Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Eindelijk een topic openen over de aanschaf van m’n BX16RS automatic, deze BX eind vorig jaar aangeschaft bouwjaar maart 86 en 111600km op de teller, dus sinds kort belastingvrij. Destijds is de BX aangeschaft bij een citroen dealer in de provincie Zeeland en blijft deze BX lekker in Zeeland. Het chassis verkeert in goede staat geen roest, bij 2 van de 4 portieren zit aan de onderkant wel roest dus daar moet wel iets aan gedaan worden in de toekomst. Het interieur is buiten de 2 voorstoelen in goede staat, de bekleding van de voorstoelen begint wel dun te worden. Het zal niet makkelijk zijn om daar iets vervangend voor te vinden . Momenteel zit er een moderne radio ingebouwd met in de grijze hoedenplank 2 boxen (originele hoedenplank zit er ook bij)trouwens de radio van toen ook. Van deze beige gekleurde BX is wel een topic over geweest. Had al eerder een BX14 ’86 in bezit gehad fijne auto weinig problemen, bij de stand van 320000 knalde er een auto op de achterkant dus einde oefening jammer anders was de auto waarschijnlijk nog steeds in m’n bezit. Dit jaar met de BX naar Spanje gereden zo’n 4000 km heen en terug plus nog wat km daar in de omgeving. Van uit Zeeland vertrokken we naar Spanje,ot Reims liep de reis voorspoedig, toen de BX zei doe het zelf maar. Dan de auto op de vrachtwagen gelierd , naar de garage vervoerd en proberen met stem, handen en voeten uitteleggen wat er aan de hand is. Na lang zoeken en een lunch pauze van 2 uur probleem gevonden. Ze hadden de carburateur al gereinigd er weer op, nog niet goed toen kwamen ze er achter dat zeg maar onder de carburateur een slangetje van ong. 10cm aan een kant poreus was geworden. Toen was het probleem opgelost, nog afstellen papieren regelen (ANWB lid dus dat zit wel goed)Met een vertraging van zo, 8 uur konden we weer op weg naar Spanje. Dan s, avonds een hotel zoeken volgende dag weer opweg en na 14 rijden met de nodige pauzes aangekomen de BX bleef het goed doen. OP de terugweg liep alles op rolletjes, tot we bij de Belgische -Nederlandse grens arriveerden en in de file terecht kwamen na een tijd begon het lampje van de koeling te branden, verdorie. Aan de kant gezet en natuurlijk de dop toch nog iets te vroeg er afgehaald moest toen wel koelvloeistof bijvullen, want ik had er geen erg in dat de koelvin niet draaide. Gewacht tot de file opgelost was en rijden maar weer. Na een tijd ging het lampje weer branden, gelukkig vlakbij een benzinestation koelvloeistof gekocht en bijgevuld. (na zo’n dag lijk je toch wel een beetje suf te worden) en hup door de westerschelde tunnel en net toen we er door waren ging dat vervelende lampje weer branden. Blijkbaar was ik niet zo helder meer want ik kon niet meer op het idee komen om de boel nog eens op het gemak bij te vullen te ontluchten en eventueel de vin constant te laten draaien Moeders de vrouw zei nu bel ik de ANWB zo gezegd zo gedaan. Gelukkig was er geen schade en na de radiateur te ontluchten konden we onze weg weer vervolgen en waren we na een uurtje eindelijk thuis. Dus de storingen waren eigenlijk niet groot en heeft de BX het prima gedaan. Wat verder nog te vertellen over deze BX, de automatische bak blijf wel wennen omdat de schakelmomenten vast liggen en men daar niet veel invloed op kan uitoefenen. Verder schakelt de BX zonder problemen en best vloeiend. Wat vering betreft vind ik de BX nog aan de stugge kant, de voorste veerbollen zijn afgelopen jaar wel gevuld en nu de achterste bollen nog een keer na lopen en wil ik de LHM binnenkort verversen. Er zullen best nog wel dingetjes zijn maar dat komt wel en hier wil het voorlopig even bij laten.
Groetjes Cor
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
gefeliciteerd met deze klassieker
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ha Cor,
Gefeliciteerd! Mooie kleur en leuke kar. Nu nog foto’s!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !!
En wat die schakelmomenten betreft: met je gaspedaal
kun je daar best wel veel invloed op uitoefenen.
Tenminste dat is mijn ervaring met een 16 TRS automatic.
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
dank voor de reacties.Wat de automatische bak betreft is het bij mij zo dat bij zo’n 20km, zo’n 45km en zo’n 65 km er geschakeld.Weet niet hoe je dat verder kan beinvloeden. Hier de foto’s
eerts gevalletje poech in Frankrij
De BX in Spanje bij een stuwmeer
Ik maak steeds de fout om te weinig foto’s te maken
Gr Cor
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gave BX!
Véél rijplezier ermee!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Erg mooie bix. Wat doe ik in hemelsnaam met een type2?
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wat een schitterende BX, wees er zuinig op!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
De mooiste kleur voor een BX ph1
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Hoi Cor,
Dat is een hele mooie wagen, hoop dat je er nog lang
heel veel plezier van/mee hebt !!
Wat betreft die schakelmomenten, die kloppen wel
met mijn auto ( rond de 2500 toeren )en zijn volgens mij ook prima.
Maar als ik heel rustig gas geef schakelt die nog eerder en
als je “pittiger” gaat rijden trekt die veel verder door, dat
is wat ik bedoelde met beinvloeden via het gaspedaal van
de schakelmomenten.
Ik heb een type2, maar ik neem aan dat die op dat
gebied hetzelfde is als een type1.
groet, Gradus.
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Is wel de bedoeling om er nog lang plezier van te hebben Tips met gas zullen we eens proberen ,heeft iemand nog tips wat de vering betref.Ga op Citromobile de achterste bollen en de voorraadbol laten vullen,daarna de LHM verversen en het filter en vvat schoonmaken.Zijn er dan nog tips om eens naar te kijken
Gr Cor
Al Hydraurincage erin gehad?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Is dat een soort van spoelolie.
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Al met al is het alweer een hele tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen,de bx moest gekeurd worden en helaas afgekeurd .Het eerste punt van afkeur de twee stuurhoezen kapot.De stuurkogel er afhalen met een soort poelitrekker , de hoezen soepel maken in warm water (gelezen in het forum).De klemmetjes op de hoezen lijkt me best nog wel een gefrunnik .Misschien iemand nog tips altijd welkom.Tweede punt roest op de lijker remschijf, lijkt me iets makkelijker optelossen Kreeg als advies mee om gelijk de linker remblokjes te vervangen,dus we maar eens kijken of het gaat lukken.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kan de auto toch naar een specialist brengen als je een klus niet aankan of (nog) niet aan durft?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Dat is natuurlijk een mogelijkheid maar aan de andere kant geeft het ook wel voldoening om het zelf te proberen en als het dan lukt is dat natuurlijk prima en kan je steeds wat verder gaan .