10 van de 14
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De gele Banaan is niet meer. Wie zoekt nog een Subframe?
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 mei 2011 01:47 AM
  [ # 136 ]
RensKorevaar schreef:

Franq, ik vind de CX ook heel mooi en dit reisverslag aanstekelijk, maar zie je het nu niet al te rooskleurig? Natuurlijk maakt een goede voorbereiding een groot verschil: zonder zou het roekeloos zijn, maar met is het nog altijd moedig. Want wat deden de meesten van die eerste eigenaren? Ze brachten hun CX binnen vijf jaar naar de sloop, in een tijd toen het woord verschrottingspremie nog moest worden bedacht. Omdat ze zo betrouwbaar waren of omdat ze van ellende in elkaar zakten?

Ik heb een 2500 D Super gehad (zie mijn avatar), een 25 TRD Turbo en een 22TRS, en van allemaal moet ik zeggen dat met voldoende onderhoud ze bléven rijden. Nou was de 22TRS nukkig met veel regen… Zeg, ‘t zijn geen mietjes! Wink
Nee, ik denk dat een goed onderhouden CX gewoon heel ver kan komen. Wellicht dat de (oh zo geprezen) injectie-varianten tegenwoordig kwetsbaarder zijn vanwegen verslijtende techniek, maar een diesel of een 20 of 22 Douvrin met ‘simpele’ techniek is best betrouwbaar.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 mei 2011 02:08 AM
  [ # 137 ]

De ANWB wordt naar verhouding minder vaak gebeld door eigenaren van klassiekers dan door eigenaren van “moderne” auto’s.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 04 mei 2011 02:12 AM
  [ # 138 ]

Naar verhouding tot het aantal afgelegde kilometers? Dat zou interessant zijn!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 mei 2011 02:48 AM
  [ # 139 ]
jantje1948 schreef:

De ANWB wordt naar verhouding minder vaak gebeld door eigenaren van klassiekers dan door eigenaren van “moderne” auto’s.


Deze uitspraak zou ik niet durven onderschrijven danwel ontkennen. Ik kan me niet voorstellen dat hier harde cijfers over zijn. Wel is het zo dat een klein percentage leden bovengemiddeld gebruik maakt van de diensten van anwb. Hiervoor zijn dan ook maatregelen getroffen om dit te beperken. Veelal komt dit door gebrek aan onderhoud!

Helaas zijn er ook genoeg mensen die denken dat een klassieker zo goedkoop is vanwege het belasting voordeel. CX’en in het bijzonder kunnen heel wispelturig worden van dit soort eigenaren!

Maar ook een goed onderhouden CX met alle toeters en bellen zal niet terug deinzen voor een mooie rit buiten onze landgrenzen!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 04 mei 2011 04:55 AM
  [ # 140 ]

Ik heb de afgelopen 12 jaar met al mijn oude citroen DS, BX en GSA heel Europa af gereden meestal zonder grote problemen. In de GSA zelf 2600km in twee dagen vol verhuisdozen zodat je niet meer via de binnenspiegel naar achteren kon kijken. Met de BX eens 2000km in 17 uur dan ook nog alleen gereden!
In 1982 was mijn vader de trotse eigenaar van een mooie rode CX break met lpg en die wist 100 000km per JAAR met dat ding te rijden! Hoe bedoel je betrouwbaar!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 04 mei 2011 07:40 AM
  [ # 141 ]

Natuurlijk zijn er Citroens die gezond oud worden. Zij zijn als de krasse opaatjes van ver over de 90 die altijd gerookt en gedronken hebben. Die zijn er ook, maar hun meeste rokende en drinkende generatiegenogen zijn niet zo oud geworden. De meeste GS’sen zijn al lang door hun verroeste veerpoten gezakt, ook die zonder verhuisdozen… Om een lang verhaal kort te maken: de reis van de Athena naar Athene en terug is een heel mooi avontuur!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 04 mei 2011 08:42 AM
  [ # 142 ]

Zeker een mooi reis verslag en geeft genoeg voer voor vergelijkbare plannen deze zomer!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 mei 2011 10:18 AM
  [ # 143 ]
CEE-IKS schreef:

Helaas zijn er ook genoeg mensen die denken dat een klassieker zo goedkoop is vanwege het belasting voordeel. CX’en in het bijzonder kunnen heel wispelturig worden van dit soort eigenaren!

Ach, het blijft volgens mij zo’n beetje om het even, een nieuwe auto en flink afschrijven, of een oude auto en meer onkosten. Het kost veel geld een CX op niveau te krijgen. Koop je dat kant en klaar, dan hoeft het rijden met een CX niet eens zo veel te schelen ten opzichte van een tweede hands Golfje. Zou ik mijn CX nu verkopen, dan denk ik er maximaal 8 k voor te kunnen krijgen. De kosten van onderhoud die overgingen in kosten van verbetering, krijg ik daarmee niet terug. De eventuele koper zou een kant-en-klaar exemplaar hebben voorzien van alle luxe en die zeer waarschijnlijk nog wel een tijdje probleemloos rijdt. En dan ben je beduidend goedkoper uit dan met een auto waarop je afschrijft.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 mei 2011 11:49 AM
  [ # 144 ]

Daarom moet je ook niet verkopen nu. Smile

Ik kan onderschrijven dat een CX best betrouwbaar kan zijn. Ik heb best wat gezeik af en toe met die auto, maar echt komen te staan, dat gebeurt niet zo vaak. En ik heb ook al 2x wintersport, meerdere keren Frankrijk, en vakanties naar Umbrie en Baskenland/Rioja (zie avatar) erop zitten. En dat met een injectie. Het helpt wel om ook LPG te hebben, als het een dan even niet zo betrouwbaar werkt, kun je het ander nog gebruiken.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 mei 2011 12:15 PM
  [ # 145 ]

Aangezien ik er geen fiducie in heb de prijs te krijgen die ik zou willen hebben, heb ik me al een tijdje geleden bedacht dat verkoop van mijn CX niet aan de orde is. Mocht het lastig worden met al die barrels voor de deur, dan ligt opslag eerder voor de hand dan iets van 10 ruggen af te schrijven. Toch zou dat op zich voor een nieuwe auto van enige grootte in 3 jaar tijd niet zo’n enorme afschrijving zijn denk ik.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
renater6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 22-02-2008

- CX 2.0 RE
Gepost: 04 mei 2011 08:09 PM
  [ # 146 ]

Mooi verslag en dito foto’s. bravo

En ook ik kan onderbouwen dat een CX een zeer betrouwbare reispartner kan zijn.
Ik doe alle onderhoud zelf en voordat het stuk gaat dus.

Ik hab mijn CX voor het “grote werk” en heb er sinds ik haar bezit zo’n 30.000 km mee weg.
Allemaal lange(re) reizen o.a. 3 met vakantie naar Frankrijk en dat waren meestel 2000+ km’s.

Nog nooit wat mee gehad.

Bij mooi…

en bij slecht weer.

En ja ze heeft zelfs nog 2 winters buiten moeten slapen

Greetzz Renate.

P.S. sorry voor het spammen.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 17 mei 2011 11:43 AM
  [ # 147 ]

Zo, daar zijn we weer!
Gister maar weer eens een blik geworpen onder de auto omdat ik in 6 weken tijd ongeveer 10.000 kilometer heb gedraaid.
Tevens had mcmlxxiv zijn waterpomp van zijn Athéna naar zijn gootje, dus moest er maar weer eens even geklust worden.

Al voor operatie koppeling had ik last van een piepje bij het linkervoorwiel en aangezien er aan de binnenkant van het wiel duidelijk iets een klein beetje aanliep hier geen acht op geslagen.
op de camping in Athene was ik het piepje beu, dus wiel eraf genomen en duidelijk was dat de draadjes van de blokslijtage aanschuurden tegen de binnenkant van het wiel.
Draadjes afgeknipt (de rest van deze bedrading had ik al eerder gedemonteerd) en klaar!

Tsja ik dacht klaar, want wat bleef, was het piepje huh
Nou zijn er vervelender dingen dan een piepje wat ik alleen hoor met het raam open, en ach het zit er al ongeveer een 15.000 kilometer dus gewoon lekker verder gereden en er geen aandacht aan besteed, tot gister dus…...

Nu moet ik erbij vertellen dat het piepje bij het nemen van een bocht naar links weg was en na het wiel eraf genomen te hebben viel het meteen op dat er in de binnenkant van het wiel niets meer aanloopt. 1e verdacchte was dus een wiellager, maar een wiellager wat piept???

verder geluisterd en onder de auto gelegen en wat schetst mijn verbazing het piepje lijkt uit het differentieel te komen. Duidelijk te horen is dat daar geluiden uit komen die daar niet thuis horen.
ik weet vrijwel zeker dat hier het piepende geluid vandaan komt.

Jullie voelen hem al aankomen, de hele unit moet er dus weer uit om dit op te lossen. Aan de ene kant kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik helemaal niet verder gekeken heb naar de bak tijdens operatie koppeling vlak voor de vakantie, aan de andere kant die schakelt de bak boterzacht, en ach de motor ligt er ook zo weer uit…...

Wat dit wel kan verklaren, is dat ik nog steeds last heb van een onverklaarbare trilling, die duidelijk geen onbalans van de wielen is. Het verhaal van Samuel lijkt hier heel sterkt op.

Toch alvast een aantal vragen:

Is een differentieel van een CX bak makkelijk los te vervangen? Zijn er ervaringen van mensen die doorgereden zijn met deze klacht, en wat waren de gevolgen? Kun je nog iets ondernemen met de bak ingebouwd?

Gelukkig kan ik gewoon rijden met de auto, en is het niet nodig om meteen actie te ondernemen en heb ik tijd om op zoek te gaan naar een mooie oplossing. ik verwacht niet dat ik hier een dezer dagen mee stil kom te staan…..

 

 

 

 

.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 17 mei 2011 12:09 PM
  [ # 148 ]

Nou, zoveel tijd om de bak onder handen te nemen had je nou ook niet… Wink

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2011 01:48 PM
  [ # 149 ]

Ik zou toch niet gelijk de hele unit uit die auto trekken. Je kan het volgende overwegen: Demonteer beide aandrijfassen, haal de homokineten van de as, zet ze terug in de wiellagers en ga rijden. Dat wil zeggen: laat je slepen. Piepje weg? Duidelijk dat het in de bak/diff of tripoides zit. Piepje niet weg? dan zit het toch ergens in de wiellagers.

Hoe is het tussen lager van de rechter aandrijfas?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 17 mei 2011 03:07 PM
  [ # 150 ]

Het lager van de rechter as, is niet al te best meer, maar een nieuwe tripoide met nieuw lager staat in bestelling.

Ik heb gister de auto opgekrikt en een ander aan het wiel laten draaien. Het geluid leek duidelijk uit het dif te komen. Inderdaad zomaar de hele unit eruit dat ga ik ook zeker niet doen.

De rechteras leek het zeker niet te zijn, want die draaide gister met de opkrik en luisteractie niet mee.

Tevens bij die andere Athena eens aan de assen gedraaid, en dan merk je ook dat er meer speling op het differentieel bij die van mij zit, speling zit zeker niet in de aandrijfas aan die zijde, want die is nieuw! ook met gas los en gas geven voel je dat een beetje….

Wiellager leek ook nog prima, ruist ook niet en is meteen opnieuw in het vet gezet.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
10 van de 14
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook