Lijkt mij op zich niet vreemd dat dat niet werkt anders trekt de hele accu leeg
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Het start stop werkt niet als je de airconditioning aan hebt met de stand op het voorraam, ontwaseming. Zie ook boekje. Met de andere standen wel, mits accuspanning ok.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
jan110 schreef:feniksje schreef:Na 3800 km gereden te hebben, was deze week het verbruik 1:23.2.
vind ik heel netjes feniksje, ik haal het niet na 2 x tanken net i op 20.
gebruik altijd start/stop systeem, en rij wel 75% stad.ben content met me C3 en maak er geen sport van om zo zuinig mogelijk te rijden.
Bij mijn testrit met veel stoplichten en rotondes (die rotondes zijn funest voor je verbruik) zat ik op 1:22,8. Dat was een nieuwe, nog niet ingereden C3. Vond ik erg netjes. Dat moet dus wel richting 1:25-28 kunnen.
1 op 20 is wel 20-25% meer verbruik. Dat scheelt op jaarbasis snel 250-350 euro. De ANWB heeft hem overigens met 1:19,7 getest. Ik ben benieuwd wat er allemaal haalbaar is.
De e-hdi is echt gemaakt voor de principes van het nieuwe rijden: vlot optrekken, overschakelen rond 1800-2000 toeren, goede anticiperen, niet achterop een afremmende rij auto’s afstormen maar gas los, uit laten rollen in de versnelling, voor stoplicht in neutraal (koppeling los) en veel cruise control gebruiken.
handjes,
nogmaals ik rij 1 op 20, ben niet speciaal gefocust op erg zuinig rijden. als je de ANWB lijst bekijkt zie je dat het gemiddeld verbruik is berekend via de data over werkelijk getankte liters en verreden kilometers van een groot aantal rijders.
zij geven ook aan dat individueel afhankelijk van de rijstijl het verbruik kan afwijken.
in de top 20 staat de C3 e-dhi op de 10 de plaats, keurig toch.
alleen de VW polo komt volgens de ANWB boven de 1 op 20 ( 20,1 om precies te zijn )
en inrijden is toch in de tegenwoordige autos enigzins overdreven, en staat ook in geen enkele instructie boekje meer. ik geloof dan ook niet dat het verbruik zuiniger wordt na een bvb 1 maand
groetjes,
jan110
Toen ik in 2008 mijn Peugeot 207 1.6 HDI (90pk-versie) leasebak moest ophalen heb ik er nog speciaal om gevraagd, maar alleen warmrijden was voldoende. Echt inrijden was niet nodg wist men mij te vertellen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Warmrijden vanwege de bewegende motoronderdelen hoeft inderdaad niet meer. Maar ik lees her en der wat verhalen dat de e-hdi zuiniger gaat rijden na x-duizend km. Electronica die zich verder inregelt?
Handjes schreef:Warmrijden vanwege de bewegende motoronderdelen hoeft inderdaad niet meer. Maar ik lees her en der wat verhalen dat de e-hdi zuiniger gaat rijden na x-duizend km. Electronica die zich verder inregelt?
lijkt mij broodje aap verhaal lol
jan110
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
jan110 schreef:Handjes schreef:Warmrijden vanwege de bewegende motoronderdelen hoeft inderdaad niet meer. Maar ik lees her en der wat verhalen dat de e-hdi zuiniger gaat rijden na x-duizend km. Electronica die zich verder inregelt?
lijkt mij broodje aap verhaal lol
jan110
Of misschien is het dan toch de chauffeur die zich verder inleert na x-duizend kilometer ?
feniksje schreef:@wimcitroen: verbruik gemeten aan de pomp
@aheck: we hebben niet het idee dat de auto zuiniger gaat rijden.
We zitten inmiddels boven de 4000 km. Gemiddeld over de afgelopen
weken heeft de auto een verbruik (gemeten aan de pomp dus) van 1: 23
Wat ons de afgelopen week opviel, was dat het start- stopsysteem niet werkt
als de airco aanstaat.
Maar dat hadden we misschien kunnen weten? Ik weet het niet, maar inmiddels
zijn we daar achter gekomen.
hallo allen
Ik heb al een paar keer meegemaakt met dit warme weer dat het stop-start systeem wel werkt dus keurig de motor uitzet maar even later spontaan uit zichzelf weer aanslaat bij gebruik van de airco.
Gr Wim
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 19-02-2011
- 2CV 6 Spécial
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Je kunt gewoon de airco gebruiken als de motor uit staat. Maar de accu wordt niet bijgeladen als de motor niet draait.
Ik denk dat het energieniveau van de accu voortdurend gemeten wordt. Zodra het onder een minimum daalt wordt de motor gestart. Het maakt niet uit of dat wordt veroorzaakt door een airco, door verlichting, of door iets anders.
Wat dat warmrijden betreft: het is niet meer dan logisch dat je een koude motor niet vol moet belasten. Omdat de olie koud en dik is, wordt de motor niet optimaal gesmeerd. Je moet altijd voorzichtig zijn met een koude motor, of de auto nu oud is of nieuw.
Ik ben trouwens wel heel tevreden met het brandstofverbruik. Een typisch woon-werk ritje over de snelweg kost 4,2 l/100 km. Als ik een alternatieve route neem met meer provinciale wegen haal ik 3,9 l/100 km. Ik let erop dat ik niet te hard rijd, maar ben niet overdreven zuinig bezig. Het ECE verbruik dat Citroën opgeeft voor gecombineerde ritten is 3,6 l/100 km. Ik heb dat niet gehaald, maar het lijkt mij niet onmogelijk.
Ik heb de C3 begin februari besteld en gisteren vertelde mij CITROEN Nederland dat de auto onderweg is naar de dealer.
Als het zover is zal ik een berichtje plaatsen.
ArrY
Gisteren hetzelfde te horen gekregen. Is onderweg naar de dealer, in december besteld :/
Vandaag te horen gekregen van de dealer dat onze citroen volgende week vrijdag klaar is. Toch maar even gevraagd of het donderdag zou kunnen en dat kon
Ik hoop dat het geen rare fratsen oplevert zo’n versnelde oplevering van de auto…
Kenmerken:
- Zwart (kan er iig niet worden gezegd dat je een grijze muis bent)
- Pack City
- Reservewiel/thuiskomer (hoop het niet te gebruiken, maar altijd handig)
- Middenarmsteun
Lekker basic dus. Later wil ik wel andere wieldoppen (deze zijn volgens mij echt afschuwelijk), maar dat komt wel.
Ben benieuwd hoe die rijdt. Ik ga er direct mee op vakantie dus mag hopen dat het fijn rijden is (waar ik overigens wel vanuit kan gaan gezien de voorgaande berichten)
eerste keer, ik kan uit eigen ervaring melde dat hij geweldig rijdt, lekker krachtige motor waar je lekker pittig mee kan rijden.
maar dan moet je niet echt zuinig willen zijn. lol
en ja die wieldoppen, ik vindt ze wel meevallen hoor en niet misstaan.voor mij hoef ik geen andere meer.
prettige vakantie en veel rijplezier
jan110
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Van harte gefeliciteerd, eerdaags fijn rijden in je C3 e-Hdi. En ach, Gris Manitoba is ook een mooie kleur. Heb zelf ook al geruime tijd een C3 met deze kleur in bestelling staan.
PS haal je je andere post over dit onderwerp weg. 2x bijna het zelfde bericht is een beetje overdreven.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine