Zal ik voor je proberen.
Anders heb ik hier in mijn hok nog een los subframe van een sloper staan, misschien geeft dat ook duidelijkheid.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Blokje zit er weer in en loopt ook weer. Eigenlijk zonder problemen direct weer netjes. Alleen de uitlaten blijken nog niet dicht te zitten, maar dat mag geen verrassing zijn.
Toch is er wel een probleem: onder de benzinepomp lekt de motorolie er in straaltjes uit bij het uiteinde van de nokkenas. Blijkbaar is de keerring stuk? Als ik het zo bekijk moet het blok er dus weer uit. Jammer, maar het is niet anders vrees ik.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi dat ie het weer doet. Snert van de lekkage. Check, voordat je het blok er weer uit haalt, voor de zekerheid toch ook even de pakking van de benzinepomp en de aansluiting van de olieleiding. Je weet maar nooit, misschien valt het nog mee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ja, ik zal even met een looplamp en een spiegeltje in de weer.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Speurtocht met spiegeltje en vergelijking met mijn sloopblok levert op dat er een afdichtplaatje mist. Er hoort een hol plaatje te zitten om de boring af te sluiten, maar ik kijk op het uiteinde van de nokkenas. Duidelijk te zien als ik aan de krukas draai, dan draait ie mee.
Waar dat plaatje gebleven is snap ik nu even niet. En mocht ik het terugvinden: zou dat die olie moeten tegenhouden? Dicht dat voldoende af?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet waarschijnlijk met vloeibare pakking gemonteerd worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Toen ik het blok er weer in schoof zat het plaatje er nog in! Kijk maar op onderstaande foto.
Kan iemand dat voor me verklaren?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Gevonden: het plaatje lag goed verstopt op het subframe. Toen ik het er weer in drukte, viel het er meteen weer uit. Bleek dat het huis waar de benzinepomp op gemonteerd zit, gescheurd is. Ik ga mijn sloopblok dus maar tevoorschijn halen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zitten geen keeringen bij de benzinepomp, alleen maar pakkingen.
Blok ligt er weer voor. Jammer, anders had ie deze week waarschijnlijk wel weer kunnen rijden. Naar Citromobile bijvoorbeeld.
Vanavond de rechter kop er maar eens af om te kijken hoe groot de schade precies is.
Is een kop van een 1220 blok identiek aan een 1130?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kleppen van 1130 schijnen groter te zijn. Even meten dan.
Citroen!
Naar mijn weten zijn de kleppen van de 1299 enkel anders tov alle andere type blokken.
Als het goed is zijn ze 39mm bij de inlaat en 34mm als uitlaat.
Ik zal het nog even nakijken als ik tijd heb!
Welk type 1220 motorblok heb je? want mogelijk zitten er wel andere nokkenassen in.
Dat sloopblok is zwaar verroest en geoxideerd. Het moet eerst nog ontdaan worden van de fan, spruitstukken, oliekoeler, de koelbeplating etc. Daar gaat eerst wel een avondje werk in zitten, daarom mijn vraag. Misschien kan ik met dat werk besparen als iemand nu al weet dat het toch niet past.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pmd schreef:Naar mijn weten zijn de kleppen van de 1299 enkel anders tov alle andere type blokken.
Als het goed is zijn ze 39mm bij de inlaat en 34mm als uitlaat.Ik zal het nog even nakijken als ik tijd heb!
Welk type 1220 motorblok heb je? want mogelijk zitten er wel andere nokkenassen in.
Alleen bij de verschillende 1220 blokken heb je al 2 verschillende inlaat- en 2 verschillende uitlaatklepdiameters. Dus bewering 1 hierboven klopt niet.
G10, G11, G12/611 en G12/612 heeft inlaat 39 en uitlaat 34 mm.
G12/619 en G13 heeft inlaat 38 en uitlaat 35,7 mm.
(Bron: http://www.gs-gsa-ig.de)
Citroen!
Ik zat nog even te kijken naar deze foto:
Maar je hebt dus nu een 1130 (G11/631) waar je een kop van een 1220 op wil gaan zetten (ik dacht andersom, maakt verder niet uit!)
Die 1220 is nogal verrot begrijp ik.
Weet je wel wat voor een 1220 blok het is? Als het een G12/619 dan kan je zeker niet zonder meer je complete kop overzetten.
Voor andere nokkenas verschillen zou ik de boeken in moeten duiken.
Heb je overigens een idee hoe die barst er in is gekomen? Een klap gehad met in-of uittillen misschien?
Handig DriverD, dus Melchior hoeft het nu niet meer perse na te meten, maar enkel de motortypes na te kijken?