Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zowel Geeskje als Brek hebben het beruchte euvel dat de plaatjes met kunststof kogeltjes zijn losgelaten van de ruit. Bij Brek is dat het ergste want daar zijn ze beide los én het is aan de passagierskant. Er bestaat het risico dat de ruit met een klap in de deur verdwijnt. Niet handig. Daarom uit voorzorg de slinger eraf gehaald.
Nu heb ik nog een bijpassende getinte ruit staan waar de plaatjes nog aan vast zitten. De vraag is alleen: hoe krijg ik die er in zonder de boel te vernielen? Iemand ervaring + evt. wat fotootjes?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ruitrubber en ruitlikker boven op de deur eraf halen. Ruit met plaatjes in de deur laten zakken.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De plaatjes zijn heel goed weer op de ruit te lijmen met een tweekomponenten kit van bison, de bison kombikit of bison kombi-snel. Wel even de plaatjes wat opruwen door met een schroevendraaier te krassen of met grof schuurpapier te schuren.
Daarne op de ruit lijmen en met een klemmetje op z’n plek houden totdat de kit is uitgehard.
Succes
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarom laten de plaatjes los van de ruit? Vaak zijn de metalen asjes door de kunststof bolletjes zitten gaan oxideren. Daardoor worden deze asjes iets dikker en draaien de kunststof bolletjes niet meer (goed).
Remedie: Borging asjes wegslijpen, asjes schuren en de asjes (en bolletjes) weer monteren met een M4 boutje (na tappen draad in asje).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ok, ik zal bij de vervangende ruit voor de zekerheid even controleren of de bolletjes nog willen draaien.
Bij de oude ruit ga ik experimenteren met lijmsoorten. Dat is niet te doen zolang de ruit nog in de deur zit want je kunt er slecht bij en er staat continu een trekkracht op de plaatjes.
—
Nog even over de montage van de ‘nieuwe’ ruit: de bolletjes kunnen alleen door de uiteinden in de rail worden geschoven, niet halverwege. Moet het mechaniek daarom los of kan het boven de ruitrand uit worden gedraaid o.i.d. zodat er ruimte is om beide bolletjes weer in de rails te kunnen schuiven?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik maak het mechaniek altijd even los.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ok. Thanx voor de info. Ik denk dat ik me er het komende weekeind eens fijn over ga verwonderen. Als ik het zo wat lees valt de moeilijkheidsgraad wel mee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Stelt weinig voor, vind ik.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De ‘nieuwe’ ruit zit er in. Idd geen ingewikkelde actie. Als je het mechaniek even losmaakt dan schuif je met wat beleid de kogeltjes zonder al te veel moeite op hun plek. De rails en het mechaniek heb ik goed vet gemaakt zodat alles weer soepel beweegt.
De actie was nog makkelijker geweest met twee man zodat een van beiden de ruit vast had kunnen houden. Ik heb ‘m nu vastgeklemd met doeken zodat ie bleef hangen, dat werkte ook. Al met al nog geen uur bezig geweest. Het netjes los- en weer vastmaken van de deurbekleding en het ontgroenen van de vervangende ruit (afkomstig uit een sloper) kostte de meeste tijd.
Van de originele ruit ga ik proberen of ik de plaatjes er weer op kan zetten. Verschillende tips voor geschikte lijm gekregen. Begonnen met Sika 256 ruitenkit. Dat moet een paar dagen uitharden voordat het de maximale sterkte heeft bereikt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Draaiden de kunststof rolletjes (op de aluminium plaatjes) gemakkelijk?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een beetje stijfjes maar ze draaiden nog wel. Ik heb ze even ingespoten met kruipolie, toen vond ik het acceptabel maar niet als nieuw. Daarom heb ik de rail goed vet gemaakt. Mochten de bolletjes niet rollen dan schuiven ze wel.
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak van het losschieten dat er continu trekkracht op staat, dus niet alleen bij het bedienen van het mechaniek. Na 30 jaar houdt het dan een keer op. Typisch voorbeeld is een achterruitje van Geeskje. Dat is tijdens de winterslaap losgeraakt.
Hopen dat de sika het houdt, dan kan ik die daar ook mee repareren. Van de ruit in de bestuurdersdeur van Geeskje is ook al zolang ik d’r heb een van de plaatjes los. Genoeg lijmklusjes dus en er volgen er vast nog wel meer. Systeempje!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ben benieuwd of die Sikaflex houdt. De laatste keer dat ik die alu plaatjes gelijmd heb, gingen ze na een paar maanden toch weer los. Het feit dat de kunststof rolletjes vast gaan zitten op hun stalen asjes is daar debet aan, volgens mij.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het zal vast niet bijdragen aan de levensduur in elk geval maar dat de plaatjes ook spontaan losgaan betekent tegelijk dat het niet de enige oorzaak van dit euvel is. Hoe dan ook, ‘t is gewoon een snertconstructie waarvan de lijm de zwakste schakel is. Dat het na bijna 30 jaar op drie van de vier ruiten nog houdt is best bijzonder.
De verlijming voelde vanavond hoopvol aan. Als het echt stevig blijkt te zijn dan zet ik de originele ruit terug in de auto en dan is het een kwestie van afwachten. Heeft ook wel weer iets spannends.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30