theiz schreef:Injectoren gaan naar mijn idee niet open zonder stroom naar mijn idee…. Maar ik ben geen diesel kenner.
Nee….dat blijkt wel.
Als ik in alle bescheidenheid even mag zeggen dat ik al in 1975 de cursus CCV-B heb gedaan….voor beroepschauffeurs van Autobussen en vrachtwagens…..waarbij je ook uitgebreid de werking van dieselmotoren leert.
Dat diploma is verplicht (in 1975 overigens nog niet) voor beroepschauffeurs….ik heb 11 jaar bij de toenmalige NZH (nu Connexxion) als Buschauffeur gewerkt…..en was enige tijd later zelfs instructeur….totdat ik voor dat beroep werd afgekeurd, helaas
Hoe dacht jij dan dat je een dieselmotor uit 1992 moet stoppen ?
Wat denk je dat er gebeurd als je het contact uitzet van een 1905-diesel ?
RJ schreef:Ik ben nu aan het zoeken in de vraagbaak maar ik kan het niet vinden,weet iemand toevallig ook waar het staat?,of het staat er gewoon niet in,dat kan ook nog natuurlijk.
met vr gr RJ
Ik heb geen vraagbaak (meer)...maar kijk eens onder *Brandstofpomp*
De werking van de Afsluiter is ongeveer als volgt :
Door er spanning op te zetten…zorgt de afsluiter ervoor dat er dieseltoevoer is….en als je het contact uitzet, is de spanning eraf…en word de toevoer afgesloten.
Nu ben ik er even niet zeker van of het nu de - of + is die er op staat…..helaas heb ik zelf nu net even geen diesel voor de deur….wel kan ik even gaan kijken in de Xantia-D van mijn zoon Renz…..later vanmiddag (eerst F1 kijken )...dan kom ik er vanavond nog even op terug, oke ?
Bram schreef:RJ schreef:Ik ben nu aan het zoeken in de vraagbaak maar ik kan het niet vinden,weet iemand toevallig ook waar het staat?,of het staat er gewoon niet in,dat kan ook nog natuurlijk.
met vr gr RJIk heb geen vraagbaak (meer)...maar kijk eens onder *Brandstofpomp*
Daar staat het helaas niet onder
RJ schreef:Bram schreef:RJ schreef:Ik ben nu aan het zoeken in de vraagbaak maar ik kan het niet vinden,weet iemand toevallig ook waar het staat?,of het staat er gewoon niet in,dat kan ook nog natuurlijk.
met vr gr RJIk heb geen vraagbaak (meer)...maar kijk eens onder *Brandstofpomp*
Daar staat het helaas niet onder
Maar ik heb even gekeken onder de motorkap en in het boek,maar als ik het goed heb zie je hem staan op bladzijde 103 figuur 6.3 en dan zit ie rechts bovenaan tussen punt 2 en 3 in klopt dat?(die met dat stukje schroefdraad erop),er zit bij mij onder de motorkap een bruine draad aan maar als ik die eraf haal dan maakt het geen verschil
o ja sorry jij had even geen vraagbaak meer oops
RJ schreef:o ja sorry jij had even geen vraagbaak meer ops:
Nee.
Ik heb even gekeken bij de 1905-D Xantia van Renz…...ook daar zit hij bovenop de brandstofpomp….ik kon er moeilijk bij, maar ik zag dat de draad zwart was…(citroen veranderd nogal eens van kleur qua bedrading )....maar zover ik me herinneren kan…(Marten Postma, waar ben je ?)...is het de mindraad die er op zit.
Ik had helaas even geen Voltmeter voorhanden….maar als jij die wel hebt…kun je het simpel even zelf controleren…..met alleen contact aan….en dan opmeten welke (en of) er spanning opstaat…en zo ja…of het de Min of Plus is.
Soms kan het ook nog weleens helpen door er even tegenaan te tikken met een e.o.a. voorwerp, als hij blijft lopen…herinner ik me nu.
Wat gek, ik heb net even in de Vraagbaak ZX 1991 tot 1994 zitten kijken kijken bij storingen. Bij de bezine motor word er wel een melding gemaakt van “motor blijft lopen na uitzetten contact”, maar bij de Diesel word deze storing niet beschreven. Vreemd het is toch dezelfde 1.9 diesel in de ZX als die in de BX.
Bram schreef:RJ schreef:o ja sorry jij had even geen vraagbaak meer oops
Nee. wink
Ik heb even gekeken bij de 1905-D Xantia van Renz…...ook daar zit hij bovenop de brandstofpomp….ik kon er moeilijk bij, maar ik zag dat de draad zwart was…(citroën veranderd nogal eens van kleur qua bedrading ? )....maar zover ik me herinneren kan…(Marten Postma, waar ben je ?)...is het de mindraad die er op zit.
Ik had helaas even geen Voltmeter voorhanden….maar als jij die wel hebt…kun je het simpel even zelf controleren…..met alleen contact aan….en dan opmeten welke (en of) er spanning opstaat…en zo ja…of het de Min of Plus is.
Soms kan het ook nog weleens helpen door er even tegenaan te tikken met een e.o.a. voorwerp, als hij blijft lopen…herinner ik me nu.[/quote
Ik heb het net even getest en als ik de auto gestart heb met de sleutel dan staat er 13,6 volt op het draadje en als ik de sleutel er uit haal staat er helemaal niets meer op het draadje,er tegen aan tikken met een hamer helpt helaas ook niet
Heb ik nu toch een electrisch probleem of kan het toch nog de afsluiter zijn?
met vr gr roelofjan
Grote kans dat het je afsluiter is, Roelofjan.
Het kan dus haast niet anders dan dat daar je probleem zit.
als er teveel olie in een motor zit krijg je vaak ook nogal stevige rookontwikkeling….
en dat zal hier niet het geval zijn
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Bram schreef:Grote kans dat het je afsluiter is, Roelofjan.
Het kan dus haast niet anders dan dat daar je probleem zit.
Ok,hardstikke bedankt allemaal voor de reacties,ik ga morgen proberen om bij een sloperij in stadskanaal of in alteveer een andere roto afsluiter op de kop te tikken en dan laat ik morgen nog wel even weten of het gelukt is,kan ik in iedergeval als het gelukt is de auto verkopen,want diesel rijden is voor mij nu even veel te duur ik rijd namelijk nog maar 150 kilometer per week nu ik werkloos ben geworden dus als er iemand is die er belang bij heeft dan hoor ik het graag,ik doe hem liever weg aan een liefhebber dan aan een handelaar
met vr gr roelofjan
RJ,
sterkte bij de reparatie EN het zoeken naar een andere werkkring !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
RJ schreef:.........kan ik in iedergeval als het gelukt is de auto verkopen,want diesel rijden is voor mij nu even veel te duur ik rijd namelijk nog maar 150 kilometer per week nu ik werkloos ben geworden dus als er iemand is die er belang bij heeft dan hoor ik het graagik doe hem liever weg aan een liefhebber dan aan een handelaar
met vr gr roelofjan
Ehh…...ik wil hier niet de boel laten *ontploffen* hoor maar vertel eens wat meer over de auto ?
(ik wissel het laatste jaar nogal eens van auto) ops:
Ik begrijp dat het een TZD is ?
Wat voor optie’s heeft hij….(behalve electr. ramen en stuurbekr.) nog meer ?
En heb je al een andere auto…zo ja…ook een BX ?
Heb je er ook een foto ergens van staan ?
ZX-Cruiser schreef:Teveel olie in de motor kan dat zijn
Heb je em net (bij)gevuld?
Als je er teveel olie in hebt, zal de olie via de carterontluchting en de luchtinlaat weer naar binnen worden gezogen. En een diesel heeft geen vonk nodig om de draaien dus hij zal dan net zolang doordraaien totdat de olie op is.
Ik weet niet zeker of dit alles rustig verloopt of alleen maar met grof geweld (hoog toerental en hoop rook) maar controleer je oliepeil maar eens!
Onzin natuurlijk. ALs ie door teveel olie blijft lopen dan slaat ie echt op hol. Interessant om te zien hoeveel toeren een dieselmotor dan kan maken
Dit is gewoon de afsluiter. Eentje van de sloop is denk ik de goedkoopste oplossing. Bij de dieselspecialist kun je natuurlijk ook een nieuwe halen.
Ik heb het zelf ook wel eens gehad. Moest idd regelmatig de motor af laten slaan door de koppeling in 4 te laten schieten. Bij mijn huidige motor komt zoiets wel bijna op een whiplash te staan.
Het valt me trouwens op dit forum op dat er een hoop mensen zijn die wel met ideeen komen of gaan discusseren, maar echt totaal niet weten waar ze het over hebben. Please, als je geen idee hebt kun je beter je mond houden dan onzin te gaan verkopen. Sorry, dit klinkt wellicht wat bot maar het moet mij wel even van het hart.
Dit vooral mbt de discussie dat de injectoren van een brandstofpomp van een “oude” BX diesel stroom zou moeten hebben om te functioneren. Zo’n ding werkt puur mechanisch. Alleen de afsluiter werkt elektrisch.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Onzin natuurlijk. ALs ie door teveel olie blijft lopen dan slaat ie echt op hol. Interessant om te zien hoeveel toeren een dieselmotor dan kan maken
Het valt me trouwens op dit forum op dat er een hoop mensen zijn die wel met ideeen komen of gaan discusseren, maar echt totaal niet weten waar ze het over hebben. Please, als je geen idee hebt kun je beter je mond houden dan onzin te gaan verkopen. Sorry, dit klinkt wellicht wat bot maar het moet mij wel even van het hart.
Dit vooral mbt de discussie dat de injectoren van een brandstofpomp van een “oude” BX diesel stroom zou moeten hebben om te functioneren.
Zo’n ding werkt puur mechanisch. Alleen de afsluiter werkt elektrisch.Groet,
Marten
Ik wilde het zelf niet zeggen….(om de sfeer een beetje redelijk te houden hier).....maar ben blij met jouw opmerking(en).
Ik stoorde mij ook nogal aan een aantal bijdrages van mensen die niet weten waar ze het over hebben….zeg dan NIKS…..of laat het aan iemand over die er iig wel lang genoeg ervaring mee heeft (gehad)....zoals IK bijvoorbeeld graag de mening weer van anderen (die het kunnen weten) wil horen over de 1.6i die ik nu heb….waar ik weer heel weinig (tot geen) ervaring mee heb.
Maar v.w.b. de 1905-diesel (en de 1.8 turbo-D) mag men hier best het e.e.a. aan mij vragen….na er inmiddels 8 **versleten** te hebben (in 13 jaar zo’n 400.000 km’s ermee gereden) en nogal wat technische problemen te hebben gehad….zoals de afsluiter.