Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Goed, zoals wellicht ergens opgemerkt, liep ik al langer met het idee om de draagarmen te vervangen.
Ik vind Xsaar wat rammelen aan de voorkant, en soms wel errug vaag sturen.
140 op de Autobahn was ook niet meer zo prettig dan jaren geleden.
Maar ja mag het ook na 3 ton? De stabistokjes waren overigens al vervangen vorig jaar, dat is het niet.
Draagarmen vervangen dus. Met hulp wat mensen op het Xsaraforum had ik al wat tekeningen, aanhaalkoppels e.d. en van een collega een momentsleutel geleend. Het plan was om gisteravond te beginnen en vandaag af te ronden.
Helaas ging het niet door: onverwacht bezoek over drie dagen, maar wat nog belangrijker was: hoe dik zijn nou de fusepennen? Die gaan in een moeite door natuurlijk.
Er werd ergens geopperd: t’is er een met een TU motor, dus altijd 16 mm, maar andere bronnen gaven 18 mm.
Gebaseerd op het ORGA-nummer en het feit dat de Xsara-I in zijn laatste jaar wellicht al wat modificaties voor de opvolger had, wel het er niet duidelijker op, want diverse (verfoeide) webwinkels gaven 18 mm.
In tegenstelling tot mensen met een tot twee jaar oudere autos, die aangaven wel fuses van 16 mm te hebben.
Wat nu?
Alles bestellen en terugsturen wat niet past? Ik heb nog steeds geen geldboom in mijn tuin. Daarom wil/moet ik het ook zelf doen, want veel geld heb ik niet meer te besteden nadat de familiesituatie redelijke inpact heeft gehad op het gezinsmatige financiele reilen en zeilen.
Dus net als in mijn vorige functie op het werk: meten is weten….
Ofwel: vertrouwen is goed, controleren is beter (sorry Y.).
Vanmiddag maar op bezoek bij de ouders om maar meteen gebruik te maken van de put, die in de garage ligt.
Dingetje op de krik, wiel eraf. Geen probleem deze keer, had zelf de WB voor ZB gewisseld en dus niet zo achterlijk aangetrokken.
Borgbout van de fuse losmaken viel ook nog mee: beetje WD40, even krachtzetten en tegen de verwachting in had ik die zo losliggen.
Maar dan die fuse eruit, hoe doe je dat? Want met een paar flinke klappen kwam er geen beweging in. Nu zijn mijn werktuigbouwkundige ervaringen ook al van enige tijd geleden, maar dat die er niet uit komt, zou wel eens te maken kunnen hebben met de het omlaag hangen van de ophanging zonder wiel. Zou ik die veerpoot niet omhoog moeten zetten voordat de fuse er gemakkelijker uit kan?
Zo gedaan: ff tweede krikje onder de remschijf, drie klappen met een zwaardere hamer op de veerpoot…....
Poot schiet los, neemt de aan drijfas mee, alle bakolie in de put….
Na de ergste rommel opgesopt te hebben, enige kotsneiging onderdrukkend , toch maar snel even naar de materialen handel voor een nieuwe keerring dan maar. Dat ding lekte toch al enkele weken, en nu het toch los is…
Aldaar ook maar meteen een oliekannetje en een dop 36 op 1/2” gescoord, want om het allemaal weer terug te bouwen zou het wel eens handiger kunnen zijn om die aandrijfas maar helemaal los te maken.
Anderhalf uur later dus verder (wat is het koledruk daar bij Heuts met te weinig personeel maar wel met een DS3 naast de Yaris op de parking).
De oude keerring eruit gepulkt, maar hoe nu de nieuwe erin? O ja, de as weghalen…
Die zit danig in de weg zo, het is toch niet handig zo boven het subframe.
Maar wie heeft die as nu zo vast gezet? Met twee wielbouten in de remschijf, breekijzer ertussen om de zaak vast te houden en een meter pijp op de dopsleutel geen beweging in te krijgen!!
Dan maar zo de keerring erin zetten. As zoveel mogelijk aan de kans zetten, keerring er eerst een beetje induwen en dan met een platte beitel afdekken, ertegen aankloppen met een lange pijp.
Hmmm, niet ideaal, maar het zit.
Dan de as terug. Maar om dat te doen, moet iemand de draagarm naar onderen drukken zodat de as teruggeplaatst kan worden, en dan meteen de fusee weer terug in de geleider kan. Met pa als tegengewicht op de pijp, die de draagarm naar onderen drukt, terwijl ik de as er weer in wurg lukt dat wonder boven wonder ook nog.
Snel die bout weer vast, pfff, was het echt 30 graden vandaag?
En ik had al zo’n hoofdpijn vandaag.
Tenslotte nog een litertje stinkolie terug de bak in. Nieuwe, die had ik al omdat het lekte.
Mss niet genoeg, maar de bak was ook niet helemaal leeg….
Dan maar weer snel dat wiel ertegen, maar ja, een van de bouten is met die wurgactie ook wel een beetje erg krom. Gelukkig had ik er nog zat liggen, die ook met een setje WB meegekomen zijn.
Goed, wat hebben we geleerd vandaag resp. aan vragen te beantwoorden gekregen:
In willekeurige volgorde:
1. een dop van 35 mm kost slechts 17,50, maar wat moet ik ermee als de as er niet mee losgaat? Iemand nog tips?
2. Laat eerst olie uit de bak voordat je aan de ophanging gaat rommelen?
3. Is het nu echt nodig die armen te vervangen?
O ja: de fuse pennen zijn 18 mm…
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Bovenstaand was eerst in het cafe geplaatst.
Als aanleiding daarvan ontstond onderstaande draad, dat hier integraal gekopieerd is om evt verdere geinteresseerden van dienst te zijn.
JKER schreef:eXpelliarMus schreef:JKER schreef:eXpelliarMus schreef:JKER schreef:mkatgert schreef:En in antwoord op vraag 1: had je de borging van de asmoer opengemept/verwijderd/hoe het dan ook geborgd zit bij een Zara?
Verder heb ik er eens een arm van 3 meter voor nodig gehad om hem los te krijgen.
Daar zit een borgpen doorheen.
Ja, die had ik eerst weggehaald anders paste dop 36 ook niet….
Tussen haakjes, als je het de volgende keer nog eens doet, zet een wig in de opening waar je de fusee bout uithaalt, die opent zich dan en de fusee kogel komt er dan makkelijker uit. Kan de aandrijf as ook gewoon blijven zitten.
Denk je? Als je tegen de wig tikt, tik je de poot toch weer naar buite? Met als gevolg dat de as meegaat, en dan weer eenzelfde milieuramp vrees ik…. Volgens mij zit er toch teveel spanning op het geheel, of zie ik dat verkeerd.
Maar ik moet nog eens goed nadenken of ik de armen vervang of niet.
Ik heb geen referentie, is het nou nodig of niet? maar ja, komt tijd, komt raad.Zolang de fuseekogel nog in het fusee zit niet, maar de armen vervangen heeft natuurlijk zin, als jij denkt dat daar de speling op zit, vergeet de rubbers van de reactie stang die onder de auto doorloopt niet. Die heeft ook rubbers die je kunt gaan horen
Goede tip, die zitten hier natuurlijk niet aan . Dank je, Wes!
Maar dat zin hebben was meer in relatie tot de waarde/staat van de Xsaar en de verdere kosten. En of ik mezelf niet voor de gek houd ermee.
Netjes Jos!
En er aan gedacht om toch op te meten.