voorremmen zx break 1.4
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 30 april 2011 11:46 PM

Dit weekend lekker aan de slag geweest met de zx. Met name de remmen voor.
Linksvoor begonnen, wiel eraf, remklauw schoonmaken met staalborstel en remmenreiniger er overheen.
Blokjes eruit, remklauw los en kijken of slang er vanaf gaat, nee remklauw er weer op. Remschijf eraf, boutjes gingen al wat moeilijk.
Remcylider er zo ver uit als ik durf, inspecteren schoonmaken terugduwen(dat gaat bij mn bmw soepeler)
nieuwe remvloeistof vacuum pomp testen, die doet het goed, remvloeistof aan die kant nieuw.
Remschijf er weer op, pats een van die stomme torx schroefjes afgebroken. nergens kan ik vinden wat het moment van die schroefjes zijn dus op de gok 15nm gedaan, niet goed dus.
Proberen uit te boren maar na 3mm was accu leeg dus morgen of Maandag pas weer verder daar mee. Als ik een boutuitdraai unit kan vinden voor 5mm boutje. Iemand nog tips daar voor?
Dan maar andere kant, krak onluchtingsnippel gebroken, niet geheel onverwachts, die dingen flikken dat wel vaker. Hoe krijg ik die er weer uit of heeft iemand nog een goede remklauw voor me liggen voor een zachte prijs?
Verder zag ik dat de slijtage sensoren aan beide kanten doorgeknipt waren en dat maar aan een kant er van die anti rammel clipjes op zaten, die ik er met geen mogelijkeid op de nieuwe blokjes krijg, maar zijn ook niet essentieel als ik het zo bekijk.
Waarom hebben zij die sensors doorgeknipt, vond het wel een handig snufje.
Volgende week achterremmerij bekijken. Op het apk rapport stond hoge mate van slijtage remonderdelen, nou voor zag er best goed uit, deze blokjes gaan er gewoon op als de huidige versleten zijn. Hoe lang gaan die eigenlijk mee?

Dat was het weer voor nu, foto’s komen nog wel met een boel andere vragen als, waar is dit voor en mis ik hier niets enz

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 mei 2011 02:47 AM
  [ # 1 ]

Voor die schroefjes word er geen moment voorgeschreven, die zijn er alleen om de schijf op zijn plek te houden tijdens het monteren van het wiel. Die schroefjes monteer je met een beetje kopervet, en zet je heel lichtjes vast, zodat ze weer makkelijk los kunnen. Ze kunnen toch geen kant op als het wiel erop zit en de wielbouten houden de schijf wel op zijn plek.

15nm is gangbaar voor M6 boutjes, die torx schroefjes zijn M4, als je het met een momentsleutel wil doen dan zou het hooguit 5nm zijn. Een momentsleutel in dat bereik is niet goedkoop, voor dat bedrag kun je een grote beurt bij de dealer laten uitvoeren. Hou er verder rekening mee dat een momentsleutel van 15 tot 50nm, in het lage bereik minder nauwkeurig is, voor 5nm zou je een sleutel moeten hebben die van 5 tot 15nm gaat.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 01 mei 2011 11:04 AM
  [ # 2 ]

Sterker nog: er zijn ook auto’s (mijn AX) waar de schijf helemaal los zit op de naaf en alleen door de drie wielbouten wordt vastgehouden. Dat werkt ook.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 01 mei 2011 09:46 PM
  [ # 3 ]

Ok goed om te weten allemaal. Er zit al een mooi 4mm gat in het boutje, morgen hopelijk een linkse tap kopen en loshalen die handel. Uiteraard vet ik alle schroeven in met kopervet. Ik heb toevallig 2 moment sleutels, 0-24 en 24-200, waren best te betalen ooit bij louis.de.
Ik heb de schijf nu vastgezet met een moer, morgen mag de vrouw het kind wegbrengen en na mijn theorie examen(motorrij instructeur) ga ik weer met de auto aan de slag.
Ontluchtingsnippel is afgebroken, zijn er nog tips hoe ik die eruit haal?
De nieuwe remmerij wat voorzichtig getest net en alles werkt naar behoren. Geen piepende of krakende geluiden meer dus dat lijkt wel knor.
Is er een manier om de rechts voor ook van nieuwe remolie te voorzien zonder gebruikt van het ontluchtingsnippel? Ik heb zo een mooie vacuum set gekocht.

Ik zet zo wat foto’s op het forum.

mvg

pUch

ps. kan ik gewoon andere passende boutjes zoeken voor die remschijf of moeten het perse dezelfde zijn?

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook