Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Van die kansen…
Elders in dit subforum werd een ZX aangeboden waarvan de eigenaar geen gebruik meer wilde maken, terwijl hij ook niet zeker was van de staat van de auto. Tegen vrijwaring heb ik de auto opgehaald vandaag (bedankt nog!)
Aangezien de APK vrijdag zou verlopen, heb ik een korte check gedaan: verlichting, ruitenwisser en -sproeier, banden, as- en stuurhuishoezen, gordels. De banden nog even opgepompt en toen vol goede moed naar mijn vaste APK-station. Bij afremmen meende ik iets van remverschil te bespeuren. Dat was dus pure suggestie: het apparaat remt zoals het hoort, bleek op de remmenbank. Hoe-dan-ook, een nieuw lampje ( ) later reed ik, met nog nabonzend hart vanwege de roet-test (oei-oei, de distributie… hoe lang zal die riem er al opzitten…) met een verse APK weer naar buiten!
Toen de auto maar eens min of meer gewassen. Dat valt nog niet mee, de lak is aardig verwaarloosd, maar op zich niet iets wat een echte poetsbeurt niet weg kan halen. Daarbij ook de enige roest aan de auto ontdekt: steenslag-schade voor op de motorkap, ter grootte van een dubbeltje.
Ook is me opgevallen dat de achterbanden wat /—\ staan. Dat zal dus wel een as-revisie worden, ooit.
In ieder geval wil ik de auto eerst optisch wat netter hebben. Grote mankementen zijn er niet, de kleine onhebbelijkheden in de vorm van niet werkende lampjes en zo nog wat elektrische ongemakken los ik dan gaandeweg wel op.
Enfin, toen moest ik mijn eigen auto nog ophalen daar waar de ZX vandaan kwam. Dus vrouw-lief verrast met haar nieuwe aanwinst (zij zal voornamelijk met de ZX gaan rijden). Na een paar kilometer werd ze erg enthousiast van de auto, vanwege de rust (je hoort die diesel nauwelijks) en de stuurbekrachtiging.
Ook dat verliep dus naar tevredenheid. En het is best aangenaam om weer eens diesel te tanken. Scheelt nogal.
Twee snelle kiekjes:
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goeie actie man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een gratis auto, haha! Goed gedaan, en veel plezier ermee.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dank
Vermeld ik nog even de kilometerstand: slechts 394.500. Net ingereden, dus
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
heb de auto zelf nog even in overweging genomen, maar ik moet eigenlijk niets kopen voor de Xant weg is… Veel plezier ermee! Klinkt als een heerlijke oerprutteldiesel!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Zonder problemen door de APK, geweldig! Leuk dat dit autotje dus toch de 4ton gaat halen. Succes ermee en hopen dat je er net zo weinig problemen mee hebt alsdat ik had (geen dus).
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat moet toch wel lukken.
Inmiddels al met het beestje bezig geweest:
Dashboardlampjes vervangen, net zoals die achter het kachelpaneel. Helaas blijkt er toch een niet te werken
Overigens is een elektrisch aangedreven snelheidsmeter wel ideaal zeg. Dat scheelt bergen gepruts als je het dash loshaalt
Verder heb ik de koppeling afgesteld, zodat je niet meer je knie in je oor hebt zitten bij het wegrijden. Koppeling zelf lijkt in prima staat, werkt licht en soepel.
Op Citromobile heb ik zowaar een setje knipperlichten weten te vinden. De storende gaten aan de voorkant zijn dus ook weer opgevuld.
To-do lijstje:
- Distributie
- Olie verversen en alle filters vervangen
- Poetsen!
- Nieuwe achterbandjes
En dat is het eigenlijk wel.
Wie weet er trouwens in hoeverre late ZX-en al voorbereid zijn op zaken als centrale vergrendeling? Dat wil ik er namelijk wel in gaan zetten, maar met die moderne stekkers bij de portieren wordt dat wel een gepruts. Zou mooi zijn als de bekabeling er al ligt. Het viel me op dat bijvoorbeeld de stekker met bedrading voor mistlampen voor al wel achter het dashboard zit.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Holy cow
Gisteren een grote rit gemaakt (330 kilometer). Wat rijdt zo’n ZX lekker zeg!!
Fijntjes 100-105 @ 2500 t/min, helemaal geweldig! Er is aan het beestje niet te merken dat ie al bijna 4 ton achter de wielen heeft. Wat een heerlijke auto. En ik dacht dat een BX strak stuurde, maar de ZX doet dat echt nog een klap beter. Vooral op klaverbladen en lange bochten gaat het superstrak. Nooit verwacht.
Ook is het me gelukt de wis-was installatie achter weer aan de praat te krijgen. Het bleek dat het asje vast zat. Uitvoerig met kruipolie behandelen, en wat lichte dwang met een waterpomptang later werkte het geheel weer. Want het zit erop, dus moet het werken ook, al gebruik ik het nooit
Klopt, het zijn fijne auto’s om mee te rijden. Op dit moment heb ik onze bedrijfsauto voor de deur staan, een Citroen Berlingo 1.6 HDI van anderhalf jaar oud. Omdat het gratis is rijdt ik dit weekend hier in, maar ik stap eigenlijk liever in m’n ZXje. Oud en vertrouwd.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Vorig jaar heb ik in mijn zoektocht naar een andere Troen ook in enkele ZX-en gereden, ik vond ze ook echt heel fijn. Ik heb uiteindelijk een Xant gekocht omdat ik geen nette break kon vinden.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Hier, nog een leuk accessoire erbij :
http://link.marktplaats.nl/449586953
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Liep ik op een sloperij tegen een 205 aan… met centrale vergrendeling. Tja.
Dus die rommel er maar uitgebeund, met zoveel mogelijk bedrading
Goeie donor, zo’n 205.
Binnenkort maar eens gaan klussen. Helaas was de 205 een drie-deurs, maar dat mag de pret niet drukken - ik mocht de spullen eruit halen en meenemen. Voor nop . Waar vind je dat nog. Die andere twee servo’s komen te zijner tijd ook nog wel een keer voorbij.
Kijk ik had al gehoopt dat je met deze auto aan het klussen ging! Heel leuk, ben benieuwd.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, dat viel nogal mee
het was erg mooi weer vandaag, dus lekker de hele dag met de ZX in de weer geweest.
Nieuwe antenne op het dak en centrale vergrendeling in de voorportieren ingebouwd. Voor achter zoek ik nog servo’s, als iemand ze heeft liggen dan hou ik me graag aanbevolen.
Het was nog een aardige klus, omdat er in mijn ZX niets voorbereid was. Hoewel, ik vond wel een stekker die ook aan de Vachette (nieuw type Kiekert, ) zit, maar waar de bedrading heen ging was niet uit te vinden. Buiten dat ging het sowie-so niet tot aan de portieren, daar zaten alleen stekkers voor de speaker-kabeltjes. Dus de zooi uit de 205 gepeld en de kabel-doorvoer-en-verbind stekker aangepast om er de bedrading voor de CV in te stoppen. Is goed gelukt, zit netjes in het “slurfje” en mooi achter de bekleding.
Daarna werd het even spannend, want heowel de vachette er net zo uitziet als de kiekert, is hij anders aangesloten. Het meeste was op basis van draadkleur wel uit te vogelen, maar van 1 was het niet duidelijk waar die moest. Gevalletje trial & error, hetgeen met logisch nadenken resulteerde in een werkende CV op de voordeuren. Helaas kreeg ik de SPY-ab nog niet aan de gang. Maar dat komt wel als de achterportieren ook CV krijgen.