9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 
   
Motorolie voor de SM?
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 12 maart 2011 12:40 AM
  [ # 121 ]

over olie is al zoveel geschreven…ff samenvatten wat ik onthouden heb tongue rolleye
‘dino’ olie,(uit de tijd van de dinosaurussen) opgepompte olie, is, net als elk natuurlijk product, een mengeling van verschillende lengtes van olieketens (‘chains’). Net als boter, is die hard op ijskasttemperatuur en dunvloeibaar op hoge temperatuur. Eigenlijk dus bijna nooit goed. Boter heeft dan ook idd slechts de juiste ‘smeerbaarheid’ op een heel klein temperatuur gebied. Zo’n olie zou je dan bvb een 30 of een 40 olie noemen ev 30-40 etc. In raceautos kan men wel zo’n zuivere olie met smal bereik gebruiken omdat ze, opgewarmd en wel, steeds één belasting/temperatuur kennen: eindeloos rondjes aan max. snelheid. Wij daarentegen starten in winter en zomer…en we willen dat de olie zoveel mogelijk even vloeibaar/smeerbaar is. We willen geen klonters bij -5°, geen water bij 90°.
Door aan dino-olie ‘additieven’ toe te voegen, ‘doping’, kan met dit smalle ‘smeerbaar gebied’ van de ‘crude oil’ uitbreiden, verbreden, bvb van 30-40 naar 20-50, zodat ze smeerbaar is, zowel in koelkast én in de pan. Ook detergenten worden tenslotte toegevoegd.Dus ook de moderne dino-olieën reinigen je motor!
Olie slijt om 2 redenen:
verzuring door opname van het verbrandings-roet en opgebruiken, verdwijnen van de doping. Door dit laatste vernauwt progressief haar temperatuurgebied.
Een synthetische olie heeft, door de aard van de aanmaak, allemaal gelijke lengte kettingen en behoeft geen doping; ze heeft dus automatisch een groter bereik, bvb 5-60. Je kan ze dus langer inhouden (doping verdwijnt niet), mààr je moet nog altijd rekening houden met het verzuren.
Besluitend: met doping probeert men van een dino olie een synthetische te maken. De verschillen zijn dus uiteindelijk minimaal…reden van de eeuwige tweestrijd. boxing
Belangrijkste lijkt mij uiteindelijk het ZDDP gehalte.

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 12 maart 2011 12:40 AM
  [ # 122 ]

geen favoriet merk Smile

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 12 maart 2011 02:53 AM
  [ # 123 ]

tja sorry jongens maar ik rij op de total olie 3000 essence 20w50 en vindt het perfect, ik moet zeggen vooral het geluid is in de motor is minder hoorbaar
bij E. Leclerc in frankrijk is deze bijzonder goedkoop… niet waterman?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 maart 2011 08:19 AM
  [ # 124 ]

Valvoline 20 w 50, om de hoek verkrijgbaar. Vandaar deze olie.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 12 maart 2011 09:31 AM
  [ # 125 ]

Dan mis je volgens mij wel die zinktoevoeging die juist bij sportief gebruik zo belangrijk is voor de conditie van de nokkenas en de klepstoters…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 maart 2011 09:50 AM
  [ # 126 ]

Hoe hoog zou het percentage ZDDP moeten zijn?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 maart 2011 11:48 AM
  [ # 127 ]

Ik dacht 1600 ppm.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 maart 2011 07:53 PM
  [ # 128 ]
bxsport schreef:

tja sorry jongens maar ik rij op de total olie 3000 essence 20w50 en vindt het perfect, ik moet zeggen vooral het geluid is in de motor is minder hoorbaar
bij E. Leclerc in frankrijk is deze bijzonder goedkoop… niet waterman?

Veels te laag zinkgehalte! Dus slechte stoterbeker/nokkenasbescherming! Zddplevel moet tussen de 1200 en 1600 ppm zitten, bij total-meuk zit ie op 600-800 ppm…

De door Robin genoemde Valvoline 20w50 (mineraal) bevat WEL genoeg zddp. Dit is namelijk ook een Vr-1 olie, en heeft juist als eigenschap dat deze een verhoogd zddplevel heeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 maart 2011 08:59 PM
  [ # 129 ]

Dat was natuurlijk de andere reden, dat het één van de olies is, waarvan je me zei dat die voldoet. Volgens mij is de Valvoline door heel het land goed verkrijgbaar. Ben die nog wel ‘ns in een shopje tegen gekomen. En dat is dus voor mij de andere reden om voor die olie te kiezen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 maart 2011 12:04 AM
  [ # 130 ]
waterman schreef:
bxsport schreef:

tja sorry jongens maar ik rij op de total olie 3000 essence 20w50 en vindt het perfect, ik moet zeggen vooral het geluid is in de motor is minder hoorbaar
bij E. Leclerc in frankrijk is deze bijzonder goedkoop… niet waterman?

Veels te laag zinkgehalte! Dus slechte stoterbeker/nokkenasbescherming! Zddplevel moet tussen de 1200 en 1600 ppm zitten, bij total-meuk zit ie op 600-800 ppm…

De door Robin genoemde Valvoline 20w50 (mineraal) bevat WEL genoeg zddp. Dit is namelijk ook een Vr-1 olie, en heeft juist als eigenschap dat deze een verhoogd zddplevel heeft.

mmm dan moet ik daar eens naar op zoek…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 april 2011 06:35 PM
  [ # 131 ]

Mmmm, tijdens de race gaat de voorkeur blijkbaar uit naar Motul 20W60 (1 minuut 35).

http://www.youtube.com/watch?v=dysOiEj6O6o  yeah

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 april 2011 08:52 AM
  [ # 132 ]

Die Motul 10w60 zou best wel eens erg ok kunnen zijn trouwens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 april 2011 09:03 AM
  [ # 133 ]

Volgens mij had ik ‘t al eens gepost, maat toch erg interessante info:

http://www.bccp.nl/techdocs/woordenboek olie.pdf

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2011 12:43 PM
  [ # 134 ]

Had Hydraulique dat vat olie nu binnen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2011 01:00 PM
  [ # 135 ]

Ik heb in ieder geval net toch maar even 5 liter 10w60 van Valvoline gehaald, ook al kost dat inmiddels 14 euro per liter.. hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook