Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
trxke schreef:Zo na meer dan een jaar nog eens een update.
Er zit er sinds een tijdje een Blackstone radiator in wat wel te merken was op de warme dagen afgelopen zomer.
De airco doet het trouwens meer dan een jaar na het inbouwen nog steeds perfekt, echt een plezier om in te rijden.Vandaag is de CX op de technische keuring ook weer voor een jaar goedgekeurd.
Deze maand word de CX volgens het ORG-nummer 25jaar oud, en volgende maand op 19/11 is hij 25jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen.Iemand nog een oudere GTi Turbo?
goed om te horen dat je airco project het ook houdt op langere termijn !
die blackstone radiator, dat is de standaard (moderne) vervanger ?
dan heb ik die ook een keer laten monteren, en toen was mijn KVS 10 gr. lager !! nu rond de 78 gr. daarvoor 88 gr. bij gewoon gebruik. dat is wel wat ! merk jij dat ook ?
ik moet misschien nog aan de slag met de airco. je had een custom condensor geplaatst ?
die is groter dan de originele ? dan beter koel rendement ??
is dat lastig om daar een vervanger voor te vinden ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Al weer bijna een jaar geleden dat ik hier nog iets geschreven heb.
De CX doet het goed en er is niets aan te doen geweest tot vorige week de voorste demper begon lawaai te maken.
De demper was dus doorgeroest, niet verwonderlijk omdat de volledige uitlaat al meer de 10jaar oud is.
Dus de complete uitlaat er even onderuit gehaald, het was geen lachertje om dit alleen te doen.
Nu was er aan de achterste demper buiten wat vliegroest niets aan op te merken, maar omdat ik al sinds jaren meerdere nieuwe dempers heb liggen is er maar een komplete nieuwe uitlaat ondergegaan.
Ik heb altijd al willen weten hoe zo’n originele Turbodemper is op gebouwd en nu had ik de kans, dus heb ik er de slijpmolen eens ingezet.
Bovenaan op de foto de originele Turbodemper onderaan een aftermarket 2,4 GTi demper.
Buiten het feit dat het hier gaat om dempers van 2 verschillende CX type’s is er toch een merkelijk verschil in opbouw en kwaliteit hiervan.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
zeker grappig om eens te zien !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 615
Geregistreerd: 19-01-2009
- CX 25 GTi Turbo 2
Grappig om te zien dat er ook vooral geen dempingsmateriaal meer inzit.
Ex: CX 22 TRS
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Mooi gezicht zo’n nieuwe uitlaat
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Even een oud topic afgestoft.
Ik las met interesse de inbouw van de airco door Trxke.
Wellicht mag ik even gebruikmaken van je kennis van het systeem.
Ik kamp met het feit dat mijn airco (seirie 1) nadat ik deze heb aangezet pas minuten later inschakelt.
Stel je voor: een warme dag. Ik stap in. Start de motor en zet de airco aan.
Eerst gebeurt er helemaal niets: geen verhoogd toerental, geen blower die aangaat en geen compressorpomp die inspringt.
Pas na een aantal kilometers schakelt het systeem in en blijft die reis het verder goed doen.
Ik heb het electrische schema bekeken en de relais onder de linkerkoplamp gecheckt. Deze lijken allemaal goed te werken.
In het schema zit ook nog een drukschakeling opgenomen. Ik begrijp niet helemaal wat de functie van deze schakeling. Slaat deze uit bij een te hoge druk? Of belemmert deze inschakeling bij te lage druk?
Waar zit deze schakelaar?
Heb je verder nog tips over waar het probleem kan zitten?
Dank je voor je hulp.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartens schreef:In het schema zit ook nog een drukschakeling opgenomen. Ik begrijp niet helemaal wat de functie van deze schakeling. Slaat deze uit bij een te hoge druk? Of belemmert deze inschakeling bij te lage druk?
Waar zit deze schakelaar?
Het hangt een beetje af van de uitvoering, maar in pricipe schakelt deze bij een te lage druk. Dus, als de druk in het systeem te laag is zal de aircopomp niet kunnen inslaan. Er zijn echter ook drukcontacten met een dubbele functie: die zorgen er voor dat de zaak uitschakelt bij een lage én te hoge druk. De schakelaar zit op het filter/droger.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Die schakelaar verklaart dus niet mijn probleem. Tenzij deze schakelaar natuurlijk een los contact heeft oid.
Ik zal ‘m eens opzoeken en doorverbinden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Dat ziet er goed uit
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het is weer veel te lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb over deze bijzondere voiture, dus bij deze.
Eigenlijk is er niet echt veel gebeurd afgelopen jaren, de CX doet bijzonder weinig km en doet het werkelijk altijd goed (hout vasthouden).
Afgelopen zomer is er meer mee gereden dan andere jaren, de airco is wel bijgevuld omdat deze niet meer koelde zoals het moest.
Enige probleem wat ik ondervonden heb is dat wanneer de airco aanstond tijdens de rit dat de CX de volgende rit amper starte.
De batterij was onvoldoende geladen, na wat meetwerk kwam ik tot de conclusie dat de alternator onvoldoende bij lade met de airco aan.
Nu had ik bij het inbouwen van de originele airco enkele jaren terug er niet bij stil gestaan dat een CX benzine met airco een 80amp. alternator heeft en mijn CX had origineel geen airco dus hier zat een 70amp alternator in (welke nog bijna nieuw was)
Dus is er een nieuwe 80amp alternator ingekomen en het probleem was opgelost.
Ook is de CX deze zomer een gedenkwaardige km.stand gepasseerd:
Ook werd de “Turbo” (zoals deze hier thuis genoemd word) getrakteerd op vers rubber
Verder heb ik een week of 3 geleden de kleppen gesteld, dit was niet meer gebeurd sinds de motorwissel.
Begin oktober moest de “Turbo” weer naar de jaarlijkse keuring buiten het feit dat er weer gediscussieerd werd over de bandenspanning achteraan (1.5bar) waren er geen problemen en werd de voiture weer blanco goedgekeurd voor 1 jaar.
Ondertussen is de CX weer verjaart en is hij nu ook de 30 gepasseerd.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op zo’n km stand moet je ‘m eigenlijk kunnen stilzetten . En inderdaad kost de airco-installatie dankzij continu draaiende fans wel wat stroom. Eigenlijk wel raar van die alternator, want heel veel CX-en hebben een achteraf door de dealer ingebouwd airco systeem, zo ook de mijne.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
@break23m,
Jouw CX is een Prestige Turbo als ik het goed heb?
Prestige’s werden altijd standaard geleverd met airco, dus dat is zeer zeker een origineel systeem.
En er zal in uw CX dan ook een 80amp. alternator zitten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd serie 2 Prestige (Turbo of automaat) heeft altijd airco.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ook een serie 1 Prestige heeft altijd standaard airco, zelfs de laagdaks.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja klopt, limo weer niet…