Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Vandaag weer een stukje gereden om een af en toe voorkomend probleem met mijn Super te tackelen; het stilvallen bij stationair lopen (bv voor een stoplicht) en dan met geen mogelijk de motor aan de praat kunnen krijgen. Daarom vandaag maar eens een transparant filter tussen benzinepomp en carburateur geplaatst om te kijken of mijn vermoeden van een vapour lock klopt. Na een testritje waarbij de Super netjes bleef lopen onder de kap gekeken en jahoor: een mooie stroom dikke vette luchtbellen in het filter, en maar een klein beetje benzine dat erdoor gepompt wordt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik las al de mogelijkheid van een elektrische pomp. Is dit aan te raden, en wel type (druk) moet ik dan hebben? Alvast bedankt.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
vapour lock treed meestal pas op als de motor is afgezet, door de hete carb. verdampt er wat benzine in de carb. en evt in de slang heel dichtbij de carb. waardoor de auto moeilijk aanslaat. Ik heb nog niet gehoord dat een auto hierdoor afslaat eigenlijk.
Als vapourlock de oorzaak zou zijn zou je hem met ingetrapt gaspedaal ook wel weer aande gang moeten kunnen krijgen.
Al eens aan de condensator van de ontsteking gedacht??
of mischien is de benzinepomp zelf gewoon aan het overlijden?
Enige manier om er echt goed achter te komen is op het moment dat ie is afgeslagen te controleren of er nog vonk of benzine is.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
De motor stopt niet vanzelf, maar juist op het moment dat ik gas geef om weg te rijden. Altijd op dat moment. Ik krijg hem dan inderdaad pas weer aan de praat als ik het gaspedaal helemaal intrap en doorstart. Dat duurt wel altijd een seconde of 5 a 10. Punten en condensator heb ik al vernieuwd en ontsteking staat prima op tijd. Motor loopt ook op zich netjes. Bobine is nieuw.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Aha, dan kan je de ontsteking wel afvinken als verdachte idd.
tja een brakke brandstofpomp zou kunnen.. Heb je de carburateur en de sproeiers al eens schoongemaakt?
Ook de gaatjes onder de gasklep? Die laatste zaten van de weber van mijn gsa een keer verstopt. Toen had de motor ook neiging tot afslaan bij het optrekken
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan het zijn dat ergens tussen tank en pomp lucht aangezogen wordt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vermoedelijk is idd de pomp slecht en/of wordt er onderweg ergens lucht aangezogen waardoor die extra slecht zijn werk kan doen. Moet je na een paar dagen stilstand ook lang doorstarten om ‘m aan te krijgen? Dat is ook een symptoom van een slechte pomp.
In theorie klopt het: de pomp is mechanisch en draait dus minder snel bij stationair. Zodra je plotseling kracht vraagt om op te trekken dan krijgt het blokje te laat de nodige brandstof en dan slaat ie af.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Vapour lock kan je bijna afstrepen, de enige keer dat ik vapour lock heb mee gemaakt in de GSA was tijdens ritten van 300km op de snelweg in Frankrijk, helemaal volgeladen en een vaartje van +-140. Als je dan voor de tolweg in de file staat treed vapour lock op. In andere woorden zeer onwaarschijnlijk dat vapour lock bij jou het probleem is. Verdenk samen met de rest hier ook de brandstof pomp.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik verdenk ook de pomp. Hij start idd erg slecht na een tijdje stilstaan. Een nieuwe komt morgen binnen, dan ga ik weer een proefrit maken. Zaterdag moet hij natuurlijk rijden voor 50 jaar Ami 6 in Haarzuilens!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Splinternieuwe Valeo pomp gemonteerd. Lekker naar Haarzuilens gereden, maar nog steeds moeizaam op gang komen na stationair draaien; veel bellen door het benzinefilter. De pomp wordt kennelijk zo heet dat hij geen of nauwelijks benzine pompt. Het filter raakt dan langzaam leeg en uiteindelijk stop de motor met draaien. Een beetje koelen met water stopt de belvorming meteen. Ik heb het idee dat het uiteinde van de nokkenas, waar de pomp opzit, veel te heet wordt, maar hoe dat kan is mij een raadsel. De motor loopt namelijk heel goed door de toeren heen.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Al eens gekeken aar de benzinetank ontluchting?
En wat is een tijdje stilstaan? een paar dagen of een dikke week?
Mijn GSA slaat ook niet gelijk aan na een dag of 10. Dan is de benzine verdampt uit de carburateur.
Als je het zeken wilt weten of er genoeg benzine in zit moet je na het afslaan gelijk het deksel an de carburateur afhalen en kijken naar je vlotter nivo. Deze kan ook verkeerd afgesteld staan.
Bij stationaire loopt de motor over een speciaal kanaaltje ipv de venturie. Bij b.v een te laag nivo: je geeft gas bij het wegrijden, de acceleratie sproeier geeft een dot benzine en je gaat van de stationaire sproeier aar de hoofdsproeier waar ook best wel meer benzine gevraagd wordt. Dit kan een tijdelijk te kort geven als het laag is??
succes.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Vlotterniveau is prima. Het is niet zozeer het probleem dat ze niet start na 10 dagen stilstaan. Dat het dan wat langer duurt voordat ze aanslaat is idd logisch. Het probleem doet zich vooral voor bij warme motor, stationair toerental. Wachten voor een stoplicht en dan weer optrekken. De pomp pompt dan luchtbellen ipv benzine. Dat hoort niet, lijkt me.
Art heeft het over gaatjes onder de gasklep.Bedoel je daarmee de sproeiers, Art? De sproeiers heb ik al meerdere keren doorgeblazen en schoongemaakt met carburateur reiniger. Op een gegeven moment ook maar een filter tussen pomp en carburateur geplaatst, zonder succes.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Heb je een weber carb.? Ik weet namelijk niet of een solex dat ook zo heeft.Die gaatjes die ik bedoel kan je alleen zien/bereiken als je de carb. eraf haalt en op z,n kop houd. Zijn er een stuk of 3. en ongeveer de dikte van een speld. Het zijn geen losse sproeiers iig.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb idd een weber. Ik ga de carburateur er maar eens helemaal afhalen idd. Kan geen kwaad om het ding toch eens helemaal schoon te maken. Ben benieuwd of het effect heeft.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zelf nog nooit meegemaakt maar wel veel gehoord: de koelschachten kunnen verstopt raken door schuimrubbertroep uit de kachelbuizen. Daardoor worden de achterste cylinders vervolgens erg heet. Je weet maar nooit en even checken kan geen kwaad.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
In een ouwe bak zou het kunnen, maar bij deze Super heb ik het blok eruit gehad om lekvrij te maken en de boel helemaal schoon en netjes gemaakt. Kachelslangen zijn nieuw. Ik heb wel begrepen dat die kachelslangen van groot belang zijn voor de warmte afvoer (en dus koeling van de achterste cylinders). Bij mij lijkt dat alleen niet echt uit te maken.
Ik ben er inmiddels door te bladeren in het onderdelenboek wel achter dat ik twee onderdelen mis bij de koeltunnel. Nummer 9 en nummer 10 ontbreken bij mij. Is natuurlijk niet meer leverbaar
Dat zal wel schelen in de efficientie van de koeling en dus ook de temperatuur.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maak je over koeling geen zorgen. Dit blok is enorm overkoeld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>