Hallo, ik heb een Dyane 6 van 1982 met eeb carburateur waar 26 - 18 op staat. Sinds kort heb ik ook een 2CV6 van 1987 met een carburateur waar 24 - 21 op staat. Nu heeft de Dyane veel meer power dan de 2CV6. Mijn vraag is of het zou helpen de 2CV6 met eenzelfde carburateur uit te rusten als op de Dyane zit. Of heeft dat geen invloed? wat zou dan een oplossing zijn ? Ik woon in het sauerland in de bergen en mis bij de 2CV6 net dat stukje vermogen om in zijn 4 de bergen op de komen, wat de Dyane prima doet. Groet van Loet
Volgens mij is het een combinatie van een andere carbu en het feit dat bij de Dyane de luchttoevoer naar de carbu ” geforceerd” wordt door de buis die vanaf de koeltunnel naar het luchtfilter loopt. Hij heeft dus een primitieve turbo . Ook betreft het een dubbeltraps carbu die de vroegere eenden niet hadden. Alles bij elkaar denk ik dat de geforceerde luchttoevoer samen met de andre sproeierbezetting van de dubbeltrapscarbu het verschil maken
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Denk dat Franq gelijk heeft. Zelf 20 jaar rondgereden met luchtslang via koeltunnen nr. carb.
Zit er nog steeds op, aanrader.
Ik was in de veronderstelling dat de carburateur vd Dyane identiek was aan die van de 2cv 6 dubbeltraps, maar kan dat best mis hebben.
En dan is er nog het verschil in compressie. De Dyane heeft andere zuigers & cylinders.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De latere 2CVs en dyane 6 hebben de zelfde zuigers en compressie. 1:9 oudere 2CVs hebben 1:8,5
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor deze info, ik ga eens kijken of die luchtslang wat kan uithalen !
Ik heb het verschil nu gezien ja. Luchtpijp van koelhuis naar luchtfilter bij de 2CV6 moet ik zelf gaan maken want het koelhuis van de Dyane past daar niet op. Ga ik me een keer mee bezig houden, wie weet geeft dat net dat extra stukje meer. Wellicht tref ik op de Citromobile ook een andere carburateur. heel prettig dat jullie meedenken ! bedankt !
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
loetvanwegen schreef:Ik heb het verschil nu gezien ja. Luchtpijp van koelhuis naar luchtfilter bij de 2CV6 moet ik zelf gaan maken want het koelhuis van de Dyane past daar niet op. Ga ik me een keer mee bezig houden, wie weet geeft dat net dat extra stukje meer. Wellicht tref ik op de Citromobile ook een andere carburateur. heel prettig dat jullie meedenken ! bedankt !
Het werkt wel, trekt net wat feller door. Maar bij een eend moet je er ook weer geen wonderen van verwachten natuurlijk. ‘Men’ zei, dat het wel nadeliger zou zijn voor het verbruik, logisch ook wel.
Maar ik heb daar maar weinig van gemerkt.
je hebt dacht ik ook een kant en klaar pijp voor op je eend, volgens mij heet dat ding een power tube, zal het nog eens nazoeken voor je.
bogaard77 schreef:De latere 2CVs en dyane 6 hebben de zelfde zuigers en compressie. 1:9 oudere 2CVs hebben 1:8,5
Neuh, de 2cv’s hadden 8.5 en zijn later (1985>) ivm emissie zelfs terug geschroefd naar 7.9
De Dyane heeft altijd 9.0 gehad.
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
sleurhut schreef:volgens mij heet dat ding een power tube
O.a. de mannen van Burton verkopen deze, zie http://www.burtoncar.com/pages/nl/handleiding/handleidinghoofdstukdetails/149-power-tube.asp
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986