Heb ff gekeken…1mm ijzer is OP
0.8 ook
Er ligt wel een plaat gegalvaniseerd 1.00mm
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jongens dat blik kost geen drol. Ik vind 0.75 altijd prettig omdat je dat met een blikschaar nog redelijk kan knippen. Voor balken enzo zo ik 1mm nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Jongens dat blik kost geen drol. Ik vind 0.75 altijd prettig omdat je dat met een blikschaar nog redelijk kan knippen. Voor balken enzo zo ik 1mm nemen.
nog nooit blik hoeven te kopen!! Ik zal de blikschaar niet vergeten.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
mpostma schreef:Voor het lassen is gewoon plaatstaal nodig, beslist geen RVS. Ik citeer: “Gegalvaniseerd mag gerust, dat is er zo af. Lak en walshuid
vind ik wat minder geslaagd”.
Met RVS kun je prima lassen toch? Gegalvaniseerd is juist extreem ongezond om mee te lassen (dampen van onedele metalen). RVS heeft als enige nadeel dat omliggend plaatwerk wat sterker corrodeert.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
RVS kan je niet gewoon met mig lassen. moet je andere draad en gas hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
bogaard77 schreef:RVS kan je niet gewoon met mig lassen. moet je andere draad en gas hebben.
Ik heb anders prima met CO2 en RVS staal gelast.
Ik heb 1 mm dik plaatstaal in m’n Eend gelast en ik denk dat dat in een Visa ook wel gaat. Ik had het vermoeden al wel, maar m’n vermoeden is voor mijn smaak voldoende bevestigd.
En Handjes, je gaat me toch niet vertellen dat jij met platen RVS roestgaten dichtlast he ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:En Handjes, je gaat me toch niet vertellen dat jij met platen RVS roestgaten dichtlast he ?
Jazeker. RVS voetenbak in de 2cv. RVS is wat anders dan gegalvaniseerd he?
Ik was heel toevallig het beste van de klas wat de theorie wat lassen betreft. Daaruit weet ik onder andere dat je niet zomaar iets van RVS in/op/aan iets van gewoon pisbakkenstaal (Eendenplaat dus) kan lassen. Okee, het last wel en het zit ook wel vast, maar het roest erg snel weg (sneller dan wanneer je er gewoon pisbakkenstaal in last). Je moet rekening houden met de samenstelling van het RVS en het ‘gewone’ staal. Aan de hand daarvan kies je het soort lasdraad (bij MIG/MAG lassen) wat je gebruikt (TIG is ook een optie, maar ik heb me laten vertellen dat MIG/MAG toch beter is). Het is dus niet echt bijster verstandig om op z’n Janboerenfluitjes een stuk RVS ergens in te lassen.
En ik neem aan dat je snapt dat als ik gegalvaniseerd plaatstaal ergens in/op/aan las, ik dan op de lasnaad de zink weghaal. En dat is niet alleen vanwege m’n longen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
En ik neem aan dat je snapt dat als ik gegalvaniseerd plaatstaal ergens in/op/aan las, ik dan op de lasnaad de zink weghaal. En dat is niet alleen vanwege m’n longen
inderdaad zeker doen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:maar het roest erg snel weg (sneller dan wanneer je er gewoon pisbakkenstaal in last). Je moet rekening houden met de samenstelling van het RVS en het ‘gewone’ staal.
Dat schreef ik hierboven ergens ook. Met RVS zal het andere rondom liggende staal harder roesten. Maar het lukte mij om gewoon met CO2 te lassen. Is me niet opgevallen dat dat niet zou kunnen. Was een standaard 2cv-voetenbak in RVS.
Lelijke Eend schreef:En ik neem aan dat je snapt dat als ik gegalvaniseerd plaatstaal ergens in/op/aan las, ik dan op de lasnaad de zink weghaal. En dat is niet alleen vanwege m’n longen
Ik zou sowieso niet met gegalvaniseerd staal lassen. Gewoon lekker normaal staal gebruiken, na het lassen direct impregneren met een anti-roestmiddel (kruipt in scheurtjes), vlak schuren en zelfde dag nog afwerken met menie.
Handjes schreef:Lelijke Eend schreef:maar het roest erg snel weg (sneller dan wanneer je er gewoon pisbakkenstaal in last). Je moet rekening houden met de samenstelling van het RVS en het ‘gewone’ staal.
Dat schreef ik hierboven ergens ook. Met RVS zal het andere rondom liggende staal harder roesten.
Klopt, daar heb ik overheen gelezen, sorry!
Maar het lukte mij om gewoon met CO2 te lassen. Is me niet opgevallen dat dat niet zou kunnen. Was een standaard 2cv-voetenbak in RVS.
Het feitelijke laswerk zal ook geen punt zijn
Lelijke Eend schreef:En ik neem aan dat je snapt dat als ik gegalvaniseerd plaatstaal ergens in/op/aan las, ik dan op de lasnaad de zink weghaal. En dat is niet alleen vanwege m’n longen
Ik zou sowieso niet met gegalvaniseerd staal lassen. Gewoon lekker normaal staal gebruiken, na het lassen direct impregneren met een anti-roestmiddel (kruipt in scheurtjes), vlak schuren en zelfde dag nog afwerken met menie.
Volgens mij verdampt het zink niet als je de randen van het zink op de plaat weghaalt. Dus geen groter gevaar voor de gezondheid dan gewoon lassen. Maar zowiezo gaat er allemaal anti-oxidant op hoor
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De gegalvaniseerde plaat roest nooit meer door! Werkt perfect!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lasnaden roesten wel vrolijk weg als je er niets aan doet hoor
Schijt aan originaliteit.
zo ik heb een mooi stukje blank plaat weten te versieren :d
60 x 40 en 1mm dik. Hoop dat het voldoende is. Was een “left over”
Ben redelijk gematst volgens elmer, 5 euro en een hele lieve glimlach er voor gegeven