Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Persoonlijk torn ik de motor altijd met de startmotor, dat scheelt een hoop gedoe met opkrikken (gaat soms niet zo makkelijk aan de stoeprand). Dan draaien totdat een uitlaatklep helemaal open is, daar blijft de motor vanzelf op hangen vanwege de compressie.

Totaal aantal Berichten: 10459
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaat jouw startmotor dan zo langzaam?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gewoon goed het ritme van de klep volgen en soms een paar keer proberen.
captkok2 schreef:Het optimale punt is vrij makkelijk te bepalen met een ringsleutel 10/11 (?)
Als je deze op de stelmoer van de klep die je wil gaan stellen zet, verlengt deze de arm van de beweging op en neer.
Door die verlenging kan je beter zien wanneer het hoogste punt is bereikt.
Ik hoop dat m’n beschrijving niet te cryptisch is, anders hoor ik het wel.Succes!
Zojuist mijn kleppen gesteld, de uitlaatkleppen stonden allemaal te strak, de inlaatkleppen stonden vrijwel goed. ik heb ze zoals in de andere thread staan gewoon op 0,20 gesteld. 0,20 er doorheen, 0,25 er net niet meer doorheen.
De methode met de sleutel 10 op de uitlaatklep is heel simpel en doeltreffend en je kunt het ook mooi volgen als je aan de zwengel draait.
Maar bedoel je niet dat je moet gaan stellen als de veer ingedrukt is en dus ALS DE RINGSLEUTEL NAAR BENEDEN wijst, dus juist op het laagste punt? Dan is de klep toch open? En als de sleutel naar boven wijst, dan is hij toch juist gesloten en de veer ontspannen?
Hij moet volgens het werkplaatshandboek immers ‘helemaal open’ zijn.
De kleppen werken met een hefboom, dus ene kant omhoog betekent andere kant (veer/klep) maximaal ingedrukt.
captkok2 schreef:De kleppen werken met een hefboom, dus ene kant omhoog betekent andere kant (veer/klep) maximaal ingedrukt.
Uiteraard, maar dat geldt alleen als je de ringsleutel naar de linkerkant laat wijzen. Omdat de uitlaatkleppen allemaal aan de rechterkant zitten, heb ik de sleutel echter naar rechts laten wijzen en dan geldt ‘klep open’ = ‘ringsleutel beneden’
Dit heeft bovendien het voordeel dat de ringsleutel dan bijna op de zwarte pijp rust en kun je het meximale openingsmoment goed zien.