even een vraagje over de BSI (of canbus of hoe heet da kabelgebeuren in n moderne auto????)
ik ben van plan om een trekhaak te gaan monteren onder de Berlingo. T is een Type III uit 2009 met 1600HDI16v 92pk.
nu heb ik me laten vertellen dat er dan aan de kabelboom een soort van speciaal kabelboomke aangesloten dient te worden om da computer geval niet op het verkeerde spoor te brengen. Meer verlichting (van aanhangwagen) is meer weerstand op het originele stroomcircuit…..
nu heb ik me door iemand anders laten vertellen dat zo een “kabelboompje” eenvoudig zelf te maken is met enkele relais die je dan op een of andere manier op elkaar aansluit en dan denkt de computer ook dat er bij het aansluiten van de verlichting vam een aanhanger niets aan de hand is…
is het raadzaam om toch maar de originele kabelboom aan te schaffen, of is het te riskeren om het zelf te makenen zo te omzeilen.
ook heb ik me al laten vertellen dat het bij n Berlingo niet nodig zou zijn om dat kabelboompje te hebben…..
hebben jullie raad????
groeten,
Tom
Hoi Tom,
Kan je helaas geen antwoord geven, anders dan; BSI’s zijn duur… Dus pas op voordat je iets aansluit.
Idd marcel da dacht ik ook al da die krengen duur zijn…
Mn schoonbroer gaat t riskeren op die van hem, ik denk da ik toch maar ff veel betaal… Haha
M’n schoon roer heeft t nog niet gedaan,
Heeft er iemand ervaringen mee zoals ik t in de openingspost beschreef???
Hallo,
Ik heb zelf mijn trekhaak geplaatst en ook de kabelboom aangesloten.
Ik heb gebruik gemaakt van zo een doosje om je canbus niet in de war
te brengen.
Je takt je verlichting af met klemmetjes en sluit het aan op het
kastje , dit krijgt voeding van de batterij en schakeld dan op
zijn beurt de verlichting van de aanhanger.
Tip, onder het dashbord zit ergens een dikke rode kabel, deze verbinden
met de dikke zwarte die er naast ligt maar nergens aangesloten is. Als
je dit doet heb je links achter in de koffer achter het afwerkingspanneel
de zwarte kabel met +12…
(wel alles goed nameten voor je iets aansluit zodat je zeker bent dat het
de juiste kabels zijn…)
veel succes
Graag even info waar je het “doosje tbv de canbus” kunt verkrijgen.
Ik wil ook op mijn C5 type 3 een trekhaak monteren.
C5 1.8 MPi type 3 2008
Canbusdoosje is bij de dealer te krijgen