Niveau koelvloeistof VTS 1.4 2001
basmania74
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 26 april 2011 02:30 PM

Hallo, het is mijn een beetje onduidelijk tot waar ik het reservoir van de koelvloeistof kan vullen…. iemand hier de het weet ? Betreft een Saxo 1.4 VTS van 2001

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 26 april 2011 08:40 PM
  [ # 1 ]

Hey

Bij een saxo vul ik altijd totdat het reservoir net niet overloopt.  Weliswaar nadat ik de boel ontlucht heb.
Er staat ergens een max streep maar deze zie je zeer slecht met een 500W halogeen en het reservoir bijna weg te smelten ga je deze streep zien ... op eigen risico

Sorry dat ik deze thread even “kaap”.

Ik heb net op men 1.1L de thermostaat gewisseld (oude was intern aan het lekken en af en toe aan het dichtslaan mooi vervangen door een originele kost ca 18eur incl [dus thermostaat zelf,flens, veer een thermostaathouder en pakking]) en heb ook de koelvloeistof (-37°C universele) “volledig” vervangen nu las ik op haygnes dat ik 5.7L nodig heb nu heb ik er 5L in gekregen iemand een idee hoeveel er juist inmoet?
Alle ontluchtingsnippels heb ik laten lekken totdat er een mooie ononderbroken straal uitging.
Na 40km rijden na 10 minuten de reservoir eens opengedaan en er was geen verschil in hoogte en hoorde ik ook geen luchtdruk verschil. Dus heb ik ook geen luchtbel gemaakt tijdens het vullen   En nog belangrijker alles is lekvrij!

Profiel  
 
basmania74
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 26 april 2011 08:45 PM
  [ # 2 ]

Maar neem aan dat deze ook werkt als expansievat, dus helemaal vol lijkt me niet goed, er komt toch druk op het systeem na mate deze warmer wordt, en de vloeistof zal ergens naar moeten kunnen…

Profiel  
 
basmania74
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 26 april 2011 08:47 PM
  [ # 3 ]

wat betreft de hoevelheid, zolang je het hele blok niet los haalt, blijft er altijd wel ergens wat koelvloeistof in zitten… vandaar denk ik dat je de totale hoeveelheid er niet in krijgt.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 26 april 2011 10:46 PM
  [ # 4 ]

De dop dient ook als overloop dus als er te veel inzit gaat deze langs hier lekken.

ivm de hoeveelheid ik heb eerst alle onstluchtingsnippels opengezet dan de chauffageschuif van de kachel binnen op uiterst warm gezet dan de onderste darm van de radiator gehaald wel met een afvoer bad eronder na alles was gestopt met druppelen eerst de oude thermostaat eruit gehaald gekeken op eventueel vuil en een beetje gereinigd van het thermostaathuis dan de nieuwe uit de verpakking gehaald pakking gecontroleerd erop gezet alles aangesloten en als laatste de onderste darm aan de radiator vast gezet.  Vandaar ik denk dat alle vloeistof eruit moet zijn geweest voor ik terug vulde. 

Het belangrijkste is dat de koeling het nu correct doet. En ik heb de indruk dat ik iets meer optrek vermogen heb.

Ps de dealer melde me dat er veel thermostaat problemen waren deze maand (algemeen gesproken moest ie er 4 per dag deze maand steken) hij vult de koelvloeistof op dezelfde wijze als ik.

Profiel  
 
basmania74
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 26 april 2011 11:45 PM
  [ # 5 ]

Het probleem wat ik heb : als ik op dee autobaan rij met hoge snelheid dan wordt ie te warm, het lampje gaat dan ook an, rij ik gewoon rustig stadsverkeer, maakt niet uit of de fan dan aanslaat of zo, dan geen problemen.. Er is september vorig jaar wel een nieuwe kat onder gekomen, vanaf toen hebben we geen warm weer meer gehad ( mischien dat dat invloed heeft ) en dus geen problemen, tot het warmer weer werd. Zou die kat de warmte niet kwijt kunnen bij hogere toeren en snelheden ? ( imitatiekat, volgens mijn van bosal )

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 27 april 2011 06:02 PM
  [ # 6 ]

bosal geeft bij mijn weten geen problemen. Daarom stel ik voor dat je volgende zaken best eerst controleert:

a) Radiator: Als de radiateur onder koud blijft of lauw, kan de radiateur verstopt zitten, of de thermostaat zit nog dicht.
Koelsysteem kan je spoelen met “Forte” eventueel herhalen.


b) thermostaat: Worden je koelwaterslangen bij de radiator wel warm (eerst de bovenste en dan de onderste) zo niet thermostaat vervangen.

c) als je je expantievat opent en de motor start hoor/zie je dan iets borrelen anders heb je een lekke koppaking.

Profiel  
 
basmania74
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 07 september 2011 03:00 PM
  [ # 7 ]

Beetje laat,

Alles werkt naar behoren, maar na een paar foto’s te hebben gezien van andere 1.4 VTS en, zit daar een veel grotere radiateur in met een dubbele fan !! Bij die van mij is bij aflevering wel een nieuwe in gekomen, maar denk zelf een te kleine…. Iemand met een 1.4 VTS 2001 die mij kan vertellen wat de breedte is van de radiateur ?

Groeten Bas.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 11 september 2011 01:19 PM
  [ # 8 ]

op winparts zie ik ook enkel maar 1 met dubbele fan. 

ik zie wel dat ze bij winparts verschillende radiators aanbeiden voor de 1.4   ik zou als hij niet genoeg koelt gewoon de grootste nemen in alu

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook