




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je zekering heel is heb je aan beide kanten spanning: groen is dus defect of maakt slecht contact.
Zet eens een testlampje over de zekering heen, dus aan beide zijden van de zekering. Als het lampje gaat branden is de zekering aan flarden. Ze hangen bij de Gamma.
Hoera, probleem op gelost. methode Han gevolgd en idd bij de zekering op de groene draad ging met testlampje erover deze gewoon aan. nieuwe zekering erin en voila alles doet het weer zoals het moet doen, en acculampje uit. De oude glas zekering was niet doorgebrand en lijkt op het oog helemaal heel, ik denk dat het stripje bij het soldeerstukje los is, kan er verders weinig aan zien.
wel heb ik de vraag waarom ik geen spanning heb bij de gele zekering (eerste bij spatbordzijde), dus testlampje erover en deze brandt niet.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Niet elke zekering heeft altijd spanning. Bij sommige zekeringen komt er pas spanning op als je de verbruiker/één van de verbruikers inschakelt die gezekerd worden door de betreffende zekering.
ja nu je het zegt, klinkt het ook logisch. verlichting had ik uit staan.
bedankt voor opmerking.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de zekering heel is brandt het lampje nooit, hoor.
Klopt, als een zekering in orde is kan er nooit een spanningverschil bestaan over de beide aansluitpunten en dus gaat het lampje niet branden.
Vandaag heerlijk gereden, geen rare acculampjes of knipperlicht storing. lag dus aan zekering die aan binnen in het glas aan het uiteinde is losgeraakt.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Meten is weten. Je moet eigenlijk altijd een testlampje bij je hebben. Bij de bouwmarkt liggen ze ,met aan een kant van het draadje een krokodillenklemmetje en aan de andere kant van het draadje een koperen soort van ballpen met een lampje er in, waarvan je het (koperen) dopje op de punt er af kunt schroeven waar een scherp pennetje onder zit welke je door de mantel van een draad heen kunt prikken om te onderzoeken of daar spanning op staat.
Dat is zo verdomd makkelijk, je hebt een storing onderweg en je hebt binnen no time in de gaten waar wel en geen spanning is. Zekeringen zijn vaak onzichtbaar kapot.
JaguarHan, ik heb een testlampje en gisteren gemeten volgens jou beschrijving, zo kwam ik erachter dat het aan de zekering lag.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Daar zeg je wat, ik rijd vorig jaar met de Jaguar ergens over een industrieterrein en midden op een kruising is het afgelopen. Testlampje gepakt en met de scherpe naald in het schuifstekkertje op het magneetventiel voor de LPG vergasser gezet. Contact aan en dat lampje gaat een paar seconden branden. Als er geen vonk wordt gemeten gaat de spanning van dat magneetventiel af, dat wordt electronisch geregeld.
Zo kwam ik er achter dat ik vermoedelijk geen vonk meer had en ik heb met dat 42 jaar oude apparaat altijd een bobine, verdeelkap, contactpunten en een rotor bij me. Nieuwe rotor er op gezet, starten en lopen.
De meeste storingen zijn simpel op te lossen, rationeel denken, meten en gaan. De DS stopte er ook zomaar mee, lampie op de bobine, lampie aan. Lampie op de verdeler en plus accu, motor rond laten starten, geen knipperend lampie, dus contactpunten met vuil er tussen. Nieuw setje bij me in de gereedschapkoffer, schroevendraaiertje, nieuwe puntjes er in, starten en lopen.
Ga dat maar eens proberen met een moderne auto met de ecu in het dashboard en allerlei sensors die kapot kunnen gaan. Doe mij maar zo’n oud barrel.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Ga dat maar eens proberen met een moderne auto met de ecu in het dashboard en allerlei sensors die kapot kunnen gaan. Doe mij maar zo’n oud barrel.
Dan plug ik gewoon met laptop in en klaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, maar jij bent ook een superbeun, wij moeten het nog doen zonder labtop.



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Heb zelf een vergelijkbaar probleem.Laadstroompje bleef uit bij stationair en ging aan bij gas geven.
Ook werkten de knipperlichten en de benzinemeter niet meer.
Gelukkig nu opgelost, bleek uiteindelijk een slecht functionerend contactslot te zijn.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed opgelost en ook meteen welkom hier!
Citroen!