Draagarmlagers: advies gevraagd!!
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 28 maart 2011 01:19 PM

Een kennis van mij heeft een Xsara van ‘98 waarvan het draagarmlager linksachter is versleten.
De garage adviseert om de as compleet te vervangen door een sloop-as, omdat 9 van de 10 keer niet alleen het lager kapot is, maar ook de as is uitgesleten.
Nou heb ik hier al veel verhalen gelezen over de draagarmlagers, maar is het inderdaad een typische Xsara-kwaal? Want dan vraag ik me namelijk af of ik veel opschiet met een gebruikte as.
Wat me verder opvalt bij deze Xsara, is dat het wiel niet aanloopt (wat vaak wel het geval is bij versleten lagers) en ook niet scheef staat en dat de auto niet kraakt in de wielophanging, maar dat er alleen een ‘bonkend’ geluid te horen is als je over slecht wegdek rijdt. De auto is wel uitgerust met hulpveren, zou dit er iets mee te maken hebben?
Ben zelf vrij technisch, maar omdat ik geen brug heb begin ik er zelf niet aan..
De garage schat de kosten van een gebruikte as inclusief montage op ongeveer 900 euro! Verder zit er voor de APK ook nog voor zo’n 300 euro aan onkosten aan te komen, dus vraag me af wat verstandig is.
Iemand goeie tips???

Groet, Richard

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 maart 2011 03:13 PM
  [ # 1 ]

Dat van die as dat klopt wel, mijn Xsara heeft het ook. En die krijgt ook een andere as. Maja bij mij loopt het aan als ik sportief bochten neem. En daarbij staan de banden ook behoorlijk scheef. Kortom. Zolang het nog behoorlijk is…. Waarom er wat aan doen? Dat bonkende geluid is natuurlijk wle erg vreemd. Maar zou het wel de lagers zijn aangezien de banden nog zo netjes staan?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 28 maart 2011 03:24 PM
  [ # 2 ]

De monteur bij de garage heeft alles langsgelopen en kwam tot de conclusie dat het geluid bij het draagarmlager wegkomt. Volgens hem was de speling zo groot, dat het APK-afkeur is. Maar het blijft
inderdaad vreemd, dat het wiel er wel gewoon recht onder staat en dat er verder ook niks ‘kraakt’, zoals je toch vaak hoort bij versleten draagarmlagers.
Bij m’n BX heb ik juist precies het tegenovergestelde: achterwielen staan er schots en scheef onder en toch zit er geen bijgeluidje in en is er ook nergens speling te voelen…
Ik begin me toch steeds meer af te vragen of die monteur het wel goed heeft. Zou het niet bijvoorbeeld een torsiestaaf kunnen zijn die los zit of speling heeft? Weet niet of dit wel eens voorkomt bij een Xsara??

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
orthensegeit1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 03-04-2011

Gepost: 03 april 2011 10:21 AM
  [ # 3 ]

Advies: alleen het lager laten vervangen(door een andere garage!!!)liefst links en rechts De vekeers drempels zijn de boosdoeners en daardoor krijgen de lagers het zwaar te verduren en niet de assen.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 14 april 2011 12:02 PM
  [ # 4 ]

Dus het vervangen van de lagers zou voldoende moeten zijn ? Enig idee wat zoiets kost ?
Bij die van mij speelt het ook. Linkerwiel staat inmiddels behoorlijk scheef en het kraakt licht. Jammer, ik dacht dat ik er bij de aanschaf in januari nog zo goed op had gelet….

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
orthensegeit1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 03-04-2011

Gepost: 14 april 2011 08:23 PM
  [ # 5 ]

900 eurie?mijn garage legt er voor dat geld ook nog een gereviseerde motor in. Een sloopas eronder en je hebt hetzelfde probleem.Een bonkend geluid is bij een zx de stabilisatorstang(nieuwe stang+hoesje 60euro)Heb alweer een tijdje een Xsara-break en geen problemen.Maar je moet zowiezo naar een citroen-dealer gaan.

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 19 april 2011 08:22 PM
  [ # 6 ]

Uiteindelijk toch maar voor een sloop-as gegaan, na advies ingewonnen te hebben bij
een Citroën-dealer. Alles met elkaar vielen de kosten toch nog hard mee en het gerammel
is in ieder geval weg! Heb de oude as zelf nog kunnen bekijken, daar waar de draagarm de
torsieas ingaat kon je zien dat er echt een flink stuk was uitgesleten! Begin toch te
geloven wat de monteur me vertelde, dat de speling niet in het lager zat maar in de as
zelf. Gezien de km-stand van ruim 260.000 heb ik het vermoeden, dat het draagarmlager
zelf ooit al eens vervangen is. Misschien dat dit iets verklaart??
In elk geval allen bedankt voor het meedenken!

Groet, Richard

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
Rob 1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-10-2010

Gepost: 20 april 2011 12:24 AM
  [ # 7 ]

Bij mij werdt ook het advies gegeven om de as te vervangen maar ik had helemaal geen speling op de as alleen een bonkende dreun daarom hebben ze bij die van mij alleen de rubbers silence blokken of hoe ze ook heten mogen vernieuwd en daarmee was het probleem opgelost.oja dit was al bij 150.000km,inmiddels deze break verkocht en super mooie van 2003 gekocht met 50.000km dus kan nu iets langer vooruit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook