Rook uit de uitlaat en olie verbruik Xsara Break 99
ReneP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008

- Xsara break ligne prestige
Gepost: 21 april 2011 09:43 PM

Hallo allemaal,

Tot mijn schrik zag ik gistermiddag een enorme rookontwikkeling uit de uitlaat komen. Een geur van verbrande olie…. Olie gepeild, bijgevuld want hij stond even boven het minimum. Er is verder niets lek, maar toch gebruikt hij schijnbaar behoorlijk (1 liter per 1000km). Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ook vanmiddag weer een behoorlijke pluim uit de uitlaat, en dezelfde geur weer onder m’n neus…..... Moet ik denken aan klepsteelrubbers of i.d. (of hoe die dingetjes ook heten…...) Zou dit een dure reparatie zijn…. ? Inmiddels is dit mijn 3e citroen en de 3e ook met motorproblemen…..... Het is trouwens een 1.6 break van 1999 met 211.000km op de teller.

Hoop van jullie te horen hier…....

Citroen C4
03-TN-GB

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 21 april 2011 10:22 PM
  [ # 1 ]

In welke situatie kwam die rookpluim? Bij accelereren is het doorgaans versleten zuigerveren (piston blow by), bij decelereren klepsteel seals. Zuigerveren kan je controleren door de olievuldop los te draaien bij lopende motor: als je druk voelt wijst dat doorgaans op overleden zuigerveren.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
ReneP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008

- Xsara break ligne prestige
Gepost: 21 april 2011 10:43 PM
  [ # 2 ]
rien van der winden schreef:

In welke situatie kwam die rookpluim? Bij accelereren is het doorgaans versleten zuigerveren (piston blow by), bij decelereren klepsteel seals. Zuigerveren kan je controleren door de olievuldop los te draaien bij lopende motor: als je druk voelt wijst dat doorgaans op overleden zuigerveren.

Dan vrees ik dat het de zuigerveren zijn. Het gebeurd inderdaad bij het accelereren…... Dit zal dus betekenen dat de cilinderkop e.d. eraf moet en dan…... kun je er al bij of moet er meer los…. Zou dit een duur grapje worden om het bij de dealer te laten doen? Kan ik hiermee trouwens wel gewoon door rijden…. ?

Citroen C4
03-TN-GB

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 21 april 2011 11:02 PM
  [ # 3 ]

Je kan er “gewoon” mee doorrijden. Minder goed voor de portemonnaie en het milieu, maar het kan. De prestaties zullen wel wat minder zijn met een lagere compressie. Voor je begint te slopen eerst een compressie test doe, je weet maar nooit ..................

Zuigerveren vervangen is niet moeilijk als je over het juiste gereedschap beschikt, in ieder geval spul om de distributie correct op spanning te zetten en een goede momentsleutel voor de kopbouten. Verder is het simpel: kop eraf, carterpan eraf, drijfstanglagers losmaken en de zuiger/drijfstang eruit drukken. Dan veel gepiel om de zuigergroeven echt schoon te maken zonder te krassen en de montage staat in Haynes: de omgekeerde volgorde van demontage:)

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 april 2011 11:03 PM
  [ # 4 ]

Is het een 1600 8v dan kan je er van uit gaan dat het klepseals zijn en zeker geen zuigers/zuigerveren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 21 april 2011 11:29 PM
  [ # 5 ]

En toch een rookpluim bij accelereren? Maar goed, klepseals vervangen is in ieder geval een stukje simpeler.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 april 2011 11:33 PM
  [ # 6 ]

Jups. Het is een kwaaltje van de TU motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 april 2011 09:51 PM
  [ # 7 ]

er zijn ook garages die de klepseals vervangen zonder kop demontage, via het bougie gat wordt er dan lucht in de cilinder geperst, zodat de klep op zijn plaats blijft, dit scheeld enorm in de kosten.

Profiel  
 
ReneP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008

- Xsara break ligne prestige
Gepost: 23 april 2011 12:18 AM
  [ # 8 ]

Misschien handig om zowel de zuigerveren en klepseals te laten vervangen. Dan maar in 1x goed doen? Kan iemand een prijsindicatie geven wat zoiets ongeveer mag kosten?

Citroen C4
03-TN-GB

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 april 2011 01:53 AM
  [ # 9 ]
beremans schreef:

er zijn ook garages die de klepseals vervangen zonder kop demontage, via het bougie gat wordt er dan lucht in de cilinder geperst, zodat de klep op zijn plaats blijft, dit scheeld enorm in de kosten.

Dan kan niet bij deze motor, de tuimelaars-as zit met de kopbouten vast, word dus altijd een kop lichten.

Zuigerveren vervangen is zinloos, tenzij een compressie test, een lage compressie aangeeft.
Afgezien daarvan, 4x zuigerveren, set lagerschalen, cartepan en kop lichten, kopset en een D-riem, word een duur geintje, dan kun je beten een andere motor of auto gaan zoeken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook