1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
(soms) koude start problemen
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 november 2005 01:59 PM

Nou heb ik de laatste tijd soms last van koude start problemen.
En ik hoop dat jullie kunnen helpen met het zoeken van een oplossing.

Het gaat over mijn Bx 1.4 TE. Ze rijd lekker en heeft een paar duizend km nieuwe bougies/rotor/verderlerkap gekregen.

Nou wil ze soms bijv. smorgens slechts starten. Met choke niet met gas niet maar na een tijd kloten lukt het altijd wel (maar het moet gewoon goed zijn) ik heb al vanalles bedacht:

Door het koude weer is de samenstelling van koude lucht anders. Door de choke kan de motor te weinig lucht krijgen en te veel bezine resultaat hij verzuipt. Dus dan zou je denken als ik start met gas erbij krijgt hij meer benzine maar ook meer lucht dus zou moeten doen, nee dus.

ging ik verder denken door de kou heeft lucht een grotere dichtheid dus hij krijgt te veel lucht en te weinig benzine voor een goede ontbranding.
Maja is dat ook zo?

verder valt me op dat hij met koude motor best rookt (als je vanmorgen ook bekijkt, maja het word ook kouder als je zelf zucht krijg je ook rook pluimpje dus waarschijnlijk merendeels condens vorming) Dit lijkt me dus niet een erge zaak. Waar ik dus meer mee zit is dat hij soms slecht start Confused Als hij nou altijd slecht start maar nee Confused

iemand een idee of oplossing?

alvast bedankt Daan

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 18 november 2005 05:26 PM
  [ # 1 ]

Ik heb er met mijn 1.4tje nog geen last van gehad hoor! Het is wel wat raar dat je er niet altijd last van hebt.
Als je de auto koud start trek je de choke helemaal uit. Dan moet je in principe juist niet aan het gaspendaal komen. Doe je dit wel zal de motor verzuipen. Als ‘ie verzopen is, is ‘t het beste om te starten zonder choke en met ‘the pedal to the metal’.
  Als het altijd zou zijn zou ‘t misschien iets met je carburateurafstelling te maken hebben, nu heb ik echt nog geen flauw idee.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 18 november 2005 06:08 PM
  [ # 2 ]

Re: (soms) koude start problemen

Een 14TE heeft nog een handklep op de luchtaanvoerslang zitten. Even op winterstand zetten. Kleppen ook onlangs nog gesteld?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 november 2005 07:04 PM
  [ # 3 ]

Heb de luchtslang op winter stand gezet (maja koude motor dan heb je daar ook nix aan)

kleppen gesteld weet ik eigenlijk niet (wat word daar percies gedaan?)

en wat het rare is vanmorgen deed hij slecht terwijl hij van 8: 20 tot 15:40 op de parkeerplaats op school heeft gestaan (dan is hij toch wel koud) en dan start ie in 1 keer Confused ...

ik vind het zelf maar vaag

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 18 november 2005 07:11 PM
  [ # 4 ]

Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 november 2005 07:42 PM
  [ # 5 ]
Robin schreef:

Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.

maar smorgens is hij goed koud Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 18 november 2005 09:00 PM
  [ # 6 ]
Robin schreef:

Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.

echt niet!!! startmotor mag dan maar 1 keer rondgaan van mijn BXje hoor! Klein beetje gas en hij doet ‘t Very Happy

Maar goed, het gaat hier over een ijskoude motor en niet over halfwarm!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 november 2005 10:15 PM
  [ # 7 ]

jah, dat heb ik ook, mn TRi moet een keertje of 10 rond gaan voor ie aan wilt slaan, maar mn Deauville start áltijd direct, startmotor gaat hooguit 2x rond, en dat terwijl hij niet gebruikt wordt, hij staat netjes onder een zeiltje te wachten tot mn TRi explodeert en hij gebruikt gaat worden, maar eens per 2 maanden laat ik hem een half uurtje lopen, nooit gezeur!
die 1400tjes moeten het gewoon altijd doen!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 19 november 2005 02:45 AM
  [ # 8 ]
Mechuccio schreef:

jah, dat heb ik ook, mn TRi moet een keertje of 10 rond gaan voor ie aan wilt slaan, maar mn Deauville start áltijd direct, startmotor gaat hooguit 2x rond, en dat terwijl hij niet gebruikt wordt, hij staat netjes onder een zeiltje te wachten tot mn TRi explodeert en hij gebruikt gaat worden, maar eens per 2 maanden laat ik hem een half uurtje lopen, nooit gezeur!
die 1400tjes moeten het gewoon altijd doen!

Maar je praat nu over twee injectiemotoren hè! Hier gaat ‘t over een motor met carburateur. Dat die 1400jes ‘t altijd moeten doen is duidelijk!!

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 19 november 2005 10:52 PM
  [ # 9 ]
André schreef:

Als mijn BX14RE (‘88 ) niet wil starten is altijd de ontsteking de oorzaak.
Even stekkertje van de opnemer los, en er weer op, en starten.
(...)

Als ik dit verhaal zo bekijk, lijkt het toch inderdaad op een vocht/elektrisch probleem. Als het afkoelt, kan de lucht minder vocht vasthouden en dat vocht condenseert dan. Vocht en elektronica zijn geschikte ingrediënten voor storingen.
Loop eens wat stekkerverbindingen na:
-op bobine
-op transistormodule
-tussen transistormodule en het ontstekingshuis (module eraf schroeven).
-tussen heel voorgenoemd circus en de ontstekingskompjoeter

Stekkerverbindingen moeten vrij van vocht en metaalzouten (oxiden, carbonaten enzo) zijn. Als verbindingen schoon zijn kunnen ze ingevet met contactvet of vaseline, zodat er geen vocht meer in kan komen.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
donderkont
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 27-10-2005

Gepost: 19 november 2005 11:07 PM
  [ # 10 ]

Re: (soms) koude start problemen

McDean schreef:

Nou heb ik de laatste tijd soms last van koude start problemen.
En ik hoop dat jullie kunnen helpen met het zoeken van een oplossing.

Het gaat over mijn Bx 1.4 TE. Ze rijd lekker en heeft een paar duizend km nieuwe bougies/rotor/verderlerkap gekregen.

is dat sinds de bougies en de verdelerkap wissel????
de bougies zijn het de goede????
de verdelerkap sluit die goed af???(ivm vocht)
beide problemen heb ik ook gehad met een oude escort

groetjes fraaske

Twisted Evil  Twisted Evil  Twisted Evil

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 november 2005 09:29 PM
  [ # 11 ]

Mijn bx wou pas ook niet in 1 keer starten, maar dat was na een enorm kort ritje (moest even iemand afzetten en ging daarna verder)
ik starten, motor liep -> plof uit.
Nog een keer starten -> motor liep maar wou weer afslaan, toen heb ik maar een beetje gas gegeven en toen bleef ie lopen :{

Na die tijd (vrijdag) geen last meer van gehad.
Protest tegen het korte ritje denk ik Wink

In het geval van jouw 1.4 bx zou ik zeggen: choke niet té veel want dan verzuip je de motor.
Geef gewoon even 1 keer gas, starten en zodra ie aanslaat even met je gaspedaal lopend houden en de choke uittrekken.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 november 2005 09:40 PM
  [ # 12 ]

ik ben er mischien al achter Rolling Eyes

eerst voordat ik start een keer gas intrappen dan kan de choke iets verder uit waardoor hij beter aanslaat Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 21 november 2005 01:19 AM
  [ # 13 ]

Hij moet natuurlijk wel benzine hebben om te kunnen verbranden. Als mijne een week heeft stilgestaan (door de weeks rij ik meestal met de diesel) is ‘t ook altijd 3x pompen, choke helemaal uit en starten. (maar wel direct aanslaan!)

Maar zo te horen is ‘t dus geen probleem van de auto maar van de hoofdstoker Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 november 2005 08:01 PM
  [ # 14 ]
voge schreef:

Hij moet natuurlijk wel benzine hebben om te kunnen verbranden. Als mijne een week heeft stilgestaan (door de weeks rij ik meestal met de diesel) is ‘t ook altijd 3x pompen, choke helemaal uit en starten. (maar wel direct aanslaan!)

Maar zo te horen is ‘t dus geen probleem van
de auto maar van de hoofdstoker Wink

hihihi Surprisedops:

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
EvelienBX
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 24 november 2005 09:11 PM
  [ # 15 ]

Re: (soms) koude start problemen

McDean schreef:

Nou wil ze soms bijv. smorgens slechts starten. Met choke niet met gas niet maar na een tijd kloten lukt het altijd wel (maar het moet gewoon goed zijn)

dat hgeb ik ook precies het zelde, soms start die in 1 keer met shoke, en andere keer zit ik ook heel lang de kloten om um te starten

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook