











































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
originele motor neem ik aan? dan heb je een vingerdrukgroep….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, ik heb de vinger drukgroep zoals op de foto.
Alleen dan met blawe veren.
Ik denk niet dat er een vinger is afgebroken want dan zou ik hem toch moeten horen als hij ergens los ligt… Het is een moeilijk probleem maar ik zal er vanavond weer een paar uur aan stellen en schroeven. Is de koppeling in de auto ook te stellen of alleen waar de kabel de motorruimte binnen komt? (sleutel 17)
Een vinger zal eerder scheuren, dan breken en dan heb je dus geen los deel wat je hoort of tegen komt.
Han S schreef:Is het een diafragma dan kun je dat probleem wegstrepen want die gaan zelden of niet kapot.
Ik heb heel wat diafragma koppelingen vervangen bij andere typen Citroen die niet meer vrij kwamen vanwege een scheur in de diafragma.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ai..
Ik zit nog in de ontkenningsfase…
Ik heb nu ontdekt dat de vork die in de bak gaat met 1 vinger in is te drukken. (Dit doet normaal gesproken je voet op de koppeling) ik heb dus totaal geen weerstand.
Ik heb een poging gedaan de auto te starten in de eerste versnelling staande en ook in de tweede en ook in achteruit maar alles zonder resultaat in de vorm van een koppeling die ineens weer werkt. De auto huppelt vrolijk vooruit en in de eerste versnelling slaat hij aan en begint hij te rijden. Ik had gehoopt hierdoor weer koppeling te krijgen zoals boven omschreven stond.
Nog iets anders. Ik zag bij de ingang van de vork in de bak een klein beetje roest zitten rond het rubber flapje. Ik denk dus dat hier water in is gelopen nadat ik de waterpomp heb vervangen. Dit heb ik gedaan nadat ik een paar km met de auto heb gereden. Zou het een oorzaak kunnen zijn van boven omschreven probleem? Zou ik er iets naar binnen kunnen spuiten?
Zou je er met een kleine camera (zoals riool inspectie) in kunnen kijken om te zien of de drukgroep gescheurd is voordat ik de motor toebehoren en bak uit elkaar haal “op de proef”





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koelvloeistof/water dat je koppelingshuis inloopt kan een “plakkende” plaat tot gevolg hebben. Maar als je de hefboom met de hand kan bewegen denk ik dat er een andere aarzaak is…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
met een endoscoop kanje inderdaad geod inspecteren.
Je zegt dat je de vork kan indrukken met 1 vinger. Hoever dan?
post eens een foto van die vork.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de vork met 1 vinger kan bewegen tot je weerstand gaat voelen kunnen er dus 2 dingen aan de hand zijn: veel te veel vrije slag, waardoor je de vork zover zal moeten stellen tot je de vork met je vinger niet meer dan 5 mm kan bewegen voor je weerstand voelt, of de drukgroep is gaar.
Waar woon je/staat je auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik woon in Drunen.
Ik weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen.
Ik moet erbij zeggen dat ik de koppelingskabel heb ontkoppeld en dan met 1 vinger de vork een paar (4-6) cm naar voor kan bewegen.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je die speling met de stelbout opheft en dan de koppeling intrapt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maak foto. Host op mijnalbum.nl zet de link ernaartoe ( rechtsclick op foto, properties, copieer address(URL) ) tussen img][/img] tags
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Begin met de basis:
WPH er bij:
- hoogte koppelingspedaal ok?
- koppelingskabel aansluiten
- koppelingskabel aansluiten volgens WPH
- vrije slag van koppelings vork zo stellen dat het druklager 5 mm vrije slag heeft ten opzichte van de drukgroep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zou de foto moeten zijn.
Ik denk dat ik de vork ongeveer 3-4 cm naar voor kan duwen.
Ook met een hefboom krijg ik hem niet verder naar voor geduwd dan ik met de hand kan doen.
Wat is ongeveer de slag die hij moet kunnen maken?
Instellingen uit handboek heb ik niet. Kan iemand mij die geven? Dus hoogte van pedaal en dergelijke.
VOlgens mij is het met de foto niet gelukt, hier de link














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die vork moet je dus verder naar voren gaan stellen. Zo ver dat je nog 5 mm vrije slag houd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke, ik snap het.
Maar hoe kan het dan dat ik daarna geen beweging meer krijg? Ik kan hem dan niet verder meer naar voor krijgen.
Een paar dagen geleden zat hij vast in de stand zoals ik hem op de foto met mijn vinger duw. Ik trapte de koppeling in en toen schoot de koppelingskabel met een knal los op het deel waar hij door het schutbord gaat. Daar zat hij maar 2 gangen in de draad gedraaid en had zichzelf door de draad heen los getrokken. (ik denk omdat er zoveel kracht op kwam toen ik onwetend de kopeling intrapte “niet wetend van het probleem omdat hij voorheen niet vast zat) Ik heb hem er toen wat verder in gedraaid, de eerste twee gangen binnendraad zijn nu gaar. Voorheen heb ik er al mee gereden maar nu zat hij vast en dat merkte ik dus doordat ik de koppeling intrapte en toen die knal kwam met als gevolg dat mijn koppelingspedaal weerstandloos aanvoelde. Ik dacht dat de kabel gebroken was maar toen bleek dus dat hij uit de draad was getrokken en dat de vork vast geplakt zat, al wijzend naar voren..