Moguh,
ik heb een paar dagen geleden BAR’s nural reiniger in mijn koel systeem gestopt omdat de kleur aan de binnenkant van mijn koelslangen me niet helemaal beviel.
Ik wilde de koelvloeistof vervangen, die werd een beetje oud, toen zag ik dat mijn slangen aan de binnenkant bedekt waren met een rood laagje, raa raa…
Maar goed, reinigings meuk erin gegooid, totaal 130 km mee gereden, met de kachelradiator op 30 graden! om die ook mooi mee te spoelen.
Maar nu wil ik het hele systeem doorspoelen en er nieuwe koelvloeistof en zo’n anti lek/kalk/roest aditive in doen.
Maar nu, hoe spoel ik mijn hele koel systeem? dus zodat ik ook mijn kachelradiator mee neem?
Ik heb iets gelezen over een dop onderin de motor… maar dan gaat er 12 liter in!?
BVD,
Glenn
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Hé Glenn, om half 3 in de middag nog beginnen met ‘moguh’. Dat lijkt wel een gevalletje Lullo’s van Jiskefet.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
ik ben ook best wel een lullo’s
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Inderdaad die plug voorop het blok losdraaien en alles aftappen.
Moest even zoeken, maar ziedaar, ik heb het al eens beschreven: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209902/P15/#1401076
Doorspoelen via het koelbolletje (tuinslang erin) dan loopt het altijd ook door de kachel.
10 Liter gaat er daarna zeker wel in. En let vooral op dat je ook goed alles weer ontlucht.
Gebruikt pure koelvloeistof van goede kwaliteit. Een additief hoeft niet, maar versterkt wel de werking van de dopes in de vloeistof en zorgt daardoor voor minder corrosie.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die bout onderaan het blok komt niet los.
Iemand een tip? of is het gewoon een kwestie van meer kracht?
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
WD40 en ff laten weken, dan laten “schrikken”. Dwz kruissleutel (oid) erop en met een hamer een flinke tik geven, dan zou hij door de impuls los moeten schieten.
edit: in mijn geval was het genoeg om even een flinke klap op mn ratel te geven, toen kwam hij al los (na WD40 uiteraard.)
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.
Helaas, kruipolie shockspray nix helpt. Mijn kruissleutel past niet, meppen op de ratel helpt niet.
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Hij is los!!!
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Zijn er meer ontluchtigns ventielen behalve die twee op het blok en de waterpomp?
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bovenop de radiateur!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Hé Glenn, hoe zien je slangetjes er nu uit??
@ Leo:
ik ben wel een lullo’s maar zo erg ist nog net niet;)
ik bedoelde meer de kachelradiator ontluchten oid.
@Falk:
mijn slangetjes zien er prima aus jah, nix poreus ofzo iig.
Toedels
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Glenn- schreef:@ Leo:
ik ben wel een lullo’s maar zo erg ist nog net niet;)
ik bedoelde meer de kachelradiator ontluchten oid.
Nee, ergens anders kun je niet ontluchten. Kachelradiator is niet het hoogste punt dus daar valt ook niets te ontluchten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Kan ik de auto dan het beste onder een bepaalde hoek zetten? of gewoon horizontaal is goed?
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.


Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Even een vraagje aan la leo tussen door: heb het topic gevolgd en ga nu mijn Pallas 2 liter uit 76 effe schoonspoelen. Maar heb jij ook een l vormige slang die boven op het blok ligt. Bij mijn slang “zweet ie ” koelvloeistof op de aansluiting van slang en blok. Of is er een trucje om het weer “waterdicht te maken”. Het lijkt mij niet dat je daar baers leacks voor in je blok mikt.
Mtjf






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@Glenn: Horizontaal is goed.
@Mtjf: Mijn Pallas heeft een heel andere motor, jij hebt nog het oude DS-blok (typeaanduiding ‘2000’) de mijne heeft een Renault-motor (typeaanduiding ‘20’), dus die slang heb ik niet.
Maakt echter niet uit voor het antwoord. Want dat luidt: ofwel de slangklem zit te los, ofwel de slang zelf is gaar en poreus (haarscheurtjes). Je kunt proberen de klem aan te draaien, desnoods vervangen door een nieuwe, maar als het blijft zweten, de slang vervangen door een betere of nieuwe, die verheugend genoeg nog/weer te koop zijn: Koelwaterslang
Succes!
Edit: ik lees je vraag nogmaals en het kan ook zijn dat je bedoelde: heb jij nog zo’n slang te koop?
Nouja, dat hoor ik dan wel… wat je bedoelde
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D