Jaap, ik vermoed dat je lager van die spanrol aan zijn einde is. Bij mij zag het er dus PRECIES eender uit. Dat lager had een heerlijke partij speling toen het eruit kwam.
Die bout kun je gewoon opnieuw gebruiken. Er moet wel een speciale moer en volgring op. Die zijn gewoon verkrijgbaar bij de dealer en kosten zeer weinig maar je moet ze wel per 5 en per 10 bestellen ( is nog erg weinig qua kosten hoor). Ik heb er nog genoeg dus als je in de buurt zit kun je het krijgen.
Nieuwe multi-riem erop en klaar.
Rottige is gewoon de bereikbaarheid van dat gedoe. Het is niet ingewikkeld maar je komt er lastig bij.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
We zullen het zien Gomp, voorlopig was het gepiep (stationair) weg, dus mischien valt het mee. Ik gebruik m niet dagelijks dus nog even afwachten. Heb jij alles zelf gedaan, inc het pakket waterpomp, thermostaat enz ?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Update: de afgelopen weken heeft ze het voorbeeldig gedaan, relatief aardig wat km gedraaid ivm prive-omstandigheden. Soms wat gepiep van betreffende spanlager, dus die moet wel vervangen worden eeerdaags.
Maar, zoals het een echte Citroen betaamt, vandaag met het het hele gezin in vol ornaat naar schoonpa’s uitvaart (het uiteindelijke resultaat van bovengenoemde omstandigheden) en 5 minuten onderweg begint het hydraulische olie waarschuwingkje ernstig te knipperen. Dus met een rotvaart rechtsomkeert en in m’n nette pak LHM bijvullen, wat dus echt wel nodig was. Geen lekkages waarneembaar bij de wielen of op de oprit, maar het werd toch een aardig stressvol ritje naar Zaandam, ook vanwege de verloren tijd.
Waar kan / moet ik rekening mee houden ? Is er lekkage te bedenken die niet meteen zichtbaar is, of zullen de jongens van van der laan in september niet genoeg LHM bijgevuld hebben na hun geworstel met de bollen ? Het peilglaasje leek mij niet geheel vrij te bewegen vóór vandaag, dus ik hoop op het laatste, maar ik ga e.e.a in ieder geval eens even goed in de gaten houden…...
Weet niet of dit naar hetzelfde probleem gaat als ik had in augustus vorig jaar…..,
Uiteindelijk bleek dat omdat de bout los/lam was van de spanrolhouder, deze speling had en uiteindelijk dus de multiriem niet mooi recht liep en ging rafelen. Een rafel is vervolgens in de distributie riem geschoten en holpassers, brandstof pomp van tijd, etc etc
Het enige geluk wat ik had was dat er geen kleppen krom waren oid dus let er goed op…....
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Da’s een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, zoals het een echte Citroen betaamt zeker. Zodra ik gelegenheid heb ga ik idd naar die spanrol laten kijken….....
Altijd litertje LHM mee in de auto, hoef je ook niet terug naar huis .
Ik zou je niveauvlottertje eens schoonmaken, denk dat `ie af en toe blijft klemmen door de viezigheid en doe de rest van `t LHM vat ook , als je toch bezig bent.
Wasbenzine en een borsteltje doen wonderen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
wat?!?! jaap?! heb jij geen flesje LHM in je Citroen liggen?!?!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Shame on me, ik had altijd een hele kist rotzooi mee, maar wegens een grote stofzuigbeurt heb ik deze een maand of wat geleden eruit gegooid en er nooit meer ingezet.
@ Dirk, LHM en vat is schoon, weest niet bezorgd..
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
OK, gister in de regen was het geslip / gegier van de multiriem niet leuk meer, gelukkig had ik al spullen besteld bij de Brezan, en vandaag heeft mijn mannetje dat allemaal “even” gefixed. Nieuwe spanrol en multiriem. Op naar het volgende probleem….....
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Wederom een pluim voor het Mannetje.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Vandaag toch maar eens geinvesteerd in een setje nieuwe bougies en een rotor, alhoewel ik de laatste nog niet beoordeeld had. Nog best een klusje die verdelerkap losvioolen zeg ....
Zo zagen de bougies eruit:
Oud en nieuw verschillen nogal, baart me wel wat zorgen. Beide types lijken voor XM V6 te zijn…
Nieuw:NGK BCPR6ET
Oud: Eyquem RF C5 8LS3
Ze rijdt goed op de nieuwe by the way….
Die nieuwe lijken me idd een redelijk stuk langer.
Waarom heb je voor die NGK’s gekozen eigelijk? Ik heb hier 6 van die Eyquem rfc 58ls3 klaar liggen. Moet ze er alleen eens ene keer in gaan schroeven…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ja vreemd he, en toch worden beide voorgeschreven voor de XM door de fabrikanten.
Ik heb voor de NGK gekozen omdat de Brezan die had, en ook Winparts voerde ze. Ik zou niet weten
waar(om) ik voor de Eyquems zou moeten gaan ?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik neem me wel voor het verbruik goed in de gaten te gaan houden: volgens de boordcomputer zit ik nu op gemiddeld 10,5 liter / 100 km, en dat is nog inclusief de sleurhut vakantie van vorig jaar. Het scheelt dat de A9 tegenwoordig alleen maar een sukkeldrafje toelaat…
Maar als ze begint te tetteren op de NGK’s dan opt ik toch weer voor de Eyquems.
Ik zou het nog ff moeten nakijken maar volgens mij zijn die eyquems die eerste keuze van troen.De NGK zal het alternatief zijn.
maar goed, als het past en het werkt ....