al dan niet afdoppen van de EGR. Nou hoeft dat voor mij niet persé (of beter gezegd, ik weet nog niet of ik dat echt wil gaan doen), maar ik schrok in ieder geval wel van het plaatje van een dichtgekoekt inlaatspruitstuk. En bedacht me dat het accelereren minder vinnig voelt dan vroeger, maar met rechtevenredig grotere rookontwikkeling.
Overwegende om het inlaatspruitstuk eens een keer te gaan loshalen en reinigen de betreffende tekeningen maar eens opgezocht. Het is nogal een gecompliceerd geheel. Wat blijkt: Het inlaatspruitstuk zit half verweven met het uitlaatspruitstuk. Ertussen hangt de EGR-klep, die via de uitlaatgaskoeler (een koelwaterwarmtewisselaar) de uitlaatgassen terugvoert naar een bochtvormig Y-stuk dat weer aan het inlaatspruitstuk zit. In dat Y-stuk wordt het ‘afgetapte’ uitlaatgas vermengd met de schone, gekoelde drukvulling uit respectievelijk turbo en intercooler, waarna het via het inlaatspruitstuk de motor binnen gaat. Volgen jullie het nog?
Wil ik dus alleen het inlaatspruitstuk los hebben moet in ieder geval de accubak eruit (in verband met bereikbaarheid), de uitlaatgaskoeler los (in verband met bereikbaarheid), dan het Y-stuk los van het inlaatspruitstuk, de elektronische vacuumkleppen los (in verband met bereikbaarheid) en vervolgens hopen dat ik de bovenste bouten van het uitlaatspruitstuk kan lossen. De onderste bouten hoeven niet helemaal los, het geheel zou dan zo naar boven moeten kunnen schuiven. Na reiniging van het ISS een nieuwe pakking tussen blok en collector en tussen Y-stuk en collector en klaar is 2d.
Nu de tijd en moed nog vinden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor de enthousiastelingen en techneuten (en leken die het nog niet ingewikkeld genoeg vonden):
inlaatspruitstuk
uitlaatspruitstuk
egr (fantastisch!)
drukvulling
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik kan je ook een uiterst interessant draadje aanbevelen op het Xantia-forum: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=6&t=15611&start=15#p267432
De beste man heeft een en ander gemeten mét en zonder EGR.
Mijn eigen conclusie is inderdaad: afblijven, maar wel pogen je inlaatspruitstuk schoon te houden. En da’s lastig als daarvoor je blok zowat uit je auto moet.
En anders misschien een Forté-kuurtje. Geen ervaring mee overigens.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat is wellicht het overwegen waard. Hier iets meer over (gebruik van) het spul bij onze AR-collega’s: http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?15634-forte-diesel-intake-cleaner
Alhoewel ook daar naar voren komt dat een zwaar vervuild inlaattraject beter met de hand gereinigd kan worden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Even een technisch puntje.
Mijn rempedaal is altijd al sponzig geweest. Meer dan me lief is, maar ik heb er tot nu toe mee weten te leven. De laatste tijd echter lijkt het wel erger. Dat kan natuurlijk ook komen door de fantastische auto’s waar ik recent in rond heb gereden, maar er is meer. Zo nu en dan is het rempedaal keihard na stilstand en heb ik pas remkracht als de motor een paar seconden draait. Ook wordt het pedaal netjes hard als ik pomp, maar als ik ‘m dan ingedrukt houd, valt de druk langzaam weg tot het pedaal weer op de bodem ligt.
Dat de auto op dit moment niet erg lekker remt zal natuurlijk ook aan de versleten blokken en schijven rondom liggen, maar zou het zinnig zijn om nu ook de hoofdremcilinder te laten vervangen? De remslangen gaan sowieso al mee binnenkort. Qua kosten zal het allemaal wel te overzien zijn.
Of zou het in het ABS/ESP-blok kunnen zitten? Iemand enig idee?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou het zelf vooral eens zoeken in de rembekrachtiger. Het klinkt als of die, of de vacuumpomp, niet helemaal toppie joppie meer is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een hard pedaal en bij blijvende druk toch wegzakken van het pedaal: hoofdremcilinder ‘piston blow by’??
Verder kan er inderdaad ook iets met het vacuüm van de bekrachtiging loos zijn.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
2d schreef:Dat is wellicht het overwegen waard. Hier iets meer over (gebruik van) het spul bij onze AR-collega’s: http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?15634-forte-diesel-intake-cleaner
Alhoewel ook daar naar voren komt dat een zwaar vervuild inlaattraject beter met de hand gereinigd kan worden..
Forte lijkt me ook meer preventief dan een oplapmiddel. Na het (idd handmatig) schoonmaken dat regelmatig gebruiken kan je inlaattraject wel langer schoon houden denk ik. Bij mijn garage gebruiken ze het bij iedere grote beurt. Alleen dan wel de versie voor benzine uiteraard.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Weer wat interessants te melden inmiddels.
De airco werkte sinds de winter al niet meer, terwijl deze vorig jaar april voor het laatst nog was gevuld. Dat leek me niet zo goed. Tijdens de meeting in Heusden heb ik dan ook de boel na laten kijken en daarbij bleek het systeem helemaal leeg te zijn.
Op laten vullen dus, met fluor, zodat er binnenkort gekeken kan worden waar het systeem lekt, want dat verwacht ik eigenlijk wel. Toen het ding gevuld was bleek hij prima te werken overigens, hoge druk op 13 bar en uitstroomtemperatuur van rond de 7 graden.
Dan was er nog het dingetje met de EGR. Samen met Sohail de vacuumslangen op de EGR-regelkleppen doorgelust. Maar daar trapt het motormanagement niet in, want tijdens een proefritje had ik nul turbodruk.. Slangen terug geprikt en het was weer allemaal in orde en werd ik tijdens het optrekken meteen weer op zo’n vertrouwde roetwolk getrakteerd. Die EGR laat ik voorlopig dus gewoon voor wat hij is.
Ik ga nog wel alle vacuuumslangen met tieribs vast zetten, maar dat is meer vanwege dat verhaal over die rembekrachtiging.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik duik nog wel even wat dieper in het uitschakelen van de EGR bij een 110PK HDI.
Ik vermoed dat de wastegate op de turbo via een electroklep en vacuum word aangestuurd, het zou dus de kunst moeten zijn om één van de 2 elektrokleppen van het vacuum af te koppelen en wel degene die de EGR aanstuurt.
De spruitstukken loshalen bij een 90PK HDI in een Xantia, is een klusje waar je niet vrolijk van word, bij een 110PK HDI in de Xsara kun je dat wel vergeten. In de Haynes staat niet voor niets dat de motor eruit moet voor een lekke koppakking.
Om je een idee te geven hoe het er aan de achterkant uit ziet.
Zie http://www.efterz.com/lars/turbo_guide/how_to_fit_a_cdi270_turbo.htm
Het is simpeler dan ik dacht, je heb in totaal 2 of 3 elektrokleppen, afhankelijk van het Orga nr.
2 of 1 voor de EGR en 1 voor de wastegate, zo te zien is de meest linkse (als je voor de auto staat), voor de wastegate. Ik heb bij jouw maar 2 elektrokleppen gezien, of er moet ergens een 3e verstopt zitten afhankelijk van het orga nr.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Net vanwege een spoedje voor werk even naar ‘s-Graveland op en neer geweest (bij Hilversum). Heenweg ging al vlot, op de terugweg flink wat roet uit de pijp geblazen. Met airco aan toch nog 186 op de gps. Niet onaardig voor een hok met deze kilometerstand en leeftijd. Was lekker vlug weer thuis in ieder geval.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat roeten komt volgens mij echt doordat de EGR klep blijft hangen.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zoals eerder gemeld is tijdens de voorjaarsmeeting de airco opnieuw afgevuld. Omdat het systeem nogal snel leeg was gegaan ben ik gister bij Gijs van Youngtimergarage in Vught langs geweest voor een nacontrole. In ieder geval aan de hand van de fluor geen enkele sporen van lekkage te vinden.
Wel een heel ernstig vervuild pollenfilter aangetroffen, dat ga ik vanmiddag even verversen. Is ook alweer twee jaar en 60k geleden trouwens, de tijd vliegt. Vroeger deed ik dit altijd braaf elke 20k.
Omdat ik er toch was gelijk een afspraak gemaakt voor de remmerij en apk. Heb ik dat binnenkort ook maar gehad.
En verder eigenlijk weer niet zoveel te vertellen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!