Beste forumleden,
Mijn vrouw is een trotse citroen xsara break bezitster. Althans, tot eergister. De auto kreeg ze niet aan de praat, na een paar keer proberen wel. Na een stukje gereden te hebben sloeg de motor op het kruispunt af. Na weer een paar keer proberen, lukte het en heeft ze de auto naar de dichtst bijzijnde garage (kwikfit) gereden.
Als de motor draait is het niet constant. Bij stationair mag je ong. 800 toeren verwachten lijkt mij. Bij een koude of warme motor draait deze tussen de 1500 en 2000 - als ie al draait. Hoe dan ook de kwikfit dacht aan de bougies en bobine. Die vervangen maar het probleem bestaat nog steeds. De kwikfit kan er niets mee en verwijst mij door naar een dealer. Hebben jullie nog ideeen wat dit zou kunnen zijn. Alle tips zijn welkom!
Groet,
Freek
Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Sowieso naar de dealer, daar hangen ze de xsara aan de computer, en geven ze een betrouwbaar advies.
Mijn Xsara heeft het zelfde gehad, en toen bleek de MAP sensor de schuldige.
De MAP sensor was volgelopen met olie en gaf toen de verkeerde waarden aan de computer.
de diagnose was een paar tientjes, en schoonmaken van de sensor was ook niet al te duur.
Tientjeswerk dus…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Dag Maurice,
Dank voor jouw reactie en tip! Inmiddels staat de Xsara bij de dealer. Deze kan het ook niet echt vinden en wijt het aan verouderde distributieriem en wil dan meteen de waterpomp en sensoren ook vervangen. All in: 700 - 750 euro. Ik heb hem gevraagd of het wellicht ook de MAP sensor kon zijn, maar hij denkt van niet. Wat denk jij: zou de distributieriem de oorzaak van een niet soepel lopende motor kunnen zijn?
Groet,
Freek
Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Lijkt me erg sterk dat dit aan de distrubutieriem ligt,
het is wel wijs deze tijdig te vervangen want als deze knapt of verspringt is de kans op motorschade nogal groot, maar het lijkt me erg sterk dat een verouderde distrubutieriem de verklaring is voor je probleem…
Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De Boschdienst (electronica) kan ook nog uitsluitsel geven, maar als de distributieriem aan zijn termijn zit moet dat natuurlijk wel gebeuren…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist