1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Hele koel/radiatoren systeem doorspoelen
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92

Gepost: 28 april 2011 03:30 PM

Moguh,

ik heb een paar dagen geleden BAR’s nural reiniger in mijn koel systeem gestopt omdat de kleur aan de binnenkant van mijn koelslangen me niet helemaal beviel.
Ik wilde de koelvloeistof vervangen, die werd een beetje oud, toen zag ik dat mijn slangen aan de binnenkant bedekt waren met een rood laagje, raa raa…

Maar goed, reinigings meuk erin gegooid, totaal 130 km mee gereden, met de kachelradiator op 30 graden! om die ook mooi mee te spoelen.

Maar nu wil ik het hele systeem doorspoelen en er nieuwe koelvloeistof en zo’n anti lek/kalk/roest aditive in doen.

Maar nu, hoe spoel ik mijn hele koel systeem? dus zodat ik ook mijn kachelradiator mee neem?
Ik heb iets gelezen over een dop onderin de motor… maar dan gaat er 12 liter in!?

BVD,

Glenn

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 28 april 2011 03:36 PM
  [ # 1 ]

Hé Glenn, om half 3 in de middag nog beginnen met ‘moguh’. Dat lijkt wel een gevalletje Lullo’s van Jiskefet. cheese

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 april 2011 03:37 PM
  [ # 2 ]

ik ben ook best wel een lullo’s Wink

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  

Gepost: 28 april 2011 08:56 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad die plug voorop het blok losdraaien en alles aftappen.
Moest even zoeken, maar ziedaar, ik heb het al eens beschreven: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209902/P15/#1401076

Doorspoelen via het koelbolletje (tuinslang erin) dan loopt het altijd ook door de kachel.
10 Liter gaat er daarna zeker wel in. En let vooral op dat je ook goed alles weer ontlucht.

Gebruikt pure koelvloeistof van goede kwaliteit. Een additief hoeft niet, maar versterkt wel de werking van de dopes in de vloeistof en zorgt daardoor voor minder corrosie.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 april 2011 12:24 PM
  [ # 4 ]

Die bout onderaan het blok komt niet los.

Iemand een tip? of is het gewoon een kwestie van meer kracht?

Profiel  

Sebastiaandk
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107

Gepost: 30 april 2011 12:26 PM
  [ # 5 ]

WD40 en ff laten weken, dan laten “schrikken”. Dwz kruissleutel (oid) erop en met een hamer een flinke tik geven, dan zou hij door de impuls los moeten schieten.

edit: in mijn geval was het genoeg om even een flinke klap op mn ratel te geven, toen kwam hij al los (na WD40 uiteraard.)

U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 april 2011 01:43 PM
  [ # 6 ]

Helaas, kruipolie shockspray nix helpt. Mijn kruissleutel past niet, meppen op de ratel helpt niet.

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 april 2011 02:02 PM
  [ # 7 ]

Hij is los!!!

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 april 2011 02:03 PM
  [ # 8 ]

Zijn er meer ontluchtigns ventielen behalve die twee op het blok en de waterpomp?

Profiel  

Gepost: 30 april 2011 02:35 PM
  [ # 9 ]

Bovenop de radiateur!

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 30 april 2011 11:29 PM
  [ # 10 ]

Hé Glenn, hoe zien je slangetjes er nu uit??

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 mei 2011 01:48 PM
  [ # 11 ]

@ Leo:

ik ben wel een lullo’s maar zo erg ist nog net niet;)
ik bedoelde meer de kachelradiator ontluchten oid.

@Falk:

mijn slangetjes zien er prima aus jah, nix poreus ofzo iig.

Toedels

Profiel  

Gepost: 01 mei 2011 02:03 PM
  [ # 12 ]
Glenn- schreef:

@ Leo:

ik ben wel een lullo’s maar zo erg ist nog net niet;)
ik bedoelde meer de kachelradiator ontluchten oid.

Laughing

Nee, ergens anders kun je niet ontluchten. Kachelradiator is niet het hoogste punt dus daar valt ook niets te ontluchten.  Wink

Profiel  

Glenn-
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 mei 2011 02:05 PM
  [ # 13 ]

Kan ik de auto dan het beste onder een bepaalde hoek zetten? of gewoon horizontaal is goed?

Profiel  

Mtjf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81

- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Gepost: 01 mei 2011 02:50 PM
  [ # 14 ]

Even een vraagje aan la leo tussen door: heb het topic gevolgd en ga nu mijn Pallas 2 liter uit 76 effe schoonspoelen. Maar heb jij ook een l vormige slang die boven op het blok ligt. Bij mijn slang “zweet ie ” koelvloeistof op de aansluiting van slang en blok. Of is er een trucje om het weer “waterdicht te maken”. Het lijkt mij niet dat je daar baers leacks voor in je blok mikt.

Afbeelding Bijlagen
Afb1066.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mtjf

Profiel  

Gepost: 01 mei 2011 04:29 PM
  [ # 15 ]

@Glenn: Horizontaal is goed.

@Mtjf: Mijn Pallas heeft een heel andere motor, jij hebt nog het oude DS-blok (typeaanduiding ‘2000’) de mijne heeft een Renault-motor (typeaanduiding ‘20’), dus die slang heb ik niet.

Maakt echter niet uit voor het antwoord. Want dat luidt: ofwel de slangklem zit te los, ofwel de slang zelf is gaar en poreus (haarscheurtjes). Je kunt proberen de klem aan te draaien, desnoods vervangen door een nieuwe, maar als het blijft zweten, de slang vervangen door een betere of nieuwe, die verheugend genoeg nog/weer te koop zijn: Koelwaterslang

Succes!

Edit: ik lees je vraag nogmaals en het kan ook zijn dat je bedoelde: heb jij nog zo’n slang te koop?
Nouja, dat hoor ik dan wel… wat je bedoelde Laughing

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook