Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Na mijn post voor een traction te kopen van ‘56 is mijn oog gevallen op een veel betere versie.
Hierbij heb ik dus bij deze een traction 11B, bouwjaar 1953 gekocht.
De motor draaid soepel, de auto rijd redelijk, alleen de remmen zijn momenteel kapot (rempomp is kapot gegaan tijdens proefrit )
Kan me iemand wat interessante weetjes vertellen over het model, bouwjaar, misschien vorige eigenaars of zo?:)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Veel beter…. Hoe was die andere dan??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tja wat wil je weten wat je nog niet hebt vermeld? Het is een 11B uit 53. Geen 11D motor zoals de vorige die je liet zien, maar een perfo (tenminste als het originele blok er nog in ligt). Iets minder vermogen dus, maar niets schokkends. Carrosseriegewijs is deze precies hetzelfde als de vorige.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maaruh gefeliciteerd met je aankoop natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Op de foto te zien is dat er wel degelijk een 11D motor in ligt (schuine olievuldop, dwars luchtfilter). De 11D werd pas in 1955 gemonteerd dus of deze 11B is niet van 1953 of de originele motor is vervangen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat had ik dan weer even over het hoofd gezien
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Volgens de papieren is hij in maart/53 ingeschreven dus is hij van 53.
Serienummer ligt tussen de 236 601 - 270 800 en dit is inderdaad een traction van 53 volgens internet.
De motor kan inderdaad vervangen geweest zijn (maar dit moet al lang geleden zijn zo te zien
Morgen eens het serienummer van de motor proper maken en bekijken
Vandaag de motor willen doen draaien maar door een half platte baterij is dit mislukt.
Nu vroeg ik me af in welke stand het knopje bovenaan rechts moest staan (links, midden of rechts?) voor te starten? Ook hebben we geprobeerd om te starten zonder choke (de overloop van carbarateur liep over).
Moet je altijd starten met choke of niet?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
De knop rechtsboven is de clignoteurautomaat, de knop linksboven (die met de pijl erop) is de handmatige vervroeger. Deze tegen de klok in draaien voor het starten, als ie loopt ergens in het midden zetten.
Choke zou ik idd gebruiken bij koude start.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
clignoteurautomaat = spanningsregelaar? Waarom dan 3 standen aan de knop?
Moet je voor het starten altijd deknop van de vervroeger naar links draaien en dan in de midden??
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
clignoteurautomaat = knipperlicht.
Dan snap je de drie standen meteen ook
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Ree schreef:clignoteurautomaat = knipperlicht.
Dan snap je de drie standen meteen ook
Met andere woorden: hoe maak je van iets simpels iets moeilijks
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
De vervroegingsknop van de onsteking dient inderdaad bij normaal gebruik in het midden te staan, mits de onsteking natuurlijk goed is ingesteld. Ik zou die eerst even controleren zodat je ook zeker weet dat de bougies op het juiste moment een vonk krijgen. Hiervoor zit er in het vliegwiel een gaatje waar je een pen in kunt steken (deze vervolgens onmiddelijk weer verwijderen voordat je gaat starten!) en dan kijken of de contactpuntjes op het juiste moment opengaan.
In het motornummer zit ook een letter die het jaartal aangeeft. Deze motor is voor 100% zeker vervangen omdat het een 11D is.
Choke altijd gebruiken bij een koude start en zodra de motor loopt half indrukken. Als deze enigszins op temperatuur is verder indrukken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
kfc_ice schreef:Ree schreef:clignoteurautomaat = knipperlicht.
Dan snap je de drie standen meteen ook
Met andere woorden: hoe maak je van iets simpels iets moeilijks
Als het goed is is dit een Scintex automaatje. Werkt met bimetalen dacht ik. Knippert een aantal keren en gaat dan weer uit, hoeft dus niet terug in de nulstand gezet te worden na de bocht.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Uit extreme nieuwsgierigheid, waar in Vlaanderen staat dit kleinood, altijd leuk om mijn hok er eens naast te zetten
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
De traction staat in Dentergem (west-vlaanderen)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha zestig kilometer van hier dus, precies aan de andere kant van Gent. Misschien moeten we maar eens afspreken om onze roestbakken naast elkaar te zetten.