Hoi allemaal, ik zit met een probleempje, net als mijn vorige BX heeft ook deze BX een probleem met de koelfan. Hij doet het niet meer.
Als mijn motor warm is zou de fan moeten draaien wat ie niet doet, ook krijg ik geen indicatie dat de motor te warm wordt. Terwijl ik toch wel vermoed dat hij wel eens te heet is geweest door stank van de motor enzo.
Bij de vorige BX heb ik de sensor in de radiator gebypassed en een draadje in de stekker gestopt om de fan continue op hoogste stand te laten draaien. Erg goed is dit niet lijkt mij. Hebben jullie een idee waar ik moet zoeken voor het probleem. Want ook door het feit dat op mijn dashboard geen indicatie komt van een te warme motor doet me denken aan een ander probleem.
.Prutselaar.
Re: BX koel fan werkt niet
Erwin_B schreef:Hoi allemaal, ik zit met een probleempje, net als mijn vorige BX heeft ook deze BX een probleem met de koelfan. Hij doet het niet meer.
Als mijn motor warm is zou de fan moeten draaien wat ie niet doet, ook krijg ik geen indicatie dat de motor te warm wordt. Terwijl ik toch wel vermoed dat hij wel eens te heet is geweest door stank van de motor enzo.
Bij de vorige BX heb ik de sensor in de radiator gebypassed en een draadje in de stekker gestopt om de fan continue op hoogste stand te laten draaien. Erg goed is dit niet lijkt mij. Hebben jullie een idee waar ik moet zoeken voor het probleem. Want ook door het feit dat op mijn dashboard geen indicatie komt van een te warme motor doet me denken aan een ander probleem.
Ten eerste: wat voor type BX is het?
Een BX met 2 standenfan hoor je namelijk niet in de wagen in de laagste stand draaien. Check het draaien dus van de fan als je voor de wagen staat en deze staionair draait. Bij een diesel kan het een eeuwigheid duren voodat deze echt heet is, terwijl het bij een benzine auto redelijk snel gaat.
Afhankelijk van de uitvoering zit er 1 of 2 lampjes in het dash om oververhitting aan te geven. Die gaan zelden stuk.
Het is volgens mij een BX TRI 1.6 benzine uit 93.
Ik heb het gecontroleerd na een rit waarbij mijn motor goed heet was en daarna stationair te laten draaien en inderdaad motorkap om hoog om te kijken.
Ook heb ik de zekeringen nagekeken, ze lijken allemaal heel, ik weet dat ik ze eigenlijk moet door meten om zeker te zijn alleen had toen niet de mogelijkheid daar toe.
Vanmiddag wil ik er weer naar kijken en nog wat testjes doen om er achter te komen waar het precies zit.
.Prutselaar.
Het duurt, met dit weer, best lang voordat de BX-motor op temperatuur komt.
Heb je een BX met een temperatuurmeter voor de koelvloeistof of alleen lampjes? Check de doorstroming van de koelvloeistof door de dikke slangen die naar de radiator en van de radiator gaat. Als beide op een gegeven moment warm worden (als de thermostaat opengaat), dan werkt in ieder geval de thermostaat correct.
Als de fan dan nog niet gaat draaien (als de temperatuur echt bereikt is!) dan is het thermocontact stuk. Dit is simpel te vervangen.
Je weet al waar het thermocontact zit, want je hebt het al een keer kortgesloten.
Erwin_B schreef:Het is volgens mij een BX TRI 1.6 benzine uit 93.
Ik heb het gecontroleerd na een rit waarbij mijn motor goed heet was en daarna stationair te laten draaien en inderdaad motorkap om hoog om te kijken.Ook heb ik de zekeringen nagekeken, ze lijken allemaal heel, ik weet dat ik ze eigenlijk moet door meten om zeker te zijn alleen had toen niet de mogelijkheid daar toe.
Vanmiddag wil ik er weer naar kijken en nog wat testjes doen om er achter te komen waar het precies zit.
TRI uit 93? Heel interessant..
Maar goed: wslk heb je een 2 standenfan en 2 verklikkerlichtes (een knipperende gele en een rode). Check idd of de radiateur goed heet wordt. Het kan rustig een minuut of 10 duren voor de fan aanslaat. Je ziet trouwens zo of je een 1 of 2 standenfan hebt. Met een 2-standennfan heeft het thermocontact (in de radiateur) 3 contacten en anders 2.
Deze bx heeft alleen ledjes, aan de rechterkant.
Moet om zo’n termocontact te vervangen het koelsystem leeg?
KLopt het ook dat als het termo contact kapot is dat mijn motor niet of heel laat van de chook af komt? Hij liep altijd als hij warm was op ongeveer 850 a 900 maar hij loopt stationair nu altijd op 1000 of hoger (als ie warm is).
.Prutselaar.
Erwin_B schreef:Deze bx heeft alleen ledjes, aan de rechterkant.
Moet om zo’n termocontact te vervangen het koelsystem leeg?
KLopt het ook dat als het termo contact kapot is dat mijn motor niet of heel laat van de chook af komt? Hij liep altijd als hij warm was op ongeveer 850 a 900 maar hij loopt stationair nu altijd op 1000 of hoger (als ie warm is).
Een injectiemotor heeft geen choke. Er wordt als ie koud is wel meer benzine ingespoten, maar dat is een iets ander principe dan bij een carburateurmotor. De contacten die het injectiesysteem aansturen werken onafhankelijk van de contacten die de verklikkerlampjes (geen leds) sturen en het thermocontact dat de fan aanstuurt. Er zitten dus iets van 4 verchillende contacten. Soms zijn meerdere contacten in 1 sensor geintegreerd.
Thermocontact kun je gewoon snel wisselen. Losdraaien. snel je duim op het gat. Dan de andere er weer in draaien. Zo mors je nauwelijks.
Dankje wel, ik ga er naar kijken en proberen te verhelpen, ik zal het hier posten wat de resultaten zijn.
.Prutselaar.
Erwin_B schreef:Dankje wel, ik ga er naar kijken en proberen te verhelpen, ik zal het hier posten wat de resultaten zijn.
Succes!
een echte kwaal is dat de thermocontacten kapot gaan. ik heb er wel eens een nieuwe ingezet. was hartje zomer. na een aantal files te hebben getrotseerd, was het thermocontact alweer overleden.
persoonlijk wil ik nog 2 schakelaars maken in de auto dat ik zelf kan bepalen wanneer de fan aangaat en wanneer ik deze uitzet.
zo heb ik zelf in de hand wat de temperatuur doet
de automatische choke werkt ook via een temperatuur sonde die in de cilinderkop zit. als deze kapot is start de auto vaak heel moeilijk. ik denk dat je bij warme motor het best gewoon even het stationair moet bijstellen. bij de GTi trilde de schroef vaak een paar slagen zodat het stationair te hoog of te laag was na een tijdje. even bijstellen en klaar was kees.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Heb je toen die thermo contacten van de sloop gehaald? De dealer zegt dat ze nieuwe ongeveer een euro of 40 zijn. Alleen als ze snel kapot kunnen gaan, lijkt me wel handig om ze nieuw te kopen?
Dat idee om een schakelaar te klussen om het zelf te regelen heb ik bij mijn vorige BX ook gehad. omdat het wel langer duurde tot ie warm was.
Mijn BX start prima alleen als ie heet is dan loopt ie 1000rpm en soms dan gaat ie in stationair stotteren en haperen en als ie dan uitvalt moet ik wel even doorstarten, gelukkig heb ik hier de laatste tijd geen last van gehad alleen in de zomer
Als mijn koeling goed werkt weer en mijn stationair toerental blijft hoog ga ik daar eens naar kijken. Alleen het afstellen van dergelijke dingen is nieuwe voor mij. Dus moet ik er even naar gaan zoeken
.Prutselaar.
ik heb toen nieuwe thermocontacten gehaald. 2 stuks, waren binnen 5 weken allebei kaduuk. en dat bleef zo maar doorgaan.
ik heb toen [not-sure mode on] €20 [/not-sure mode off] betaald voor die sensors, per stuk.
het zijn gewoon probleem dingen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Misschien ook eens de zekeringen onder de motorkap na kijken?
Eeuh zitten die wel in een bx? bij mijn ex-xantia wel en die heb ik eens opgeblazen, was er eentje van 30 amp.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Misschien ook eens de zekeringen onder de motorkap na kijken?
Eeuh zitten die wel in een bx? bij mijn ex-xantia wel en die heb ik eens opgeblazen, was er eentje van 30 amp.
Daar heeft de BX geen zekeringen zitten….
Eric Vertogen schreef:marx-7 schreef:Misschien ook eens de zekeringen onder de motorkap na kijken?
Eeuh zitten die wel in een bx? bij mijn ex-xantia wel en die heb ik eens opgeblazen, was er eentje van 30 amp.
Daar heeft de BX geen zekeringen zitten….
Oke, was te proberen…....Zo goed heb ik onder de kap nog niet gekeken, is nog niet nodig geweest ops:
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
als je de stekker op het thermocontact doorverbind draait de ventilator dan??
zo ja, is het thermocontact stuk.
nee? staat er spanning op de stekker van het thermcontact??
ja ? motor waarschijnlijk stuk
nee ? zekering of relais stuk.
als de thermocontacten vaak stuk gaan vraagt de motor te veel stroom waardoor de contacten inbranden.
meten is weten….
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN