verbruik C6 2.2 HDI schakelen versnellingen
muzikant
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 28-03-2011

Gepost: 22 april 2011 01:51 PM

Wat zijn volgens jullie ervaringen voor het verbruik de beste snelheden in de versnellingen 4de,5de en zesde?Kan men bijvoorbeeld in zesde 100km/u rijden op de snelweg zonder de motor schade te berokkenen.Zijn lage snelheden in de verschillende versnellingen niet slecht voor de verbranding in de roetfilter?dank bij voorbaat,Eric.

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 28 april 2011 11:42 PM
  [ # 1 ]

hoi musician
deze vraag had ik ook,
hij is afdoende beantwoord op een engelse site (die van c6 owners) topic: low revs in a 2.2. Over het algemeen: als je niet snel 200 toeren hoger kunt komen met gas geven is de versnelling te hoog. Dat wil zeggen 105 a 110 km/u zes, 80 km/u vijf. In zijn 2 kun je ver doortrekken maar het verbruikt loopt dan ook nogal op, maar dat is niet zo erg want dat zijn korte stukken. Het gat tussen twee en drie is behoorlijk groot vind ik.
Met deze rijstijl haal je als je niet teveel gast bijna 1 op 17, hetgeen niet slecht is voor een dergelijke zware wagen.
W.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
georgeskawa
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-07-2006

Gepost: 30 april 2011 09:27 AM
  [ # 2 ]

hé luitjes,

ik doe voornamelijk stadsverkeer en dat resulteerd in 1 op 12, op de snelweg kan je 1 op 17 halen, maar ik helaas niet want de wagen rijdt zoveel fijner wanneer je 160 à 170 aanhoud. Maar om terug te komen op de vraag van het gebruik van de 6de versnelling, kijk op je boordcomputer naar ‘t verbruik wanneer je 100 rijdt in 5de en 100 in 6de, je zit in vijfde iets zuiniger en het is veel beter voor de motor( een motor gaat niet stuk van normale toerentallen, maar ziet wel af van te lage toerentallen) dus waarom dan aan die lagere snelheden absoluut in 6de willen rijden ?

Edit mod: Expliciete verwijzing naar illegaal weggedrag gewijzigd. Citroen-Forum.nl vraag van haar gebruikers niet aan te zetten tot of te koketteren met illegale handelingen.

Profiel  
 
muzikant
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 28-03-2011

Gepost: 01 mei 2011 01:51 PM
  [ # 3 ]

Edit mod: Quoten op het vorige bericht is overbodig.

Dank voor jullie reacties,vrijdag heb ik op de snelweg gereden 2x 30 km en heb 96 à 100 km/h gereden in vijfde en zesde versnelling,volgens de boordcomputer was het minste verbruik in zesde,6l à 6,5 l/100km,zou dit echt belastend zijn voor de motor daar men toch aan heeft dat de motor een groot radius heeft?groeten,

Profiel  
 
slalinksaf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 03-04-2008

Gepost: 03 mei 2011 11:38 PM
  [ # 4 ]

Met mijn 2.2 HDI schakelde ik altijd terug vanaf > 1.500 toeren. Heb met deze wagen 130.000km gereden zonder probleem, en met een verbruik tussen 6,5 en 7 l/100km. Heb nooit wat gehoord van de garagist over abnormale slijtage of wat dan ook. Ik vond de auto ook op het einde nog steeds zeer soepel schakelen / accelereren.
Met de 3.0HDI die ik nu heb lukt dat verbruik uiteraard niet meer. De automaat schakelt ook veel trager, het enige dat ik vb. wat irritant vindt aan de automaat is dat vb. bij snelheid tussen de 70 en 80km hij in 5° blijft “hangen” terwijl ik manueel al lang in zijn 6 zou zitten. Misschien is dit wennen. Als je de automaat in de “sneeuwstand” zet benader je het schakelgedrag dat ik vroeger met de 2.2 hanteerde.

Profiel  
 
Jellec6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-2010

Gepost: 04 mei 2011 12:02 PM
  [ # 5 ]

beste mensen,

Als we het eens over de versnellingen van een C6 hebben. Heb ik nog een klein / groot probleem. De C6 welke ik bezit happert rond 1800 toeren verschrikkelijk. Dit is alleen bij een constante snelheid.

Wat is er al aan gedaan.

Hij is naar de dealer geweest en heeft nieuwe software ontvangen voor de versnellingsbak, welke volgens de computer in storing lag.

Het probleem is hier echter nog niet mee opgelost. Heefti iemand hier ervaring mee? Of nog beter weet iemand de oplossing.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 mei 2011 12:16 PM
  [ # 6 ]

Het is ECHT een CX versie 2.0.  Laughing

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 11 mei 2011 11:01 PM
  [ # 7 ]
Jellec6 schreef:

beste mensen,

Als we het eens over de versnellingen van een C6 hebben. Heb ik nog een klein / groot probleem. De C6 welke ik bezit happert rond 1800 toeren verschrikkelijk. Dit is alleen bij een constante snelheid.

Wat is er al aan gedaan.

Hij is naar de dealer geweest en heeft nieuwe software ontvangen voor de versnellingsbak, welke volgens de computer in storing lag.

Het probleem is hier echter nog niet mee opgelost. Heefti iemand hier ervaring mee? Of nog beter weet iemand de oplossing.


Dit heb ik dus ook bij mijn C6 2.7 hdi van eind 2006.
Volgens mij is dit het moment dat hij van turbo wisselt. Het is bij mij dan ook het beste te voelen als ik “manueel” schakel. In automatische stand heb ik het minder, maar als je er op let is het echt hinderlijk.

Probleem treedt vooral op als hij ofwel langer heeft stilgestaan of als het plots heel koud is buiten.

Zou dit iets met de EGR klep te maken hebben? Of is(zijn) de turbo(‘s) de verdachte(n)?
Als ik in 6de rijdt hoor ik tussen twee bepaalde toerentallen ook een soort gefluit, klinkt me ook niet normaal?

Om nog even over het schakelen terug te komen: de 2.7 automaat schakelt vanaf 80 per uur naar zesde. Vanaf onder +/- 1400 rpm’s schakelt hij eentje lager.

Profiel  
 
Jellec6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-2010

Gepost: 18 mei 2011 11:24 PM
  [ # 8 ]

Gelukkig ben ik niet de enigste me vele problemen met de C6.

De auto voor duidelijkheid nogmaals in oktober aangeschaft en heeft tot nu al meer dan 1 1/2 maand bij de garage gestaan.

Momenteel word er naar oplossing voor mij probleem gezocht. Ik heb dit bereikt door naar Citroen Nederland te gaan. De auto is er heen voor een gehele check en probleem opsporing. De dealer werkt hartelijk mee dus daar valt niet over te klagen.
Hopen dat ze het probleem vinden.

Nog even op het probleem terug te komen, volgens mij licht het niet in de versnellingsbak maar in het motor management van de auto en daar kan dan de turbo een rol in spelen.

Jullie horen het verdere verslag als de auto terug is.

En als jullie nog dingen hebben ik hoor ze graag ik begin zo langzamerhand problemen expert te worden, haha

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 23 mei 2011 11:04 PM
  [ # 9 ]

Even voor alle duidelijkheid: ik heb totaal geen problemen met mijn c6.
De auto is probleemloos. Sinds januari inmiddels 15k Km. en dat ligt een beetje onder het gemiddelde. Het enige dat gewenning vraagt is de zesbak.
Met mijn XM heb ik de platen, druklager en bak naar de 640k Km gereden. Het kost me nu enige gewenning om op dezelfde wijze om te gaan met de “embrayage” van de C6. Deze heeft een hydraulische overbrenging.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
muzikant
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 28-03-2011

Gepost: 13 juni 2011 01:04 PM
  [ # 10 ]

Gisteren 200 KM gereden tegen 96-100 km/uur in 6de versnelling en had volgens de boordcomputer 6.1L/100km verbruik,zonder airco aan,voordien na het tanken en meer dan 1000km gereden had ik een verbruik van 6.8L.Valt dus goed mee.

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 07 juli 2011 11:05 PM
  [ # 11 ]

Is er een manier om het display dat het verbruik aangeeft te calibreren? Ik merk dat mijn berekeningen qua verbruik niet corresponderen met wat de boordcomputer aangeeft. Is het een kwestie van luchtmassameter of zoiets of is het Lexia werk? Iemand die dit weet?

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook