Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Nou heb ik de laatste tijd soms last van koude start problemen.
En ik hoop dat jullie kunnen helpen met het zoeken van een oplossing.
Het gaat over mijn Bx 1.4 TE. Ze rijd lekker en heeft een paar duizend km nieuwe bougies/rotor/verderlerkap gekregen.
Nou wil ze soms bijv. smorgens slechts starten. Met choke niet met gas niet maar na een tijd kloten lukt het altijd wel (maar het moet gewoon goed zijn) ik heb al vanalles bedacht:
Door het koude weer is de samenstelling van koude lucht anders. Door de choke kan de motor te weinig lucht krijgen en te veel bezine resultaat hij verzuipt. Dus dan zou je denken als ik start met gas erbij krijgt hij meer benzine maar ook meer lucht dus zou moeten doen, nee dus.
ging ik verder denken door de kou heeft lucht een grotere dichtheid dus hij krijgt te veel lucht en te weinig benzine voor een goede ontbranding.
Maja is dat ook zo?
verder valt me op dat hij met koude motor best rookt (als je vanmorgen ook bekijkt, maja het word ook kouder als je zelf zucht krijg je ook rook pluimpje dus waarschijnlijk merendeels condens vorming) Dit lijkt me dus niet een erge zaak. Waar ik dus meer mee zit is dat hij soms slecht start Als hij nou altijd slecht start maar nee
iemand een idee of oplossing?
alvast bedankt Daan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik heb er met mijn 1.4tje nog geen last van gehad hoor! Het is wel wat raar dat je er niet altijd last van hebt.
Als je de auto koud start trek je de choke helemaal uit. Dan moet je in principe juist niet aan het gaspendaal komen. Doe je dit wel zal de motor verzuipen. Als ‘ie verzopen is, is ‘t het beste om te starten zonder choke en met ‘the pedal to the metal’.
Als het altijd zou zijn zou ‘t misschien iets met je carburateurafstelling te maken hebben, nu heb ik echt nog geen flauw idee.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: (soms) koude start problemen
Een 14TE heeft nog een handklep op de luchtaanvoerslang zitten. Even op winterstand zetten. Kleppen ook onlangs nog gesteld?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Heb de luchtslang op winter stand gezet (maja koude motor dan heb je daar ook nix aan)
kleppen gesteld weet ik eigenlijk niet (wat word daar percies gedaan?)
en wat het rare is vanmorgen deed hij slecht terwijl hij van 8: 20 tot 15:40 op de parkeerplaats op school heeft gestaan (dan is hij toch wel koud) en dan start ie in 1 keer ...
ik vind het zelf maar vaag
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Robin schreef:Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.
maar smorgens is hij goed koud
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Robin schreef:Carburateur motor en half-warm starten = altijd gekloot.
echt niet!!! startmotor mag dan maar 1 keer rondgaan van mijn BXje hoor! Klein beetje gas en hij doet ‘t
Maar goed, het gaat hier over een ijskoude motor en niet over halfwarm!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jah, dat heb ik ook, mn TRi moet een keertje of 10 rond gaan voor ie aan wilt slaan, maar mn Deauville start áltijd direct, startmotor gaat hooguit 2x rond, en dat terwijl hij niet gebruikt wordt, hij staat netjes onder een zeiltje te wachten tot mn TRi explodeert en hij gebruikt gaat worden, maar eens per 2 maanden laat ik hem een half uurtje lopen, nooit gezeur!
die 1400tjes moeten het gewoon altijd doen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:jah, dat heb ik ook, mn TRi moet een keertje of 10 rond gaan voor ie aan wilt slaan, maar mn Deauville start áltijd direct, startmotor gaat hooguit 2x rond, en dat terwijl hij niet gebruikt wordt, hij staat netjes onder een zeiltje te wachten tot mn TRi explodeert en hij gebruikt gaat worden, maar eens per 2 maanden laat ik hem een half uurtje lopen, nooit gezeur!
die 1400tjes moeten het gewoon altijd doen!
Maar je praat nu over twee injectiemotoren hè! Hier gaat ‘t over een motor met carburateur. Dat die 1400jes ‘t altijd moeten doen is duidelijk!!
André schreef:Als mijn BX14RE (‘88 ) niet wil starten is altijd de ontsteking de oorzaak.
Even stekkertje van de opnemer los, en er weer op, en starten.
(...)
Als ik dit verhaal zo bekijk, lijkt het toch inderdaad op een vocht/elektrisch probleem. Als het afkoelt, kan de lucht minder vocht vasthouden en dat vocht condenseert dan. Vocht en elektronica zijn geschikte ingrediënten voor storingen.
Loop eens wat stekkerverbindingen na:
-op bobine
-op transistormodule
-tussen transistormodule en het ontstekingshuis (module eraf schroeven).
-tussen heel voorgenoemd circus en de ontstekingskompjoeter
Stekkerverbindingen moeten vrij van vocht en metaalzouten (oxiden, carbonaten enzo) zijn. Als verbindingen schoon zijn kunnen ze ingevet met contactvet of vaseline, zodat er geen vocht meer in kan komen.
`verum ipsum factum’
Re: (soms) koude start problemen
McDean schreef:Nou heb ik de laatste tijd soms last van koude start problemen.
En ik hoop dat jullie kunnen helpen met het zoeken van een oplossing.Het gaat over mijn Bx 1.4 TE. Ze rijd lekker en heeft een paar duizend km nieuwe bougies/rotor/verderlerkap gekregen.
is dat sinds de bougies en de verdelerkap wissel????
de bougies zijn het de goede????
de verdelerkap sluit die goed af???(ivm vocht)
beide problemen heb ik ook gehad met een oude escortgroetjes fraaske
Mijn bx wou pas ook niet in 1 keer starten, maar dat was na een enorm kort ritje (moest even iemand afzetten en ging daarna verder)
ik starten, motor liep -> plof uit.
Nog een keer starten -> motor liep maar wou weer afslaan, toen heb ik maar een beetje gas gegeven en toen bleef ie lopen :{
Na die tijd (vrijdag) geen last meer van gehad.
Protest tegen het korte ritje denk ik
In het geval van jouw 1.4 bx zou ik zeggen: choke niet té veel want dan verzuip je de motor.
Geef gewoon even 1 keer gas, starten en zodra ie aanslaat even met je gaspedaal lopend houden en de choke uittrekken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ben er mischien al achter
eerst voordat ik start een keer gas intrappen dan kan de choke iets verder uit waardoor hij beter aanslaat
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hij moet natuurlijk wel benzine hebben om te kunnen verbranden. Als mijne een week heeft stilgestaan (door de weeks rij ik meestal met de diesel) is ‘t ook altijd 3x pompen, choke helemaal uit en starten. (maar wel direct aanslaan!)
Maar zo te horen is ‘t dus geen probleem van de auto maar van de hoofdstoker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
voge schreef:Hij moet natuurlijk wel benzine hebben om te kunnen verbranden. Als mijne een week heeft stilgestaan (door de weeks rij ik meestal met de diesel) is ‘t ook altijd 3x pompen, choke helemaal uit en starten. (maar wel direct aanslaan!)
Maar zo te horen is ‘t dus geen probleem van
de auto maar van de hoofdstoker
hihihi ops:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Re: (soms) koude start problemen
McDean schreef:
Nou wil ze soms bijv. smorgens slechts starten. Met choke niet met gas niet maar na een tijd kloten lukt het altijd wel (maar het moet gewoon goed zijn)
dat hgeb ik ook precies het zelde, soms start die in 1 keer met shoke, en andere keer zit ik ook heel lang de kloten om um te starten