Troubles in paradise; Mijn C6 heeft sinds gisteren opeens kuren. Niet 1 storing maar 3 tegelijk.
Na een probleemloze rit naar Den Haag en terug, hoorde ik een rare rammel in de automaat nadat ik na een tankbeurt bij Shell Hazeldonk de auto weer startte. De computer gaf geen storing aan en de rammel verdween vanzelf, dus reed ik door. Thuis gekomen rook ik wel een verschroeide lucht, maar kon geen oorzaak vinden
Vanmorgen wou ik weer wegrijden, maar opeens kreeg ik de melding van een storing in het ESP. De melding verscheen en verdween, dus ik reed weg, maar enkele meters later was het terug, deze keer vergezeld van de rammel.
Ik heb de auto aan de kant gezet, om te achterhalen wat er aan de hand was. Toen ik de automaat weer van Park in Drive wou zetten, was de pook met geen tien paarden van zijn plaats te krijgen, en viel het mij op dat de parkeerrem inmiddels spontaan was aangetrokken.
Omdat ik de parkeerrem er niet meer af kreeg, heb ik de noodprocedure toegepast, maar dat hielp al net zoveel. Vervolgens het contact afgezet, even gewacht, weer gestart, en weer geprobeerd, maar weer geen resultaat. Ik had mij er al mee verenigd dat er niets anders op zat dan de auto naar de garage te laten slepen, maar wou toch nog een laatste poging wagen, dus de auto weer uit en aan gezet. Tot mijn verbazing had de parkeerrem zichzelf gelost, was de ESP melding verdwenen, en deed de automaat weer geruisloos zijn werk.
Omdat ik het toch niet vertrouwde, heb ik mijn garage gebeld, maar die was tot begin april volgeboekt. Dus een ander gebeld en even langs gereden. Bij het starten verscheen de ESP melding weer en deze keer was het vergezeld van de melding dat er ook een storing in de parkeerrem was. De rammel was deze keer niet van de partij.
De garage heeft iets gevonden in het remsysteem, maar wil volgende week maandag de auto doorlichten om de oorzaak van de andere storingen te achterhalen.
Volgende week dus meer hierover, maar wie van jullie heeft deze storingen al eerder gehad?
Aad,
Geen van de storingen die jij opnoemt ben ik gelukkig in de afgelopen 5 jaar tegengekomen.
De rammel in de versnellingsbak (als het tenminste daar vandaan komt) kan ik niet echt plaatsen. Ook mijn vorige voiture (XM V6) had een automaat maar daar heb ik in de loop der jaren evenmin vreemde geluiden uit kunnen waarnemen.
De overige storingen lijken verdacht veel op een elektronisch probleem (mogelijk als gevolg van een slechte verbinding ergens, een beetje een zwak puntje van de Citroëns door de jaren heen, met name de verbindingen).
Heeft de garage de computer al uitgelezen op storingsmeldingen ?
Ter info: ik ben zelf in het bezit van de Lexia3 interface en kan met de laptop eventuele storingen ook uitlezen en indien nodig e.e.a. resetten.
Het probleem met de bijgeluiden in de automaat en de vreemde lucht zou ik toch door de garage laten checken. Reparatie van deze bakken is per definitie behoorlijk prijzig.
Als ik iets voor jou in dezen kan betekenen hoor ik dat graag.
Hi32svjl,
De auto staat sinds vandaag bij de garage voor nader onderzoek en hopelijk een snelle reparatie.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben vwb het electronische probleem. De garage had al 1 onderdeel gevonden met een slecht contact, maar vandaag wordt de C6 helemaal doorgelicht. Wordt vervolgd dus.
En hartelijk dank voor je aanbod. Het is goed om te weten dat je de Lexia interface hebt. De info die de boordcomputer laat zien is erg weining, en verdwijnt ook weer.
Ik weet bar weinig van auto’s, maar op het vlak van ICT ( 1 van je interesses) kan ik je misschien wel weer van dienst zijn.
Ik heb mijn auto eind van deze dag weer op mogen halen bij de garage. Het lijkt erop dat een defecte schakelaar van het remlicht de oorzaak was van de 3 problemen.
Bij monde van mijn garagist: om de auto te kunnen starten, moet het rempedaal worden ingedrukt. Hierdoor wordt de schakelaar van het remlicht geactiveerd, en dit heeft ook een effect op de automaat en waarschijnlijk het ESP.
De schakelaar is vervangen en de komende dagen/weken zal blijken of dit de problemen echt heeft opgelost. Wordt vervolgd.
Aad,
De verklaring van de garage klinkt inderdaad plausibel. Het lijkt er een beetje op dat ook bij de C6 mogelijk de elektra/elektronica een wat zwakker puntje is van Citroën.
Heb al eerder een mailtje gehad over het uitvallen van de limiter/cruise controlfunctie en dat ook in mijn eigen voiture gehad. Ook deze storing is waarschijnlijk een gevolg van slecht contact in de (stuur)schakelaar.
Even afwachten dus wat de garagist gaat ontdekken.
Is er nog iets bekend over het bijgeluid uit de versnellingsbak of is dat mogelijk ook veroorzaakt door een elektronische storing?
En enige kennis van ICT is in de moderne auto overigens bijzonder handig….........
Heb zelf lang in elektrobranche gewerkt, later omgeschakeld naar bouwkunde, maar de elektronica en ICT zijn altijd mijn hobby gebleven.
Tegenwoordig komt me dat erg van pas bij het omschakelen naar de door woningcorporaties gebruikte systemen die kennelijk bij iedere club verschillend moeten zijn!!
Ben benieuwd wat mijn volgende job gaat worden en wat voor systeem daar gebruikt wordt om alle ins en outs in beeld te brengen voor het management.
Met vriendelijke groet,
Con Boot
Breda
Hi Con,
Wat ik van mijn garagist begrijp is dat vandaag de dag met al die electronica zo ongeveer alles in alles grijpt.
Dat ene defecte contactje zou ook het rammeltje veroorzaakt hebben. Wat er kennelijk gebeurd bij de start procedure is dat door op de rem te trappen de automaat wordt geblokkeerd/gedeblokkeerd.
Als dat contactje dus in snel tempo wel/niet werkt, dan wordt de automaat dus met dezelfde snelheid geblokkeerd/gedeblokkeerd. Resultaat; een rammelend geluid.
Hoe het ESP hierin past kon hijj me niet vertellen.
Het lijkt erop dat de auto’s van vandaag steeds meer trekjes beginnen te vertonen van geintegreerde enterprise systemen. Draai links iets aan en rechts valt er iets af.
Je opmerking over de cooperaties komt me bekend voor. Gelukkig heeft de autoindustrie een sterk streven naar standaardisatie!
Hallo Aad,
fijn voor je dat de schade mee lijkt te vallen. Had jouw garage ook een verklaring voor de schroei- brandlucht die je rook?
Peter
Hi Peter,
Nee, maar ik heb er ook niet meer expliciet naar gevraagd. Ik vermoed dat de defecte schakelaar ook een effect heeft gehad op de parkeerrem zelf, waardoor deze waarschijnlijk tijdens het rijden aan en uit schakelde. Onvoldoende om tijdens de rit enige vertraging te merken, maar voldoende voor een schroeilucht.
Ik moet binnenkort toch weer naar de garage (deze keer voor een voorstoel die niet meer omhoog of omlaag gaat), dus dan kan ik meteen laten nakijken hoe het met de remmen staat.
Groet,
Aad L.