De auto is inderdaad heel erg stil, heerlijk is dat. Daardoor valt het wel meer op als bepaalde snelheden een resonantie hebben. Misschien heb je dat wel gehoord?
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Icemanakaice schreef:Inmiddels heb ik de DS3 2 weken in gebruik en 2500km gereden. Tot op heden bevalt hij zeer goed.
De auto valt op en trekt veel bekijks. Ik heb er tevens Bellone velgen onder laten zetten.
Het comfort met deze velgen is zeer goed, is iets strakker maar nog steeds zeer goed.
De motor is voldoende sterk voor de auto alhoewel je op de duitse autobahn niet veel in de melk hebt te brokkelen… boven de 130 houdt het wel een beetje op met de trekkracht! Ik krijg hem op de 175kmh max.
Het verbruik valt wel wat tegen voor zo’n groene auto ik rij tot nu toe gemiddeld 1 op 17 a 1 op 18 en dat valt zeer tegen met de door citroen opgegeven 1 op 27…. onze andere auto, een audi A4 station 1.9 tdi uit 2000 is tot nu toe zuiniger! Blijf het toch wat vreemd vinden van zo’n groene auto.
Het start stop systeem vindt ik ook zeer goed werken. En het design is echt top!!!
Ik weet niet hoe lang je op de Autobahn hebt gereden, maar gezien het feit je nog maar 2500 km hebt gereden kan dit het gemiddelde dus echt sterk omlaag halen. Heb je naar de actuele verbruikswaarden op top gekeken?
Zelf ben ik afgelopen weekend met mijn 1.6 VTi benzine naar Duitsland geweest en ik merk gewoon dat ik veel onregelmatiger en dus onzuiniger rijdt dan in Nederland. Hier kan ik namelijk vaak een constante snelheid van 110-130 rijden, terwijl mijn snelheid in Duitsland dus fluctueert van 110-190, met dus relatief meer versnellings en vertragingsacties en een veel hogere top. Op topsnelheid verbruikte hij overigens 1 liter op 5.6 kilometer volgens de boordcomputer. Dat is ruim 2,5 keer zoveel als op 110 km/h (~1 op 14.5). Als je op die manier eventjes een paar honderd kilometer wegrijdt is het begrijpelijk dat je gemiddelde verbruik een flinke deuk oploopt. De eHDi zal ongetwijfeld zuiniger zijn dan mijn VTi, daar het een diesel is, maar op zulke snelheden is geen enkele auto zuinig. Sterker nog, vaak komen daar de grotere wagens beter naar voren dan de kleintjes.
Het verbruik is inderdaad niet wereldschokkend zuinig ofzo. Het is ‘gewoon’ zuinig. Maat van me met een behoorlijk gechipte V70 D5 (226pk diesel) haalt ook dat verbruik wel. Je moet echt als een natte krant rijden om de 1 op 20 te halen. Maar goed, verder heerlijke wagen!
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Morgenmiddag heb ik mijn DS3 2 weken. Ik zit met 700+ km nog steeds te rijden met de eerste tank, maar heb nu voldoende gereden om wat eerste indrukken te geven. De korte versie: ik ben zeer tevreden met mijn DS3 en het is een auto die uitnodigt om steeds een nieuw excuus te verzinnen om een stukje te gaan rijden. Een echte rijdersauto, zoals al velen hebben gezegd.
De auto rijdt eigenlijk direct na een ‘koude’ start (wat is kou met dit weer) al extreem soepel. Ik zat gisteravond lekker een stukje te ‘cruisen’ en dacht toen bij mij zelf dat hij net zo soepel reed als een auto waarmee je net een paar duizend kilometer op vakantie hebt gereden. Heerlijk! De wagen stuurt heel direct en je hebt het idee dat hij alles doet wat je wilt. Ook het design vind ik erg leuk, lekker stoer en eigenwijs. Vooral de voorkant is erg leuk en je ziet je ‘collega’s’ al van verre aankomen. Net als in de tijd toen ik nog een echte DS reed, is het ook nu gebruikelijk om elkaar te groeten. Ik ben benieuwd hoe dat over een jaar is, want deze auto lijkt een commercieel schot in de roos voor Citroën.
Het verbruik valt mij reuze mee. Ik heb de verbruiksmeter direct omgezet naar kilometers per liter (in plaats van de gebruikelijke liters per honderd kilometer). Ik heb nu 1:22,7 staan als ik de tijd meereken die de auto bij de dealer heeft gedraaid. Als ik uitga van ritmeter 2 (met alleen zelf gereden kilometers) kom ik op 1:23,2 en dat is voor een eerste tank niet verkeerd. Ik ben een rustige en zuinige rijder en ben ook goed te spreken over het start-stop systeem, waar je snel aan gewend raakt. Ik heb één keer eventjes 150 km/u gereden met de wagen, maar blijf voor de rest tussen de 100 en 115 op de snelweg. Het geruis wat sommigen melden, heb ik ook bij sommige snelheden, maar het stoort mij totaal niet. Volgens mij is de auto ook zo stil dat dit meer opvalt. Eigenlijk vind ik de auto zelfs wat te pittig rijden. Je moet opletten dat je niet te snel gaat, zoveel kracht zit er in. De snelste zuinige belastingvrije die ik tot nog toe heb gereden. Gisteren gebeurde het mij per ongeluk dat ik met piepende banden wegreed bij het stoplicht…
Uiteraard is een auto in deze prijsklasse nooit helemaal perfect, dus er zijn ook wel wat nadelen te melden. Zo vind ik de auto een beetje te stuiterig op hobbels en kasseien. Ik ben wat meer comfort gewend na al die jaren met veerbollen in CX-en, DS-en, Xantia’s, BX-en en GS(A)‘s. Ik heb proef gereden in een C3 die ik juist weer te slap geveerd vond (nadeinen). Ik rij overigens op de standaard velgen en banden. Op tijd afremmen voor hobbels voorkomt onnodig transport van organen in je lijf. Klein minpuntje dus. Ook minder goed vind ik het ontbreken van een bekerhouder. Het is niet meer van deze tijd om een blikje drinken tussen je benen te moeten klemmen of in één keer te moeten ledigen. Ook vind ik op het gebied van design de achterkant minder mooi afgewerkt. Waar ik de voorkant fraai en goed doordacht vind, is de achterkant naar mijn mening een beetje te afgeraffeld. En ook wat gewoontjes, het lijkt wel een Golf met die lampjes. Ook jammer vind ik dat de navigatie zo gedateert is. Ik ben een Pioneer Avic met aanraakscherm uit 2004 gewend en die kon alles, van iPod bedienen tot filmpjes afspelen. Dit systeem kan niet eens Bluetooth muziek afspelen. Beetje jammer.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Edit: (je kunt kennelijk je bericht niet aanpassen in dit forum?):
Eind van de middag voor het eerst getankt. Dat tanken mag ook bij de minpuntjes komen. Wat een crime! Al bij 1,5 liter sloeg hij af. Alleen zachtjes tanken is mogelijk, anders slaat hij af. Goed en betrouwbaar afvullen is vrijwel onmogelijk omdat je gewoon niet zeker weet wanneer hij (even) vol is. Jammer, want zo kun je vrij moeilijk het werkelijke verbruik bijhouden.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hmm, dat is wel erg apart. Heb je niet toevallig met de slang om de auto getankt (tankklepje links en het vulapparaat rechts van de auto). Dat wil het tanken wel eens lastiger maken, zo ook bij mijn Peugeot 106. Daar zit de vulslang schuin gemonteerd wat aan de ‘verkeerde’ kant tanken lastig maakt.
Overigens vind ik je review erg positief om te lezen. Alles wat je enigszins tegen valt zijn zaken die je weet voordat je er in rijdt, maar het rijden zelf is dus erg positief
Ik tank altijd direct naast het apparaat, aan de goede kant, met de slang helemaal vrij en het ‘pistool’ zonder druk losjes in het gat. En ik wacht rustig op mijn beurt als de verkeerde kant voorhanden is.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
ik herken het probleem niet, kan gewoon volgas tanken overal.
Na vanmiddag in plm. 5 minuten mn e-hdi te hebben opgehaald, een eerste impressie. Heb er een paar ritjes opzitten vandaag, 100 km in totaal. Zithouding: Veel mogelijkheden, doordat stoel omhoog/omlaag kan, en stuur ook behoorlijk naar je toe/af en beneden/boven verplaatst kan worden. Ik kies eerst maar eens voor de gulden middenweg, ben zelf 183 lang, het zit voorlopig gewoon goed. Rijden is inderdaad zeer OK, wagen spoort goed en volgt zeer nauwkeurig de stuurkommando’s, een en ander is wel vrij licht maar dat zal vast nog wel wennen, er is net voldoende terugkoppeling van de wielen naar wat je voelt in het stuur. Motor is qua koppel en vermogen zeker voldoende voor dit gewicht en de nederlandse wegen, verwacht geen ‘sport’ model maar gewoon een degelijke turbodiesel en er wordt aan je verwachtingen voldaan. Geluid: Auto is behoorlijk stil, weinig bijgeluiden op snelweg. Het remmen is vrij giftig, en het pedaal zelf is een tikkie klein/smal uitgevoerd. Gas doseren gaat ook nauwkeurig, en koppeling is een prima ding dat went zelfs zeer snel. Start/stop nog maar paar keer aan/uit gehad maar nu al geen enkel probleem mee. Afwerking interieur: Het is redelijk, er zijn wat zaken in bv het interieur (plafondbevestiging tpv zijkant boven deur) die nog wel wat degelijker hadden gekund maar in het algemeen is het goed te noemen. Interieurverlichting niet echt in overvloed, dat had veel mooier gekund. Ik ga er ongeveer 25.000 per jaar mee rijden, en zal nog wel eens terug komen op een aantal zaken. Voorlopig dik tevreden, het rijdt gewoon echt goed.
Zo, ik ben weer ‘bij’ met jullie reacties; ik rijd nu bijna 3 weken e-HDi en ben over het algemeen ook zeer tevreden. Toch een paar minpuntjes die anderen ook melden:
Ik heb 1x getankt en kan Hififreak alleen maar gelijk geven; hoewel ik volgens de boordcomputer nog zo’n 30-40 km kon rijden, kreeg ik er met de grootste moeite 40l in! Ik heb ‘m daarna nog een keer of twintig af laten slaan (het vulpistool), maar meer dan een paar liter verder, kwam ik niet. Ik dacht toch echt dat de tankinhoud groter was?
Inderdaad is ie hard geveerd; normaal niet zo’n last van, maar gisteravond reed ik op een smal dijkje met aan weerszijden bomen (de Appeldijk tussen Tricht en Beesd, voor wie er bekend is). Deze dijk is de laatste 300 jaar niet meer geasfalteerd en er staat dan ook een waarschuwingsbord ‘slecht wegdek’. Ik had een beetje haast, maar ik kan je vertellen dat je dan érg veel moeite moet doen om ‘tussen die bomen’ te blijven; je stuitert dan echt bijna van de weg af. Ik voelde zelfs bij een bocht dat ik ‘geholpen’ werd door het ESP; ik was totnutoe niet meer dan ABS gewend
Waar ik nog niemand over hoorde:
Ik hoor (met de radio uit) vanaf 120-130 een soort ‘wiellager/gierend geluid’ dat met de snelheid toeneemt. Niemand iets opgevallen? Het is natuurlijk niet zo dat dit enorme herrie is, maar het ís er wel!
En waar ik nog steeds erg aan moet wennen: die enorme binnenspiegel! Ik vind dat deze in je gezichtsveld rechtsvoor een flinke dode hoek veroorzaakt? Niemand last van?
Maar voor de rest: geweldige kar. Ik moet wel veel wassen met al die pollen in de lucht (en een zwarte auto..)
PS. Dat ruimteprobleem herken ik niet zo; ik heb nog een Peugeot 806 mét trekhaak
zie mijn post op blz 14 over het gierend geluid.
@DCAR
Ja, die had ik wel gelezen, maar ‘mijn’ geluid is niet zozeer toerafhankelijk, maar snelheidsafhankelijk. Ik hoor ‘t pas vanaf 120 km/u en dan gaat ‘t met de snelheid van de auto (en dus banden) heel langzaam omhoog. Jouw geluid herken ik dus weer helemaal niet..
Tanken is idd een drama. Tot een liter of 42 gaat het prima volgas. Maar daarna kan ik nog tussen de 6 en 7 liter ‘bijtanken’ totdat ie écht vol zit.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
deluxious schreef:Tanken is idd een drama. Tot een liter of 42 gaat het prima volgas. Maar daarna kan ik nog tussen de 6 en 7 liter ‘bijtanken’ totdat ie écht vol zit.
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is het probleem ? 7 liter meer of minder tanken ? Met 40 liter kan je ongeveer 800 km rijden. Bang dat er onderweg geen dieselpomp staat ?
Ik heb mijn DS3 nog niet, dus ik kan er niet over oordelen. Maar als ik tank, wil ik ook volledig tanken. Gewoon, omdat ik een hekel aan tanken heb. Heb er nooit zin in, en het komt ook vaak niet lekker uit…
Sta dus ook meestal nog een paar keer tegen mijn auto aan te duwen zodat het niveau nog een beetje zakt, en er nog meer in kan. Ik heb al een keer 51 liter getanked met mijn 207, terwijl er officiel maar 50 liter inkan