Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klopt. Het is het lagerhuis van je rechter nokkenas en het deel waar je de benzinepomp op schroeft.
Je moet het distributie tandwiel demonteren, alle tuimelaars max. terug stellen en dan kan je hem met nokkenas en al er aan de achterkant uit halen.
Kijk, nou begint het me duidelijk te worden. De doorsnede tekening in het handboek helpt niet genoeg om het te snappen. Straks maar eens de nokkenas er uit schuiven. Deze winter had ik de nokkenassen op z’n plaats laten zitten en alleen de tuimelaarassen er uit getikt. Dat was genoeg voor de werkzaamheen die ik toen moest doen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Voor de duidelijkheid, het betreft je nokkenas lagerhuis waar een scheur in zit.
Volgens het werkplaatshandboek kan je dit deel niet loshalen van je nokkenas.
Uiteraard kan je wel de hele nokkenas demonteren (met daaraan vast je lagerhuis), wel zul je dan de aanwijzingen te moeten volgen om deze te verwijderen. Hem er zomaar eruit schuiven is geen optie aangezien je tuimelaars nog op de nokken liggen en zodra je gaat schuiven zullen deze de boel blokkeren.
Ja, helemaal helder nu! Dank.
Fiat Panda Twinair 2014
Blok zit er weer in. Er zit nu een nokkenas van de 1220 in. Zoals PMD had gepost is er een klein verschil, maar dat is minimaal. Morgen afmaken en starten. Ben benieuwd.
Fiat Panda Twinair 2014
Hij loopt weer en kwam ook al weer spontaan omhoog. Allemaal zonder veel moeite. Sleuteltje even vasthouden en zonder gas of choke sloeg ie alweer aan. Da’s wel OK dus.
Alleen lekt ie nog zo te zien. In elk geval rookt ie bij de rechter kop, onderaan bij de uitlaat. Eerst heb ik net de rubber klepdekselpakkingen even met een dun randje vloeibare pakking vastgelijmd in de dekseltjes. Die bleven met monteren nl al niet lekker zitten. Nu wel en dat scheelde al heel veel. Toch rookt ie nu warm nog steeds. Met spiegeltje en looplamp heb ik nog niets kunnen vinden. Misschien ‘oude’ gelekte olie? We zoeken verder.
Fiat Panda Twinair 2014
Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In het begin mag ie wel even roken hoor! Als het daarna maar weg gaat…
Citroen!
Ja, inmiddels denk ik ook dat het ‘ouwe’ olie is van het eerdere lekken. Het werd steeds minder. De koeltunnels, fan etc zitten er ook weer op. Nog even de remmen ontluchten en de bokjes eronderuit en dan kan ik hem naar buiten rijden. Kan ik de vloer onder de auto in elk geval eens even schoonmaken. Dan van de week de boel weer verder opbouwen.
Zondag naar Citromobile dus nog maar met een van de andere Citroens.
Fiat Panda Twinair 2014
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat gaat goed. Vlotte acties allemaal.
Ik zie ernaar uit om je gele bliksem binnenkort in het wild tegen te kunnen komen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Vandaag weer een rondje door de straat gereden. De koppeling is goed, hij remt weer netjes etc. Nou nog wat puntjes op de i en dan de neus, spatborden en motorkap weer monteren.
Fiat Panda Twinair 2014
- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Goed bezig!
Citroen!
Plaatje van zaterdag:
Fiat Panda Twinair 2014
- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Mooi! Dat blokkie ziet er patent uit!
Citroen!
Ja, hij reed ook weer lekker. Soepel koppelen, strak remmen. Toch leuk als alles uit elkaar in delen op je werkbank heeft gelegen. Nu snel doorzetten met de rest.
Helaas komend weekend niet. Dan mag ik m’n afgestudeerde dochter verhuizen van vier hoog in Nijmegen naar drie hoog in Amsterdam.
Fiat Panda Twinair 2014
- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Een GS rijdt gewoon geniaal! Goed werk hoor Melchior!
Citroen!